Reklama: Moderní tapety na zeď a povlečeníModerní vliesové tapety IMPOL TRADE 

Proč je dobré hlídat si v jídelníčku makroživiny?

Proč je dobré hlídat si v jídelníčku makroživiny?

makroživinyMakroživiny jsou pojmem, který už je snad jasný každému z nás. Pokud hádáte, že se jedná o základní složky výživy, jste na správné cestě.

Jako makroživiny označujeme bílkoviny, tuky a sacharidy, které jsou nezbytné pro všechny fyziologické pochody v lidském těle a jsou jakýmsi palivem života.

Tyto tři makroživiny bychom měli přijímat ve správném množství a trojpoměru, který je výborným nástrojem, jak si udržet své tělo v kondici.

Někteří lidé však poměr těchto živin v jídelníčku podceňují a často nemají ani ponětí o tom, kolik jaké složky ve své stravě přijímají. Přitom právě správný trojpoměr živin je cestou ke zdravému tělu, dostatečné energii, ale i vyrovnané psychice a to nejenom v období hubnutí.

 

Pro každého je ideální poměr makroživin odlišný

Trojpoměr živin je dobré dodržovat alespoň přibližně v jakémkoli období lidského života. Také byste měli vědět, že potřeba jednotlivých živin se v jednotlivých obdobích liší.

Například staří lidé potřebují mnohem více bílkovin ve stravě než lidé ve středním věku a stejně tak je tomu třeba u lidí trpících některou nemocí či u dětí. Pojďme si však shrnout základní principy, jež nám pomohou se každodenně přiblížit doporučenému trojpoměru živin.

 

Rozložení jednotlivých makroživin by mělo obecně vypadat asi takto:

· Sacharidy 55-60 %

· Bílkoviny 12-15 %

· Tuky 25-30 %

Tento trojpoměr je ideální upravovat dle individuálních potřeb organismu. Potřeby se mohou lišit například v závislosti na fyzické aktivitě během dne, fyziologickém stavu organismu, věku a jiných aspektech.

 

Jak upravovat ideální trojpoměr?

Při hubnutí je doporučováno zvolit vyšší procento bílkovin a nižší množství sacharidů. Ideální je dodržovat skladbu jídelníčku po celý den, tedy dávat si záležet na tom, aby každé jídlo obsahovalo všechny tři makroživiny ve správném poměru.

Vynechávání jednotlivých živin, jak tomu bývá u některých specifických diet, je žádoucí pouze v případě zdravotních komplikací, když vám to doporučí lékař nebo nutriční terapeut.

V opačném případě se lidé často dopouští chyb, jakými jsou razantní omezení sacharidů či tuků, které jsou stejně jako bílkoviny pro život nezbytné. Bez nich bohužel nikdy organismus nebude fungovat tak jak má.

 

Nebojte se tuků ani sacharidů

Sacharidy jsou hlavním zdrojem energie a bez nich se po nějakém čase budete cítit unavení, budete vyčerpaní, a to i po psychické stránce.

Tuky jsou rovněž nenahraditelným zdrojem energie a vitaminů rozpustných v tucích. Je však nutné se zaměřit na ty správné zdroje tuků, které najdeme především v rostlinných olejích, ořechách a mořských rybách.

Zapomeňte proto na jednostranné diety a vsaďte na vyvážený jídelníček za každé situace. Pokud se snažíte zhubnout nebo máte komplikovanější zdravotní stav a nevíte jak ideální trojpoměr živin nastavit, aby vaše tělo nestrádalo, rozhodně neváhejte a navštivte odborníka na svém místě. Ten vám pomůže jídelníček sestavit přesně dle vašich fyziologických potřeb, a vy tak podpoříte redukci hmotnosti i hojení organismu tím správným způsobem.

Makroživiny jsou nejdůležitějším palivem vašeho těla, tak na ně nezapomínejte a snažte se jich přijímat dostatek vždy a všude!

Komerční článek


8.4.2016   Rubrika: Nemoci a prevence   |   Komentářů 0   |   Doporučit článek   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Proč je dobré hlídat si v jídelníčku makroživiny?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Anketa

Zpívám rád a je to na mě doufám znát...

Zpíváte si občas doma?

Celkem hlasovalo 77995.
Archiv anket.