Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Děti.Výchova, škola, kamarádi

Fanaticky řeší, čím krmit batole

Fanaticky řeší, čím krmit batole

Krátce před narozením naší holčičky jsme se s manželem stěhovali do nového bydliště v úplně jiném městě. Nikoho jsem tu neznala a vzhledem k tomu, že jsem byla na mateřské, trvalo poměrně dlouho, než jsem se s pár lidmi spřátelila.

Nevadilo mi to, čas jsem věnovala hlavně své malé Martince, které je právě deset měsíců. V poradně jsem se sblížila s jednou mladou ženou, která má děvčátko ve stejném věku jako já. Začaly jsme spolu chodit na společné procházky a hned to bylo veselejší. Byla jsem ráda, že si mám s kým popovídat. Sice mne trochu zarážel Helenin (tak se má nová kamarádka jmenuje) přístup ke svému dítěti, ale brala jsem to tak, že každý jsme nějaký.

Ona totiž všechno strašně moc prožívá, pořád studuje různé příručky a doporučení, kterými se snaží beze zbytku řídit. Nebylo by na tom nic špatného, ale já mám pocit, že ona to přehání. Navíc v poslední době začala doslova dirigovat i mne, což už přecházet nemůžu.

čím krmit batoleHelena je zaměřená hlavně na správnou stravu svého dítěte, k čemuž přistupuje až fanaticky. Dosud kojí a k tomu přikrmuje. K příkrmům přistupuje jako k vědecké práci, všechno přesně odvažuje, má napsaný seznam, co dítě smí a co nesmí a proč. Podotýkám, že její holčička je naprosto zdravá, není alergická apod.

Můj přístup je odlišný. Řídím se hlavně svým citem a rozhodně si nemyslím, že bych své dceři něčím škodila. Helena to však vidí jinak a má potřebu komentovat v podstatě všechno, co Martince dávám. Bohužel, začaly jsem se už navštěvovat i doma, takže má můj styl přístupu k dítěti přímo naservírovaný.

Nesouhlasí prakticky s ničím. Martinka už není kojená, mléko jsem ztratila kolem šestého měsíce. Už jen kvůli tomu jsem si vyslechla dost řečí, že kdybych se víc snažila, nemuselo to takhle dopadnout, že jsem svou dceru ošidila o to nejdůležitější a nejlepší, co jsem jí mohla dát. Jakmile mne Helena vidí krmit Martinku, neodpustí si doslova přednášky, častokrát doprovázené zděšeným, teatrálním výstupem.

Podle ní dělám všechno špatně. Jogurt, pribiňák, ale i třeba žervé rozmixované s pomerančovou šťávou je prýčím krmit batole špatně a zadělávám tím své dceři na pěkné problémy. Bramborová kaše je podle ní taky nevhodná, zvlášť když je ušlehaná s kravským mlékem. Když Helena vidí, jak si Martinka pochutnává na banánu (který vyloženě miluje), dává si pomalu hadr na hlavu a plácá něco nesrozumitelného o pesticidech. Když nás jednou přišla vyzvednout a přistihla mne, jak honem přihřívám k obědu špenát a brambory, začaly hystericky ječet, že snad jí to ohřívané jídlo nechci dávat, a špenát už vůbec ne, ten se prý v žádném případě ohřívaný jíst nemá.

Bylo by to na dlouho, kdybych měla popsat všechny jednotlivosti. Stejně jako všemožné odborné příručky, které mi Helena vytrvale nosí a podle nichž, jak zjišťuji, by takhle malé dítě nemělo jíst snad vůbec nic z toho, co je v našich končinách považováno za normální. Kdybych se měla podle nich řídit, tak bych Martinku musela krmit jen pohankou, rýží, baklažány apod.

Musím říct, že z tohoto důvodu se snažím kontakt s Helenou postupně omezovat. Nepřipadá mi v tomto ohledu úplně normální. Přesto se neubráním pochybnostem, zda skutečně dělám všechno správně a zda tím své holčičce třeba neubližuji. Snažím se, aby měla všechny potřebné živiny, necpu do ní cokoli bez rozmyslu, ale hlídat každý jogurt, banán, či další, úplně normální a běžná jídla, mi připadá už trochu jako případ pro psychiatra.

Zuzka


15.6.2010   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 203   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Fanaticky řeší, čím krmit batole

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
kareta
kareta - 16.6.2010 16:24

prosím vás uvědomte si, že dřív měly ty potraviny podstatně jiné složení, měli jsme přísnější normy, konzervanty a ečka se tolik nepoužívaly a exotické ovoce bylo vyjímečně. Proto byly děti zdravější. já když jsem byla malá, taky mi mamka dohlížela na stravu, neměla jsem přísun bonbonů a párků, jedli jsme zdravě i na dnešní poměry. Mlsat jsem chodila k babičce buchty nebo něco pečeného, o čokoládu jsme se dělili 6 lidí, každý dostal pásek z tabulky čokolády...a jsme zdraví. Manžel- tam se s tím tak nesrali, a taky je zdráv, akorát má alergii, občas astmatický záchvat a aby byl štíhlý, stojí ho to 2x tolik úsilí. Prostě stravovací návyky z dětství jsou důležité, nevidím důvod zakládat dětem na pozdější problémy s metabolismem jen proto, že jsem shnilá o jídle přemýšlet a vařit a péct. A ne, nejsem fanatik, jím dost, všechno, přiměřeně . Ono je hrozně pohodlné nacpat dítěti čokoládovou tyčinku a jasně, že to dítě bude spokojené, jenže čokoláda taky může alergizovat, kromě toho staví....a proč děti raději nenavyknout na jablka, ovoce, zeleninu, ryby, rýži, trochu racionální stravu s tím, že v neděli se nijak neomezujeme a debužírujeme...???smajlik - 26

