Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Magazín pro Šťastné ženy

 

Co dělat, když pošlete omylem peníze na cizí účet?

Co dělat, když pošlete omylem peníze na cizí účet?

Využíváte-li elektronické bankovnictví, sami víte, jak je snadné se „uklepnout“ v čísle účtu a peníze tak poslat někomu jinému. „Nezáleží na tom, zda platíte ze soukromého nebo firemního účtu, pokud se Vám podobná věc přihodí, rozhodně jednejte, a to co nejdříve. Na svoje peníze máte právní nárok! Příjemce této pomýlené platby si je nesmí ponechat ani utratit.“ Radí Mgr. Rostislav Kovář z bezplatného internetového portálu www.poradnaveritele.cz

Je potřeba začít jednat hned, jak zjistíte svůj omyl

Na Poradnu věřitele se stále častěji obracejí zoufalí lidé, kteří omylem poslali platbu na jiný účet, než původně chtěli, a nyní nevědí, jak mají dál postupovat. V době elektronického bankovnictví, kdy můžeme denně zadat několik desítek příkazů k úhradě, není překlep v čísle účtu nebo zadání jiného kódu banky vůbec nic zvláštního.

Informujte banku

Paní Marie poslala omylem peníze na cizí účet vloni v prosinci. „Ihned jsem informovala banku, ale bylo mi řečeno, že banka nemůže platbu vrátit zpět, ale můžu podat žádost o vrácení platby jejím prostřednictvím. Žádost jsem podávala 3x, ale bohužel bez odezvy. Po třech měsících a po zaplacení příslušného poplatku mi banka předala jméno majitelky účtu, adresu jejího bydliště a zasílací adresu s tím, že na výzvy nereagovala. Jedná se o 17.000,- Kč, což jsou peníze, které můžu využít jinak. Prosím o radu jak dále postupovat.“

Cizí peníze si nelze ponechat

V takovýchto případech je postup následující: využijte adresu majitelky účtu a zašlete jí výzvu k vrácení příslušné částky spolu s číslem svého účtu a konkrétním datem, ke kterému chcete peníze vrátit, obvyklá lhůta je zhruba do 14 dnů.

„Výzvu rozhodně zašlete doporučeným dopisem s dodejkou. Jestliže majitelka účtu ve vámi stanovené lhůtě nezareaguje, doporučuji dále nečekat a využít k získání těchto peněz soudní cestu. Každý, kdo si ponechá peníze, které mu nepatří, se vystavuje riziku žaloby pro takzvané bezdůvodné obohacení,“ upozorňuje Kovář.když pošlete omylem peníze na cizí účet 

Nevrácení peněz se prodraží

V praxi nejsou ojedinělé případy, kdy člověk, který získal peníze omylem, si je ponechal nebo je utratil. Banka sice nemá žádnou pravomoc stáhnout peníze z účtu dotyčného, poskytuje však plnou součinnost s orgány činnými v trestném řízení, a pokud od ní nezískáte adresu příjemce dříve, stejně jako paní Marie, pak předá údaje o příjemci na základě výzvy žalující strany.

Podobné případy se pak řeší podáním žaloby pro bezdůvodné obohacení a příslušné soudy rozhodnou o povinnosti vrátit neprávem získanou částku. Ale pozor! „Ve chvíli, kdy se do případu zapojí právní zástupce a soud, začíná dlužná částka narůstat o náklady řízení. V případě, že se tyto peníze budou vymáhat i za pomocí exekuce, dlužník rázem zaplatí i o desítky tisíc víc,“ varuje Kovář.


O bezplatném poradenském portálu www.poradnaveritele.cz

Poradna věřitele vznikla v roce 2010 na základě negativních zkušeností s dlužníky, kteří odmítali proplácet faktury, za odvedenou práci, či dodané zboží. K tomu se záhy přidala velká skupina věřitelů, kteří si nevěděli rady s dlužníky, jež si od nich půjčovali peníze, ale opět nic nevraceli. Řadu lidí i firem dlužníci dostali do druhotné platební neschopnosti, takže věřitelé zůstali zcela bez prostředků a za jejich peníze si užíval dlužník drahé dovolené, nebo si pořizoval luxusní auta.

Za dobu své existence již zodpověděla Poradna věřitele více jak 1.350 písemných a na 380 telefonických dotazů, v současnosti pro ni pracují již 3 advokáti a 6 koncipientů. Čas potřebný na vyřízení jednoho dotazu je v pracovní dny cca 48 hodin. Poradna věřitele poskytuje právní rady zdarma a rozšiřuje právní povědomí v české společnosti.


