Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Brecht nepochopený, nevábný a nezajímavý

Brecht nepochopený, nevábný a nezajímavý

Jeden z titulů, které se v české divadelní praxi objevují s téměř jistou pravidelností, je Žebrácká opera německého dramatika Bertholda Brechta. Tento opus, jenž je parafrází na Třígrošovou operu Angličana Johna Gaye z roku 1728, která už původně byla napsána jako hra se zpěvy, patří k nejuváděnějším v repertoáru světových divadel. Brechtův text je situačně zakomponován do první poloviny 20. století a jeho spojení s výbornou hudbou meziválečného německého skladatele Kurta Weilla z něj udělal vlastně první světový muzikál v pravém slova smyslu.

Příběh z londýnského podsvětí, které ovládá gigolo a gangster Macheath zvaný taky Mackie Messer (Vojtěch Dyk) a jeho zlodějský gang, je v pražském ND inscenací režiséra Ivana Rajmonta rozmělněn do mnoha groteskních, těžko identifikovatelných a pochopitelných obrazů, a pokud divák nezná předlohu, jen velice těžko „chytne nit“ a bude se bavit. Rajmontova interpretace však nepřináší zjevné poselství a zábavu ani „znalci“. Jonathan Peachum (Jan Novotný), jemuž žebrácká živnost nenese, kolik by si přál, se nemůže smířit se sňatkem Mackieho a své dcery Polly (Antonie Talacková). Pokouší se všemi možnými způsoby sňatek rozbít. K tomu mu dokonale pomáhají jak jeho žena (Eva Salzmanová), tak houf zkorumpovaných policistů na čele s Jackie Brownem (Alexej Pyško), jeho dcera Lucy (Eva Vrbková), bývalé i současné gangsterovy milenky, prostitutky v čele se lstivou a vychytralou Jane (Sabina Králová).

Jazyk originální Brechtovy a Weillovy hry, zvané taky Braková nebo Šuntská opera, je značně obhroublý a ani její nový překlad, pořízený pro ND, (libreto D. Ullrichová, texty písní J. Tošovský) se této zemitosti nebrání, právě naopak.

Inscenátoři svůj opus žánrově označili za černou komedii se zpěvy, jenomže ne všichni interpreti jsou pěvecky a pohybově dostatečně disponováni, aby tento žánr přivedli k uspokojivému tvaru. Navíc ani technické okolnosti nepřispívají: jednotlivé postavy zpívají svoje songy - dá se říct šansony, do mikrofonů, což jim brání v taneční nebo v dramatické akci. Hereckému zpívání, někdy dosti divácky zdlouhavému, kontruje živý orchestr, který přinesl brechtčeskému publiku premiérově Weillovu hudbu v originální původní skladatelově instrumentaci.

Dění, odehrávající se na scéně Martina Černého a v kostýmech Michaely Hořejší, pitoreskně plyne, kumuluje akci na akci, ale nezaujme, nepobaví a už vůbec nepromluví k divákovi o zásadních myšlenkách, které jak ve staré Třígrošové, tak v Brechtově Žebrácké opeře jsou. Vykřičníky na téma pokrytectví, úplatkářství a zkorumpovanost v nové inscenaci pražského ND zapadají do balastu kvázihumorných situací a ani demonstrace otevřenosti všech a všemu (scénografická hyperbola v podobě maxipenisu v posteli novomanželů) nikam nevede. Dalo by se říct, že méně by v tomto případě bylo více. Méně groteskní nadsázky a větší soulad s předlohou by inscenaci jistě prospělo.

Bohužel ani Vojtěch Dyk, který jediný zpívá, tančí a hraje, což jej právem řadí k nejtalentovanějším mladým hercům dneška, a v Žebrácké opeře vlastně „nesleze“z jeviště, neudrží pozornost diváků tohoto nekonečného představení (cca 3 hodiny) naplno. A už vůbec ne do konce. Což je velká škoda. Pro Brechta, pro Národní divadlo, pro diváky.

Foto: Antonie Talacková, Vojtěch Dyk, Eva Vrbková

Archiv ND, Praha

Mária Uhrinová


15.3.2010   Rubrika: Společnost   |   Komentářů 3   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Brecht nepochopený, nevábný a nezajímavý

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
PEGG
PEGG - 15.3.2010 13:55

Byli na tom známí a byli naprosto šokováni a znechuceni. Podotýkám,že to nejsou žádní puritáni a do divadel chodí velmi často.smajlik - 76

 
Almega
Almega - 15.3.2010 12:41

Toto jmenované představení asi neuvidím,ale obecně:co je to za blbý trend za každou cenu něco modernizovat,cpát do dnešní doby,měnit smysl původního děje?Nesnáším divadla tohoto typu,nebaví mě dívat se na nahé herce(pokud k tomu není ale pádný důvod)-vždy je lepší náznak,než něco trapně polopatisticky ilustrovat...Vadí mi ukřičenost,bezcílné pobíhání,cpaní moderních možností za každou cenu(např.promítání dalšího děje na plátně,neustálé násilné využití točen,propadel,spouštění dalších konstrukcí ,vypouštění kouřů,svícení nesmyslnými barvami...atd.atd).Proč není mnohé představení úplně obyčejné,normální kulisy,oblečení,hraní???K čemu neosvědčené experimenty za každou cenu??Kolikrát má člověk největší zážitek,jsou-li na scéně 2-3 herci,náznak interiéru,ale samotná hra je síla,prožitek,člověk se zcela zabere do děje,nechce,aby byl už konec...U těch rádobypřevratných inscenacích se leda těším,aby už to skončilo,rozhoduji se ,zda zůstat nebo raději prchnout....

 
štoudev
štoudev - 15.3.2010 8:49

Ježiš na tom jsem byla před Vánocema. Přiznám se, že kdyby vedle mě neseděla máma, tak bych se asi zvedla už o první přestávce. Nějak mi nešlo srovnat se s tím, že přes Hynaisovu oponu byl nasperjovaný nějaký nápis a z prken Národního se ozývají slova na H a K a Č a S, kterými se baví snad jen přiopilí dělníci na svačině v pátý cenový. Nicméně vydržela jsem to, a pak už to šlo. Druhý dějství už začalo být zajímavější a třetí už bylo v poho, protože Vojta Dyk uchvátl i toho, kdo ho do té doby neznal. Ale nebýt jeho, asi by to byly tři hodiny utrpení.

 

Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77048.
    Archiv anket.