Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Děti.Výchova, škola, kamarádi

Příliš ambiciózní rodiče?

Příliš ambiciózní rodiče?

Zajímal by mne názor čtenářek na situaci, která vznikla v naší rodině. Mám kvůli tomu spor se svou dcerou a jejím manželem. Důvodem je vysvědčení jejich dcerky, která v září začala chodit na osmileté gymnázium.

Hanička byla od mala velice nadané dítě. Když nastoupila do školy, neměla nejmenší problémy, od první do páté třídy nosila v podstatě samé jedničky. Proto bylo logické, že ji rodiče přihlásili na osmileté gymnázium, kam se bez problémů dostala.

Jenže teď přišlo první vysvědčení a na něm se poprvé v Hančině životě skvěla trojka. Jedna jediná. Pak měla asi jen tři dvojky a zbytek byly jedničky. Rodiče o tom, jak bude vysvědčení vypadat, samozřejmě věděli předem, takže nijak překvapeni nebyli.

Podle mne se bohužel nezachovali správně. Ne že by Haničku za trojku vyloženě plísnili, nicméně dali jí jasně najevo své zklamání a řekli, že za takové vysvědčení si nezaslouží žádný dárek. Předtím vždycky nějakou maličkost dostávala jako odměnu.

Hanička sama je z té trojky dost nešťastná a navíc ji trápí, že rodiče zklamala. Trojku považuje za velké selhání.

Mně se jejich postoj nelíbí. Možná se mnou, stejně jako oni, nebudete souhlasit, ale já si myslím, že dítě je zkrátka dítě. Žádná naprogramovaná mašinka, která jede bez zadření stále na sto procent. Děti mají také svá trápení, pocity, nejistoty. A to vše se přece může odrazit na jejich soustředěnosti a školních výsledcích.

Navíc – přestup z prvního stupně na osmileté gymnázium je pro dítě určitě velká psychická zátěž. Začíná v úplně nové škole, mezi dětmi, se kterými se teprve musí seznámit, musí poznat všechny učitele, přibude spousta předmětů. Na dětskou duši je toho opravdu dost, s čím se musí co nejrychleji vyrovnat, a k tomu se samozřejmě ještě učit.

Striktní odmítnutí dárku za vysvědčení se mi zdá přehnané a nesoudné. Myslím, že by měli spíše ocenit to, co se Haničce povedlo. Vždyť jedniček a dvojek bylo hodně, za to by si přece pochvalu a nějakou malou odměnu pro radost zasloužila. Jenomže oni se místo toho zaměřili na jednu jedinou trojku...

Moc ráda bych znala váš názor. Zachovali se rodiče správně, nebo jsou zbytečně přísní?

Helena


2.2.2009   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 52   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Příliš ambiciózní rodiče?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-53
mashanka
mashanka - 10.2.2009 16:38

Podle mě jsou příliš nároční. Nejde dárek, my jsme nikdy vysloveně dárky nedávali, slavili jsme spíš začátek prázdnin.
Ale řekla bych, že holčička má moc hezké vysvědčení na to, že je v nové škole.............a to všechno, co jsi popsala. Navíc, každý není na všechno stejně nadaný a trojka je známka DOBRÁ

 
Stanik
Stanik - 6.2.2009 13:35

mno nevim, u nas zadne darky za vysvedceni nebyly... sem tam mozna cokoladu, nebo tak neco...a trojku jsem mela jedinou a to z iformatiky,v prvaku na gymplu a jen v jednom pololeti... a to se teda akt netvarili ( no dneska me tenhle obor zivi).... pritom bratr pak prolejzal z trojkama, sem tam ctyrku a pohoda...smajlik - 26
stacilo nemit vyznamenani a uz byly kecy o tom jaka je to skoda...etc.

 
Milajska
Milajska - 4.2.2009 18:18

Nezachovali se správně. Měli jí říct, že je to sice mrzí, ale společně se budou snažit, aby na dalším vysvědčení byly samé dobré známky. Myslím si, že vysvědčení dětí je vlastně vysvědčení rodičů....
Naše dcera měla v prvním roce na 8letém gymnáziu problémy, dokonce dostala čtyřku s dějepisu a to byla doposud jedničkářka!!! Nyní po 3 letech se "aklimatizovala" a jsme rádi za dvě trojky.

 
Nika1
Nika1 - 3.2.2009 16:26

Haničku bych vzala do kina, koupila jí dárek a povzbudila a možná bych naznačila rodičům, že pokud chtějí 1 místo 3, tak ať holku doučují, když jsou takoví lumeni.

 
sonije
sonije - 3.2.2009 11:03

Ještě mě napadlo, tak jí kupte něco Vy..

 
sonije
sonije - 3.2.2009 11:01

Dodnes si pamatuju, jak jsem při přechodu na druhý stupeň přinesla místo samých jedniček, pět dvojek a dostala za to seřezáno. A přitom jsem si myslela, že dvojky jsu také dobré. Od té doby už jsem se neučila vůbec a nosila trojky. Brala jsem to tak, že ny jedničky to stejně nevytáhnu, tak proč se snažit, když dostanu nářez za dvojky i trojky stejný.. Pak se naši sklidnili a vzali to jako fakt, posílali mě na doučko a učitelé jim vysvětlili, že jedu na maximum. Možná by rodiče měli s učiteli promluvit, jak by bylo možné dcerce pomoci k lepším výsledkům a rozhodně ji netrestat! To že nedostala dárek pro ní může znamenat trauma a ve škole se bude jen stresovat. smajlik - 66

 
Lalwen
Lalwen - 3.2.2009 7:25

k těm jedničkářům, co se moc neuplatnili...