Poradna věřitele


15.4.2011   Rubrika: Právnické okénko   |   Komentářů 16   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Co dělat, když pošlete omylem peníze na cizí účet?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-16
marta79
marta79 - 19.8.2014 9:45

Nejlepší je mít svého finančního poradce
http://znamyporadce.cz/ - hledat můžete třeba zde
smajlik - 45smajlik - 45smajlik - 105smajlik - 105smajlik - 105

 
Minda
Minda - 17.4.2011 19:54

YXH: Jj, taky tu nemaji dobrou povest, tim lip pro nas podnik.
Se zakaznikama primo moc nedelam, jen kdyz jdu vypomoci do "Customer services dept." takze to neni tak zlé smajlik - 54

 
YXH
YXH - 17.4.2011 18:25

Minda: Jo nemas to lehke. Delat s lidma nebyva jednoduche. Ale co se tyce Bell, uz bych s nima nechtela mit nic spolecneho. Asi bych radsi byla bez televize, nez mit jejich kontrakt. Do brezna jsme to meli predplacene, tedy to je to co mi rikal ten pan se kterym jsem mluvila. A pak mi prisel ucet na dalsi 2 mesice. Tak jsem tam volala zase. Ta pani byla desne protivna, a rikala ze to je to co musime zaplatit a basta. To ze uz jsme televizi zrusili pred 2 mesici ji nezajimalo. Tak jsem tam volala zase, a bylo mi receno, ze musime zaplatit jeste jeden mesic ale ne dva. Ackoliv to uz bylo zaplacene na tech 30 dni, poslala jsem jim jeste jednu platbu, a tim to konci. Vim ze mne oskubali, ale za ten klid to stoji. Kdybych je sla zalovat, stalo by to vic. Kamaradum uctovali za soucastky ktere vlastne byly zahrnute v normalnim servisu. Kdyz se na to ptali, tak opravar zrudnul a rikal, ze se asi spletl. Timhle zpusobem oni vydelavaji na lidech co v tom neumi chodit.

 
Minda
Minda - 16.4.2011 4:41

YXH: JJ, znam... Bell je vlastne nase konkurence, takze podobnymi pripady jako tu popisujes se zabyvam denne. Kdyz mi nekdo vola, ze se spletl a penize poslal jinam nebo se rozciluje, ze je poslal a my je nedostali, tak do 30 dnu od platby se tim zabyva banka a penize omylem poslane jinam muze vratit na puvodni ucet. To je i v pripade ze zaplatis vic, u nas, kdyz tech 30 dni prosvihnes, jde to na financni a nez ti vyprodukujou sek, trva to 5-6 tydnu.
Jinak kdyz rusis nejakou sluzbu, musis to hlasit mesic dopredu, kdyz zrusis neco se dne na den, maji pravo po tobe chtit ten mesic zaplatit. A to jsme s nimi aspon nemeli smlouvu, dnes jsme resila pripad mlade holky, rusila si ucet ze dne na den, 3 sluzby, penale 360$ smajlik - 76

 
YXH
YXH - 15.4.2011 14:59

Minda: Mozna ze to je v CZ jine. Ja delam bankovnictvi na internetu 11 let a problem jsem mela jenom jednou. Stalo se mi, ze jsem zaplatila vic nez jsem mela zaplatit za Bell TV. Trvalo mi to 3 mesice, ale penize jsem dostala zpatky. Nebyt toho, ze lidi v Bell nevedeli, co delaji, mohlo to byt driv. Jeden mi rikal ze dostanu do 6 tydnu sek na uvedenou castku, po 6 tydnech nikdo nic vevedel. Pak mi rikali, ze mam volat bance, z banky zase na Bell, proste tahanice a asi 10 telefonatu. Nakonec jsem jim triskla telefonem. Volala znovu do banky a penize byly na svete. Banka totiz penize neprevadi hned, a tak to muzou vratit na ucet. U nekterych platcu to drzi az 3 mesice (to mi rekli v bance). TV jsme s Bell zrusili zacatkem unora a jeste ted po nas chteli zaplatit za mesic, kdy jsme TV s nimi uz nemeli. Tak zase plno telefonatu, ze jim zaplatim jen to, co dluzim. Uz s nimi nechci mit nic spolecneho.

 
Kočkomilka
Kočkomilka - 15.4.2011 12:40

Synovi ukradli doklady a během 1,5 hodiny mu vysáli peníze z účtu.Kdyby manžel nedělal cirkus,tak se od KB nedočkáme ani omluvy.Pracovnice na přepážce vypaltila peníze jí neznámé osobě,občanku nechtěla,nekontrolovala podpisový vzor. My s manželem máme u KB účty od jejího počátku v ČR,bez občanky nám nevydali ani korunu.Dokud tedy nechtěli za výběr z vlastního účtu ty nehorázné prachy.Nakonec kluk dostal své peníze zpět.Sestra udělala chybu v práci,v době kdy internetové bankovnictví začínalo,dotyční ze 70ti tisíc vrátil polovinu,zbytek firma marně vymáhala,odepsali to a naštěstí to i sestře odpustili. Já jsem poslala peníze sice na správný účet,ale do jiné banky,peníze se vrátily za 3 dny.Teď je sice ověřování více kroky,ale furt jsme jen lidi.

 
Jokerka
Jokerka - 15.4.2011 10:49

Taky jsem poslala číslo na špatný účet, tak jsem si na webu mojí banky našla postup, co mám dělat a v krajním případě by mi asi bylo skutečně vydáno jméno příjemce, ale to nebylo za potřebí, peníze mi byly vráceny asi za měsíc bez problému.

