Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Děti.Výchova, škola, kamarádi

Fanaticky řeší, čím krmit batole

Fanaticky řeší, čím krmit batole

Krátce před narozením naší holčičky jsme se s manželem stěhovali do nového bydliště v úplně jiném městě. Nikoho jsem tu neznala a vzhledem k tomu, že jsem byla na mateřské, trvalo poměrně dlouho, než jsem se s pár lidmi spřátelila.

Nevadilo mi to, čas jsem věnovala hlavně své malé Martince, které je právě deset měsíců. V poradně jsem se sblížila s jednou mladou ženou, která má děvčátko ve stejném věku jako já. Začaly jsme spolu chodit na společné procházky a hned to bylo veselejší. Byla jsem ráda, že si mám s kým popovídat. Sice mne trochu zarážel Helenin (tak se má nová kamarádka jmenuje) přístup ke svému dítěti, ale brala jsem to tak, že každý jsme nějaký.

Ona totiž všechno strašně moc prožívá, pořád studuje různé příručky a doporučení, kterými se snaží beze zbytku řídit. Nebylo by na tom nic špatného, ale já mám pocit, že ona to přehání. Navíc v poslední době začala doslova dirigovat i mne, což už přecházet nemůžu.

čím krmit batoleHelena je zaměřená hlavně na správnou stravu svého dítěte, k čemuž přistupuje až fanaticky. Dosud kojí a k tomu přikrmuje. K příkrmům přistupuje jako k vědecké práci, všechno přesně odvažuje, má napsaný seznam, co dítě smí a co nesmí a proč. Podotýkám, že její holčička je naprosto zdravá, není alergická apod.

Můj přístup je odlišný. Řídím se hlavně svým citem a rozhodně si nemyslím, že bych své dceři něčím škodila. Helena to však vidí jinak a má potřebu komentovat v podstatě všechno, co Martince dávám. Bohužel, začaly jsem se už navštěvovat i doma, takže má můj styl přístupu k dítěti přímo naservírovaný.

Nesouhlasí prakticky s ničím. Martinka už není kojená, mléko jsem ztratila kolem šestého měsíce. Už jen kvůli tomu jsem si vyslechla dost řečí, že kdybych se víc snažila, nemuselo to takhle dopadnout, že jsem svou dceru ošidila o to nejdůležitější a nejlepší, co jsem jí mohla dát. Jakmile mne Helena vidí krmit Martinku, neodpustí si doslova přednášky, častokrát doprovázené zděšeným, teatrálním výstupem.

Podle ní dělám všechno špatně. Jogurt, pribiňák, ale i třeba žervé rozmixované s pomerančovou šťávou je prýčím krmit batole špatně a zadělávám tím své dceři na pěkné problémy. Bramborová kaše je podle ní taky nevhodná, zvlášť když je ušlehaná s kravským mlékem. Když Helena vidí, jak si Martinka pochutnává na banánu (který vyloženě miluje), dává si pomalu hadr na hlavu a plácá něco nesrozumitelného o pesticidech. Když nás jednou přišla vyzvednout a přistihla mne, jak honem přihřívám k obědu špenát a brambory, začaly hystericky ječet, že snad jí to ohřívané jídlo nechci dávat, a špenát už vůbec ne, ten se prý v žádném případě ohřívaný jíst nemá.

Bylo by to na dlouho, kdybych měla popsat všechny jednotlivosti. Stejně jako všemožné odborné příručky, které mi Helena vytrvale nosí a podle nichž, jak zjišťuji, by takhle malé dítě nemělo jíst snad vůbec nic z toho, co je v našich končinách považováno za normální. Kdybych se měla podle nich řídit, tak bych Martinku musela krmit jen pohankou, rýží, baklažány apod.

Musím říct, že z tohoto důvodu se snažím kontakt s Helenou postupně omezovat. Nepřipadá mi v tomto ohledu úplně normální. Přesto se neubráním pochybnostem, zda skutečně dělám všechno správně a zda tím své holčičce třeba neubližuji. Snažím se, aby měla všechny potřebné živiny, necpu do ní cokoli bez rozmyslu, ale hlídat každý jogurt, banán, či další, úplně normální a běžná jídla, mi připadá už trochu jako případ pro psychiatra.

Zuzka


15.6.2010   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 203   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Fanaticky řeší, čím krmit batole

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
tornado-lou
tornado-lou - 15.6.2010 12:35

Heather: byly tu i takove, ktere mluvily o parcich, omackach a knedliku z psenicne mouky pro kojence - ne konkretne ty. a dodavaly, ze taky vyrostly. to je to o cem sem chtela mluvit. netvrdim nikde, ze maso a mliko je jed.
jinak kolem deti se dela dost humbuk, to mas samozrejmne pravdu.

