Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Práce za trest? Je to výchovné?

Blíží se podzim a s ním i dlouhé večery. Vybavte se dobrou knihou!

Máme s manželem dvě školní děti a už delší dobu řešíme jeden výchovný rozpor. Proto bych se vás chtěla zeptat na váš názor a na vaše vlastní zkušenosti a výchovné metody.

Dceři je devět a synovi sedm let. Myslím, že jsou to naprosto normální děti, neřekla bych, že by zlobily nějak víc, než kterékoli jiné. Ale tak znáte to, občas něco vyvedou, neposlechnou, udělají něco i přes výslovný zákaz. A po takových akcích většinou musí následovat nějaká výchovná lekce, v podstatě trest. A v názoru nad vhodností trestů se s manželem rozcházíme.

Když jsem doma s dětmi sama a je potřeba tímto způsobem zakročit, řeším to většinou zákazem televize, večerní pohádky apod. Manžel je však razantnější. Na můj vkus je na děti až moc přísný a náročný, takže jim občas dá i na zadek a k tomu určí další trest, většinou dlouhodobějšího charakteru.

Jeho oblíbenou trestací metodou je, že dětem nakáže nějakou úklidovou činnost, kterou musejí různě dlouhou dobu vykonávat – utírání prachu, vynášení odpadků, vyklízení myčky, dceři už nakázal i luxování celého bytu, klidně po dobu jednoho měsíce.

Nesouhlasím s tím. Děti vedu k tomu, aby doma pomáhaly a podílely se na úklidu, ale snažím se o to formou zábavy, a že je to samozřejmé se na tom podílet, když zde bydlíme všichni. Za pomoc je chválím, odměňuju. A manžel mi to tou jeho výchovou narušuje. Nechci, aby v dětech vznikl pocit, že pracovat je za trest. Podle mě jim podvědomě tohle zůstane, nenaučí se práci brát jako přirozenou součást života, ale jako něco, co je nepříjemné a člověk je tím trestaný.

Nevím, jestli jsem to vysvětlila srozumitelně, snad mne chápete. Co si o tom myslíte? Je správný můj, anebo manželův přístup? Jak trestáte za prohřešky svoje děti vy?  

Nina


3.11.2014   Rubrika: Partnerské problémy   |   Komentářů 38   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Práce za trest? Je to výchovné?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-38
marta79
marta79 - 11.12.2014 10:32

Omalovánky, pohádky, písničky a výukové materiály pro děti:

http://detsky-web.cz/omalovanky

smajlik - 105smajlik - 105

 
Verera
Verera - 4.11.2014 22:43

Podle˙mě je nejdůležitější naučit dítě nést zodpovědnost za své chování. To se ale nenaučí, pokud se na ně aplikuje pravidlo zločin a trest, který pořádně nechápou, cítí jen, že se musí podřídit, protože dospělý má moc jim znepříjemnit život.
Účinnější jsou okamžité akce, které přímo souvisí s chováním- otravuješ, chováš se nesnesitelně, jsi vykázán tam, kde nám nevadíš a kde je to nudné. Perete se o bonbóny, nebude je mít nikdo.Nestihneš se včas umýt, prošvihneš Večerníček.
A nebo nechat děti poznat důsledky,,pokud nejde o zdraví. Nedáš na upozornění, máváš rukama, rozliješ pití- musíš to uklidit. Rozbiješ si hrubým zacházením nějakou věc- novou nedostaneš nebo pokud je to potřebné, sáhneš do kasičky.
S tím ale taky souvisí možnost rozhodování za sebe- rodiče to musí vymyslet tak, aby dítěti stálo za to udělat co chtějí a nebo respektují jeho rozhodnutí.

Jednou jsem podmínila počítač uklizením pokoje. Syn pilně uklízel a měl počítač. Dcera se rozhlídla kolem, prohlásila, že za těchto okolností o počítač nestojí a šla si kreslit, její volba.

Hlavně by se ale děti měly doma cítit dobře, ne že jsou neustále sledovány a hodnoceny, mít právo dělat chyby a učit se z nich, rodiče by měli spíš podporovat to pozitivní než tresty zdůrazňovat to špatné.

 
rychlonožka
rychlonožka - 4.11.2014 21:15

Jinak já trestala málo často, ale zato to mělo efekt. Ne dvakrát, ale třikrát jsem měřila, než jsem něco z pusy vypustila. Nechávala jsem je, aby se vytrestaly samy. To na ně platilo nejvíc.