 
Kenny
Kenny - 15.4.2011 10:32

Riki: tornado-lou: Ono je to někdy těžké. Já mám například kombinaci dyslexie s dyskalkulií. Ne nijak závažnou a běžný psaný projev mi příliš mnoho problémů nedělá nebo svoje chyby dokážu odhalit hned. Ale neskutečně se mi pletou číslice. Šestka s devítkou, trojka s omičkou, nula s osmičkou... můžu se na to dívat jak chci a vidím ta čísla stejně. To, že jsou zrcadlově, vzhůru nohama nebo někde přebývá čárečka... to mi je prd platný. Ještě se docela dokážu zorientovat v rozděleném číslu, kde jsou pohromadě maximálně tři číslice. Ale jakmile mám přečíst a napsat číslo ve formátu 1234567898/11122, tak je to pro mě nečitelný shluk znaků.
Takže jak v písemném, tak v internetovém styku u toho sedím pěkně dlouhou dobu, zakrývám, kombinuji, čtu a kontroluji všemi směry, jestli to mám opravdu dobře - ale ani ve chvíli, kdy to s těžkým srdcem podepíšu nebo odešlu, si nejdem NIKDY stoprocentně jistá, že jsem se neupsala nebo neudělala přesmyčku atd.smajlik - 97
Takže lidi, kteří sem tam něco pošlou blbě, docela chápu smajlik - 98

Jednou jsem měla nahnáno, kdy jsem odeslala platbu, měla ji na výpise i strhnutou, ale protistrana ji nedostala. Číelo sedělo, potom to kontrolovala i banka, která také řekla, že to bylo v pořádku a platba z banky odešla - ale v druhé bance se nikdy neukázala. Nakonec si to ty banky nějak řešily mezi sebou, kde to skončilo, ale bylo to pro mě docela nepříjemné a zdlouhavé dokázat, že nejsem dlužník a nebyla to moje chyba.smajlik - 55

 
Riki
Riki - 15.4.2011 10:29

Minda: nevím, jestli všechny banky, ale u těch které znám a mám vyzkoušeno, lze stornovat chybnou platbu, pokud ještě nebyla odeslána, čili když člověk dá příkaz k úhradě se splatností třeba za týden, a mezitím si všimne, že ho podal blbě, může to stornovat a opravit. smajlik - 26

 
Laila
Laila - 15.4.2011 9:12

To je blbost poskytnout údaje. Naopak příjemce má právo vědět od koho mu peníze přišli to zase jo. To je případ Rikiny, banka by měla majiteli říct, kdo mu openíze poslal.
MInda: banka si přece nemůže jen tak bez souhlasu majitele účtu manipulovat s jeho penězismajlik - 66 i kdyby mu přišli omylem.
PEGG: přesně taksmajlik - 47

 
Almega
Almega - 15.4.2011 9:06

Internetové bankovnictví nechci,protože hrozí právě výše uvedené možnosti a taky mám pocit,že v dnešní době lze takto vykrást účet přes počítač-to mi nikdo nevyvrátí....Mně se tedy nestalo,že bych peníze poslala jinak,ale kdysi mi někdo poslal asi 1000 kč na účet a nebylo mi známo,od koho to bylo a tak jsem to nechala být....Už je to doufám promlčené....

 
PEGG
PEGG - 15.4.2011 8:27

Splést se může každý, ale taky mě zaráží,že banka dala jméno a adresu svého klienta. S tím jsem se ještě nesetkalasmajlik - 66 To, že toho dotyčného můžete kontaktovat prostřednictvím banky, to ano. Ale oni přece nemůžou vědět,jestli vám ta dotyčná už nevrátila peníze jiným způsobem než přes účet, tak jak mohou poskytnout jménosmajlik - 76

 
Jarča*
Jarča* - 15.4.2011 8:03

Mně se to před pár lety stalo. Zadávám příkazy přes mobil a špatně jsem zadala číslo účtu u trvalého příkazu, Nešlo o velkou částku, takže se na to přišlo až za 4 měsíce. Kontaktovala jsem majitele účtu přes banku tak jak je to popsáno v článku. Měla jsem štěstí, ozval se moc slušný pán, nechtěl si z peněz, které vrátil, nechat ani na svoje výdaje (telefon a poplatky). Od té doby si dávám sakra pozor, ale přece jen - člověk je tvor omylný a měla by být nějaká taková možnost, jak píše minda.

 
tornado-lou
tornado-lou - 15.4.2011 7:27

Riki: Souhlasim. Kdyz delam s penezi, je proste potreba opatrnost. a "uklepnuti se" pri elektronicke platbe je stejne pravdepodobne jak prepsani se, pri vypisovani papirovyho prikazu.

 
Minda
Minda - 15.4.2011 2:30

Hmm, tady muze banka do 30ti dnu jakoukoliv platbu zrusit a penize prevezt zpet. Nechapu, ze u vas to nejde smajlik - 55

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-16
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77194.
    Archiv anket.