 
Nessie
Nessie - 16.6.2010 8:49

Bambulka: medved: Ano, přemýšlet o tom, co dítěti dávám, zajímat se o složení a jak říkám necpát ročnímu dítěti párek nebo vepřovou se zelím. Ale na druhou stranu vědět, že když dám občas dítěti pribiňák nebo mu ho dá babička, tak že to není žádná tragedie ani konec světa a že se potom moje dítě nestane otylým na celý život.
TO je ten zdravý selský rozum.
A jakou paseku může ta maminka nadělat? Velkou - neustále a celé dětství bude dítě stresovat řešením jeho stravy - to smíš, to nesmíš, žádnej pribiňák, proboha sladkej jogurt - jaká hrůůůůza! A když dá vnoučeti babička náhodou rohlík nebo svíčkovou s knedlíkem, tak ztropí hysterickou scénu.
Takže podle mě je výsledkem takové výchovy vystresované dítě, které když si vezme od kamráda bonbon, tak pak trpí výčitkami svědomí, že se maminka bude zlobit a v 15 letech zdrhne do Mekáče a přežere se tam do bezvědomí. smajlik - 68

 
Lujza
Lujza - 16.6.2010 7:40

Já jsem vychovávala děti v době, kdy nebylo tolik různých potravinových doplňků a jídel pro děti, neznala jsem bio potraviny atd. a přesto jsou mé děti /dnes už dospělé/ zdravé a to jsem jim dávala vše, co mi přišlo pod ruku. Banány , pomeranče atd. v té době byly jen na vánoce, výživy jsme si dělali sami, jogurty atd, to v té době skoro nebylo a myslím si, že děti jsou z té doby zdravější jak dnešní děti, u který se snad hlídá úplně všechno. Dávala jsem jim to, co jim chutnalo, vařila a ohřívala jídla, prostě žádné omezování. V dnešní době je plno dětí alergiků a pod. a podle mého je to právě z toho, že jim dnešní maminky moc hlídají jídelníček, jen aby nejedly něco nezdravého a pak jsou děti citlivé a náchylné na nemoci. Souhlasím s tebou, dávej dceři vše co ji chutná a vyměň si kamarádku.

 
Bambulka
Bambulka - 16.6.2010 7:26

medved: Naprosto s tebou souhlasím. Je potřeba trochu řešit stravu malého mrněte než do něho cpát bůh ví co.

mashanka: Myslím, že bývaly i v minulosti (i když možná ne v tak velké míře). Když někdo kýchnul, tak prostě kýchnul a dnes se tomu říká alergie. Dříve to prostě tak neřešili. Když v minulosti někomu vyskočil nějaký flek, tak to byl prostě flek a ne atopický ekzém atd.

 
medved
medved - 15.6.2010 23:03

Kadla: ja si nejak neumim predstavit jakou paseku to muze nadelat, kdyz nekdo resi jidlo sveho ditete...kdyz na to ma cas a energii, tak je to ciste jeho vec, ne ? smajlik - 64 takhle male dite nema tuseni co je dobry a co ne a kdyz co mu rodic nabidne to ji nebo taky ne, ale kazdopadne se nebude dozadovat veci, ktere mu nikdo nikdy nenabidne. je jasny, ze casem clovek zacne ze zasad slevovat, protoze jinak to snad ani nejde, ale podle me drzet dite zkratka tak dlouho jak to jde, to je asi jen dobre. chyba je jinde, vnucovat sve nazory okoli je spatne, ne je uplatnovat osobne.

 
Kadla
Kadla - 15.6.2010 22:45

medved: S tím pribiňákem máš sice pravdu, nicméně, pokud bych měla zvážit, která z matek v článku nadělá podstatně více paseky, tak podle mne rozhodně ta úzkostlivá.

 
medved
medved - 15.6.2010 22:31

pisatelka stejne jako rada reagujicich se porad odvolava na zdravy rozum, ale podle me zdravy rozum spociva mimo jine v tom, ze aspon u tak malyho ditete zkoumam cim ho krmim minimalne tim, ze si prectu slozeni jidla, ktere mu predkladam a kdyz treba u pribinaku zjistim, ze to je v podstate jen cukr a tuk, tak me osobne zdravy rozum veli, ze tohle mimino fakt pro vyvoj nepotrebuje. nemluve o internetu, kde se da dneska zcela bez problemu nacerpat hromada informaci o tom, co by dite jist melo nebo nemelo.....proste zdravy rozum se podle me rovna aspon elementarni informovanost a ne nejaka "intuice", kterou matka nabrala netusim kde smajlik - 55