 
rychlonožka
rychlonožka - 4.11.2014 21:12

Neznám dítě, které by bylo takové, jak si je rodiče představují. Upřímně řečeno, když slyším o rodičích a jejich větách typu - nemám chuť ho pustit na trénink, poněvadž se zhoršil o dvě dvojky /student střední školy, dosud jedničkář, nyní ing./, tak už toho nech, koupat a spát /předškolní dítě o prázdniny normálně si hrající na zahradě v sedm večer - tj. za plného dne a rodič navztekaný kvůli ztrátě práce, který dosud civěl na TV/, nebo ty u toho prostě sedět budeš dokud to nenapíšeš správně /rodič, který se žáka 1. stupně zásadně nevšímal a najednou se "probudil" k aktivitě a dítěti už v půl jedenácté večer padala hlava na stůl, byl všední den a druhý den se mělo vstávat/ - řeknu vám jedno - to bych asi popadla první věc po ruce a třískala kolem sebe...a to ne ty děti, ale jen a hlavně ty dospělé. Paní Nině bych doporučila, aby manžela, až ji naštve, potrestala vařením teplých večeří na celý týden pro celou rodinu, a to ať to umí nebo ne. ono ukládat druhému, který je slabší, tresty a práci, to umí každý blbec. Z pozice moci a síly. Jednou se ty role totiž vymění a jednou ty vaše děti svému starému tátovi řeknou...tak si to WC po sobě umyj, když sis ho po...al a nedoběhl...starej se, my taky myli, když jsme se provinili...ono se to bohužel všem jednou vrátí, jak v dobrém, tak v tom zlém....Ale jak mají chudáci děti s těma svýma dospělýma do té doby vydržet....Když dneska vychovávají už ti, kterým se asi pořádné výchovy nedostalo....

 
Verera
Verera - 4.11.2014 19:33

Almega: Mně by syn zakázal počítač a musela bych chodit brzo spát. smajlik - 68

 
krasaka
krasaka - 4.11.2014 18:19

Petruša: smajlik - 61 upřímnost nade vše smajlik - 47smajlik - 34

 
Petruša
Petruša - 4.11.2014 17:31

Almega: hmm tak jsem se šla zeptat syna (10 let) a tátovi by sebral cigára a mě grepový pivo smajlik - 68

 
Almega
Almega - 4.11.2014 9:50

Představila jsem si,že by to jednou bylo naopak: děti by dali trest rodičům za něco....Jakpak by je asi potrestaly?? Moje děti jsou už dávno dospělé,ale někdo má možná ještě malé,že by se jich zeptal a zde to napsal....

 
tornado-lou
tornado-lou - 4.11.2014 9:03

Verera: naprosto souhlasim. Deti "zaslouzi trest" je velmi velmi zridka. Kdyz vedome provedou neco fakt zlyho. Ne ze to, ze se deti chovaji jako deti.

 
Verera
Verera - 3.11.2014 23:45

Ono s těmi tresty... je opravdu nutné děti trestat? Jo, za zlomyslnosti, naschvály to asi ano, ale jinak? Kolikrát dáváme neuvážené příkazy a pak si dokazujeme svoji moc trestem, když děti nechtějí poslechnou místo abychom jim dali právo nás přesvědčit, že nemáme pravdu.

A když už chceme zklidnit rozjíveného kluka domácími pracemi, tak úplně jinak vyzní, když ho pošleme vysávat,, aby vybil přebytečnou energii nebo mu to předložíme jako trest (za co? Že jsme mu nedokázali vymyslet zajímavější program než sedět doma?)

Děti se stejně nedají vychovat tresty, ale osobním příkladem a tím, že s nimi vybudujeme takový vztah, že pro ně bude největším trestem, když uvidí, že se nám jejich chování nelíbí.

 
Petruša
Petruša - 3.11.2014 22:55

hejluc: tak to je důležitý, že to platí. A pokud to jinak máte tak, že každý dělá něco, tak to je něco jiného. Má své povinnosti a za trestu dělat nějakou nenáviděnou, kterou nedělá, to mi přijde jako vcelku dobré řešení smajlik - 47

 
Petruša
Petruša - 3.11.2014 22:53

Verera: jj takhle jak to píšeš, to jo, s tím souhlasím

 
hejluc
hejluc - 3.11.2014 22:33

Ahoj, taky trestám prací. Syn ví, že se práce sama neudělá, má přesně dané činnosti, které musí dělat on. Pak máme práce, která dělám výhradně já. O další práce se dělíme.Víceméně jsme si to rozdělili podle toho, kdo na co stačí a hlavně - koho co aspoň trochu baví. Pokud zlobí, dostane za trest moji práci.Je mu 9 a mám ho ve střídavé péči s tatínkem, Taťka má zase své "tresty". Jako příklad uvedu - já myji nádobí, on ho uklízí - pokud něco provede, přebírá moji práci - tedy myje i uklízí. Vím, že to mytí bytostně nesnáší a opravdu je to pro něj trest. Obdobně je to s mytím podlahy - on standartně vysává, já následně vytírám. Pokud je problém, dělá vše on. A musím nechat, že některé práce, které začínaly jako trest, přešly do běžné činnosti. Dlouho jsem se tomu vyhýbala, přišlo mi to nevýchovné, ale u nás to na něj platí.

 
Verera
Verera - 3.11.2014 22:17

Petruša: Odměna za práci není nutně špatně, nepíše, že dětem dává peníze nebo tak. Podle mě, něco na způsob "když mi teď pomůžete, dáme si pak zmrzku nebo bude uklizeno rychleji a tak budeme mít čas si přečíst pohádku je naprosto v pořádku a taky je to odměna.

 
Petruša
Petruša - 3.11.2014 20:05

aha smajlik - 2 Máme to tak nějak všechny stejně smajlik - 2

jinak já taky zakazuju PC. Většinou do odvolání, protože starší syn ho má zakázaný vždycky za to, že se chová "jak blbec", takže povoleno až se bude chovat normálně

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-38
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77046.
    Archiv anket.