 
Heather
Heather - 15.6.2010 12:35

Pokud ten zdravý selský rozum a osvědčené zásady někdo nepoužívá a otrocky se řídí radami specialistů, může se za pár let chytat za hlavu, až specialisti (v některých případech ti samí) budou tvrdit něco úplně jiného. Viz ctihodný profesor Švejcar - nejdřív děti do jeslí ano, odstavit a přejít na umělou výživu (60.-70. léta), na sklonku života názor opačný - kojit, co to dá, být s dítětem co nejdéle doma. Totéž - dítě položit do postýlky a nechat řvát dle libosti versus chovat dítě, kdykoliv si vzpomene. Logicky uvažující inteligentní matka ví, že kojení je pro dítě to nejlepší, stejně jako blízká přítomnost matky v útlém věku a pozná, kdy má dítě pochovat, protože mu není třeba dobře nebo se bojí a kdy má být důsledná a nenechat se dítětem maniulovat.

 
Viv :o)
Viv :o) - 15.6.2010 12:33

Kadla: jasne, tady v tom souhlasim a mmch, tohle uz mi jako padny argument prijde, narozdil od toho "my to jedli taky..."

 
Nessie
Nessie - 15.6.2010 12:31

Kadla: Heather: Přesně tak....napsaly jste to úplně správně! smajlik - 75

 
tornado-lou
tornado-lou - 15.6.2010 12:29

Nessie: nemicham, prirovnavam. ale abychom se drzeli jidla..... to ze nekteri hubeni umrou driv nez nekteri tlusti taky neni argument pro tloustku.

 
Dickie
Dickie - 15.6.2010 12:27

Nessie: zapomínáš na jinou věc. alergie se tak moc dokázaly rozmoct hlavně kvůli pokrokům v medicíně. prostě se zhoršil genofond.
ještě před nějakými 200 lety by se můj manžel nedožil dospělosti, já bych to měla tak 50:50, takže bychom spolu určitě nezplodili to dítě s polyvalentní potravinovou alergií.

prostě na tom statku selka porodila deset dětí, dvě jim zemřely a těch osm kvalitních šířilo geny dál. kdyby jí medicína na současné úrovni zachránila i ty dva chcípáčky, během pár generací se nějaký dědičný problémy najdou, netvrdím, že nutně alergie.

 
Kadla
Kadla - 15.6.2010 12:27

Viv :o): Jenže článek není o stravování celoživotním, ale o stravování malých dětí. Nikdo tady neříká, že má člověk celý život jíst bůček, hulit a chlastat nebo něco podobného. Jde o to, jestli je v pořádku přehnaně sledovat momentální rady odborníků na zdravou výživu /které se - jak jsme my věkově starší už několikrát zažily - stejně po pár letech o sto procent otočí jinam/ nebo jestli raději používat zdravý rozum a zdravou míru ve všem. O tom to je.

 
Heather
Heather - 15.6.2010 12:26

tornado-lou: Tady ale nikdo nemluví o pojídání párků od 6 měsíců, já osobně jsem je dětem nedávala vůbec - měly libové maso, vajíčka, ovoce, zeleninu, brambory, občas i tu šunku- zkrátka snažila jsem se o vyváženou stravu (mluvím o věku od jednoho roku dál), ale abych se křižovala třeba nad tvarohem s rozmixovanýma jahodama nebo pribiňákem, to teda ani náhodou. Samozřejmě je potřeba při zavádění nových potravin do jídleníčku určitá opatrnost, zkusit malé množství, a když je vše OK, tak proč ne? Mám pocit, že v současné dově se všechno okolo dětí a) děsně dramatizuje a z b) je to velký byznys, včetně dětské výživy. Nevím, proč bych malému dítěti měla kupovat výživu ve skleničce (nemluvím o výjimečných situacích, třeba na cestách), když mu můžu uvařit čerstvé jídlo, atd. Některé mladé matky k dítěti přistupují téměř vědecky, chybí ten zdravý selský rozum.

 
tornado-lou
tornado-lou - 15.6.2010 12:25

Nessie: hele, prece nechces argumentovat selkou s 8 detma ze zacatku stoleti, to se s dneskem neda srovnat. Jasny, tehdy jedli co bylo a byli radi ze bylo, ale na objem toho snedli podstatne min nez dneska a z tech 8 deti ji taky pravdepodobne dve tri umrely, mely krivice, vypadnay zuby atd. to bych fakt nesrovnavala.
Sofffie: ok. ale urcite bys nikomu nedoporucila, aby jedl zkazeny a plesnivy protoze tvymu manzelovi to prece nic neudelalo.