 
Kadla
Kadla - 15.6.2010 22:14

ZuzkaN: Jasně že jo. Já jsem tím chtěla říct, že argument, že lidi jsou tlustí, protože jim maminka dávala v dětství jogurt nebo knedlík nebo co, je přece jen trochu povrchní. I kdyby se maminka přetrhla a jela podle nejnovějších výzkumů zdravé výživy (o kterých ovšem třeba já osobně vůbec nejsem přesvědčená, jelikož jsem zvratů v této oblasti zažila už mraky), tak tloušťku svého dítěte v jeho dospělosti nemá šanci moc ovlivnit. Když jí její hubeňourek začne v pubertě zdrhat do mekáče (protože tam samozřejmě chodí půlka třídy), tak z ¨hubeňourka bude za chvilku buřtík... Čili říkat, že lidi ve středním věku jsou tlustí, protože se v dětství blbě stravovali, je pitomost. Nehledě k tomu, že já ve svém okolí mezi svými vrstevníky žádné tlusťochy nemám...

 
ZuzkaN
ZuzkaN - 15.6.2010 21:50

Kadlo, máš pravdu, že je ted hodně mladých holek obézních nebo dost oplácaných. Moje 15letá sestra je na tom podobně (a to se máma snažila aby jako kojenec a batole jedla opravdu zdravě). Jenže od určitého věku začla jíst jen hranolky, párky a jakmile byly s mamkou v Praze nebo jinde kde je McDonald tak chtěla zásadně tam. Ona navíc má chudák tu nevýhodu, že moje mamka i její otec jsou dost obézní, u nich se snad permanentně jí smajlik - 26 Hamburgery, hranolky apod. - to je důvod těch obézních mladých a někdy i malých dívek smajlik - 26

 
ZuzkaN
ZuzkaN - 15.6.2010 21:39

ha koukám, že jsou tam pak reakce naprosto stejné a vše lépe vysvětlené. smajlik - 47
a mmch, moje děti taky jedly a občas ještě jedí jen bílý jogurt. Dokud nepoznají ty přeslazené, chutná jim i ten bílý smajlik - 68

 
ZuzkaN
ZuzkaN - 15.6.2010 21:34

jsem na začátku pročítání si reakcí, netuším jestli to přečtu všechno, ale chci trochu reagovat na Jenenku v 7:04...
Dítě tuhle stravu samozřejmě přežije, ale kolik lidí má dneska alergie a ekzemů? V mém okolí je jich ažaž. Právě proto se už od miminek začla dodržovat strava vhodná pro malé děti, aby se předešlo alergiím a zbytečnému přetěžování dětského zažívání.
teda píšu jak blbec, tu odbíhám, protože za zády mezi dveřma se mi ozvalo "Uááá, uááá, mamiii, my jsme strašidla" smajlik - 76smajlik - 68

 
pavluška
pavluška - 15.6.2010 21:01

Každý pediatr se zhrozí, když uslyší "light" výrobky. Dětem jedině plnotučné! A to je právě ten další extrém mamin, které to s tou - podle svého- zdravou výživou přehánějí.. Vitaminové doplňky a light výrobky...smajlik - 76

 
kareta
kareta - 15.6.2010 20:55

Bellana: mi je obecně z mléka blbě, např. miluju Salko, ale když si dám svou plechovku SLASTI, tak se z toho normálně po**usmajlik - 20 Já kojila skoro do roka a pak jsem to plnotučné mléko ředila, šejkrovat s umělým mlíkem mne taky nebavilo. No a pro děti je samozřejmě zdravější normální plnotučný jogurt, light a konzervované dětem nedávám ani nyní, resp, doma se starám já a u babiček do toho jednoduše nekecám. Jenže ty se vždy ptaly co můžou, i když jsem nic nediktovcala. myslím, že když něco jim někdo občas podstrčí, tak to nemá zas takový vliv. smajlik - 26

 
Bellana
Bellana - 15.6.2010 20:46

kareta: Děkuji za vysvětlení. Takže pro mě z toho vyplývá, že bych si raději dala deci dobrého mléka než dvě deci toho sušeného fujtajxlu. Mně totiž sunar ani trošku nechutnal a mým dětem taky ne. Jako si raději dám půlku dobrého jogurtu, na kterém si pošmáknu, než celý nízkotučný blaf. To samozřejmě nemluvím o kojencích, kteří se živí převážně mlékem, tam je opatrnost víc než na místě. No, budou se mnou mít vnoučata těžkésmajlik - 2. Ale namouduši, nebudu do výživy mluvit ani dceři, ani snaše a vnoučata nebudu uplácet sladkostmi a hranolky. V tom budu pes smajlik - 2

 
pavluška
pavluška - 15.6.2010 20:31

Dickie - myslím, že máš uplnou pravdu..

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77046.
    Archiv anket.