mamka mojí spolužačky, byla na základce vždycky jedničkářka, vždy nejlepší. Pak šla na gympl a najednou nebyla nejlepší a najednou neměla samé jedničky a tak odtamtud sama rychle utekla a nakonec měla ukončené jen to základní vzdělání a ty jedničky na základce jí byly na houby, radši se honem rychle vdala a pak celý život chodila s poštou.......

myslím, že není až tak důležitý zvítězit jako zůčastnit se a hlavně dokončit, stejně se jí nakonec nikdo ptát nebude jaký měla známky, ale jestli dokončila školu a je jedno jestli to bylo za jedna a nebo 3 smajlik - 31

 
Lalwen
Lalwen - 3.2.2009 6:48

Tak já myslím, že se při přechodu na gympl snad zhoršení dalo čekat, nebo ne?

Já osobně za vysvědčení nikdy až na jednu výjimku nic nedostávala, jen jednou v 6 třídě jsem dostala walkman, ani mi to nedalo nějakou zvláštní práci...... takže si myslím, že kdyby mě rodiče motivovaly i jindy tak bych klidně měla známky o mnoho lepší, protože takhle na to abych byla nejlepší mi ta 1 trojka klidně stačila...smajlik - 58

Heleno, tak se zachovejte jako hodná babička vy a vnučce nějakou tu drobnost dejte a utěště jí smajlik - 30

Tarantule: souhlasím, život nakonec není o známkách, jeden kamarát to přirovnává k fotbalu, je jedno jestli hraješ mizerně, ale když dáš gól tak vyhraješ a když budeš hrát sebelíp a nedáš ho tak je ti to na 2 věci...

 
Juana
Juana - 2.2.2009 22:12

medved: nesouhlasím, babičky jsou prostě od toho, aby vnoučata trošku rozmazlovaly. Dělala to moje babička s dědou (přitom jako matka byla přísná, podle vzpomínek mé matky), dělá to i moje matka ve vztahu k mým dětem a k dětem mé sestry. A je to dobře. Starší člověk přece jen má větší nadhled nad situací, než my o generaci mladší, protože má víc zkušeností a může víc porovnat a současně se mohl poučit z vlastních chyb. Samozřejmě to neplatí obecně - všichni zajisté známe z vyprávění nerudné staříky a vzteklé babky - ale obecně to platí. Jednou se tu vzpomínalo na prarodiče a většina z nás na ně vzpomínala s láskou a se slzou v oku.
Jak říká a říkával můj otec - když nejde o život, jde o hovno. Měl pravdu, jen my rodiče to mnohdy nechápeme a děláme z komára velblouda.

 
medved
medved - 2.2.2009 21:38

ja si teda hlavne myslim, ze rodice maji pravo sve dite vychovavat prisne nebo benevolentne jak sami chteji a babicka jim do toho nema co krafat smajlik - 105 muze vyjadrit svuj nazor , ale byt ve sporu s dcerou a jejim manzelem ? tak to sorry...nevim , jestli si vnucka zadelava na trauma, ale vim jiste, ze helena si zadelava na to, ze rodina se na ni vybodne a nenecha ji, aby se jim do vseho michala....

 
mikuta
mikuta - 2.2.2009 20:59

Argument, že se dítě učí pro sebe je sice pravdivý,nicméně každý dospělý očekává za dobrou práci ocenění.Někomu stačí šéfova pochvala, ale většinou to rádi vidíme ve výplatě. Pro dítě je to taky svým způsobem práce a proto ocenění by určitě mělo přijít. My jsme to vždycky řešili nějakou drobností nebo společným posezením s celou rodinou někde v příjemném prostředí třeba jenom u zákusku nebo u pizzy. Kluci na to dodnes vzpomínají. Jde o to, aby rodič vždy projevil zájem a spíše chválil,protože pro někoho je i trojka výborna známka a musí se snažit,aby ji dostal.

 
Santé
Santé - 2.2.2009 20:35

Náš kluk je taky v podstatě jedničkář, ale nechala jsem ho na ZDŠ, protože mi přijde, že tím gymplem přicházejí o dětství a příliš brzy se an ně nakládají velké úkoly. Kluk naštěstí taky chtěl zůstat tam, kde je, tak jsme nic řešit nemuseli. To zhoršení se dá čekat asi pokaždé. smajlik - 26

 
monja
monja - 2.2.2009 20:10

ijaku: smajlik - 31smajlik - 47 za vysvědčení dceři nic nedávám, neb je jí skoro 18, ale letos říkala, že by chtěla za výzo stojan na kytaru - když jsem ho viděla smajlik - 36smajlik - 36smajlik - 36 nabídla jsem jí, že dostane tak leda stojanem...

 
ijaku
ijaku - 2.2.2009 19:42

evelyn: Taky za vysvědčení nic nedávámsmajlik - 11 Za to od babičky vždycky dostanou nějakou kačku smajlik - 35

 
Ploduska
Ploduska - 2.2.2009 16:58

evelyn:
já taky ne. na jednu stranu se tu píše, že se deti učí pro sebe a rodice nemají co mít naroky a na druhou stranu by meli mít pripravené dárky i pri neuspechu - což trojka podle mne je (neříkám, že jsem ji nemela, ale rozhodne bych za ni nečekala dárky).
babička zde nepopisuje, jaké dárky ona dávala svým detem za vysvedčení a hlavne chybí popis školního roku - treba rodiče i doučovali, domlouvali, stanovili nejaké podmínky pro onen dárek - to babička nevidí nebo nechce videt.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-53
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77179.
    Archiv anket.