Rikam akorat, ze to ze nekteri lidi muzou snist prakticky cokoliv a nic jim to neudela, tak jinde je potreba byt opatrny a nemusi to byt nezdrava paranoia a hysterie a extremismus. i mezi dospelyma se najede intolerance laktozy a to rozhodne neni zpusbeny tim, ze si na to detatko jako maly nezvyklo. na nektery veci se zvyknout neda.

 
Viv :o)
Viv :o) - 15.6.2010 12:23

Nadvaha, infarkt, mozkova mrtvice... civilizacni choroby... vse je dusledek zivotniho stylu vcetne stravovani... tak nak moc nechapu ten "argument", ze jste tak jedli vsichni a nic vam neni... kdo z vas tady nebere prasky na tlak, na srdce, na klouby, potravinove doplnky? A odkud mate jistotu, ze se to nenastradalo za ty roky diky zivotnimu stylu a stravovani? Podivejte na to procento umrti v dusledku infartktu a mrtvic, cevnich chorob...? Proto i me prijde argument "my jsme tak taky vyrostli a nic nam neni" dost debilni. Nejsem zastancem prisne zdrave vyzivy, ale neco si z toho taky beru... zdravej rozum je treba pouzivat vzdy a plati to nejen u dospelych ale i u deti. Nerikam, ze je to samospasne, ale proc neovlivnit to co muzu? Proc nedavat bacha na nektere potraviny, kdyz mi to muze pomoct... nechapu... jednou jsem cetla rozhovor s jednou lekarkou a v souvislosti se stravovacimi zvyky rekla neco v tom smyslu, ze lidi maji tendenci se chovat jako idioti. Napr. srdcari - vi, ze je premira tuku muze zabit, ale presto masti jak najati... protoze je prece nezabije hned...

 
Nessie
Nessie - 15.6.2010 12:19

tornado-lou: Jenže to mícháš jabka s hruškama, Kouření prokazatelně zdraví škodlivé je, a to, že někdo kouřil a žil do 90 není argument pro kouření.
Naproti tomu obyčejnou stravu, řešenou místo příruček zdravým selským rozumem jedly celý generace lidí po celý staletí...a jsou v pořádku. Dneska je všechno bio a polovička dětí má alergii. Tož tak.

 
Dickie
Dickie - 15.6.2010 12:17

Heather: ne. on si tam "občas" něco dát nemůže, vzhledem k tomu, že většinu věcí nesmí kvůli složení. ale v každým z nich jsem mu našla jednu "bezpečnou" potravinu, kterou si může dát, až ho za pár let nebudu mít v moci a spolužáci ho tam zatáhnou.

samozřejmě je mi jasný, že to budu muset i tak průběžně sledovat, on se sortiment ve fastfoodech přece jen občas mění.

 
tornado-lou
tornado-lou - 15.6.2010 12:16

Heather: no to, ze nekdo pojidal od 6 mesicu parky a ted si mysli, ze je zdravy, to jeste neznamena, ze by to meli delat vsichni......
stejne tak porad nekde slysis: nikdy nekouril - umrel ve 40, muj deda kouril dve krabicky dennne a byl tu do 90. to ze mel nekdo stesti, kouril a nezanechalo to nem nasledky, to jeste z koureni nedela zdravou vec, nebo jo?

 
Sofffie
Sofffie - 15.6.2010 12:15

Heather: souhlasím, vůbec to není debilní. Moje tchýně slavila letos 82 let a kdybyste viděli skladbu její potravy po celý život, lezli byste po zdi a možná i po stropě. Stejně tak její syn - můj manžel. Futrovala ho sladkým, tučným, smaženým, připlesnivělým i polozkaženým jídlem a je notoricky zdravý, zatímco já skleníková opečovávaná květinka jsem jedna alergie vedle druhý. smajlik - 55

 
Nessie
Nessie - 15.6.2010 12:14

tornado-lou: A proč je to debilní argument? Protože je to pravda? Vyrostly tak celý generace dětí nebo myslíš, že nějaká selka s 8 dětmi měla čas řešit, jestli papají moc anebo málo a jestli ten tvaroh už můžou nebo radši ještě měsíc počkat a jestli náhodou nezemřou po požití slepičince?
Jak říkám - teď se se vším strašně moc nadělá, všechno se řeší a dramatizuje a když se tak podívám na ty obtloustlý dětičky, vyrostlý údajně na bio potravinách ze Zdravé výživy a krmený přesně podle tabulek a doporučení Světové zdravotnické organizace, tak se musím fakt smát.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77179.
    Archiv anket.