Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Problémy s rodiči tchán tchyně

Prý jsem špatná babička

Prý jsem špatná babička

Jsem dva roky v důchodu, rozvedená, žiji sama. Mám dospělou dceru, která je rovněž rozvedená a sama vychovává tří a půl letou holčičku. Již delší dobu jsme s dcerou v dost citlivém sporu a chtěla bych požádat čtenářky o tak zvaný „názor zvenčí“. My obě jsme v celém našem problému osobně zainteresované, každá ho vidíme po svém a nedokážeme se dohodnout.

Podle mé dcery jsem prý špatná babička, které je cizí dítě přednější než vlastní vnouče, navíc mne osočuje z toho, že jsem sobecká, dostatečně se nezajímám o její starosti a starám se jen sama o sebe.

A teď v čem je konkrétní problém.

Jak jsem psala v úvodu, jsem už v důchodovém věku. Měla jsem v plánu pracovat i v penzi, ale bohužel, na místě, kde jsem byla, mi to nebylo umožněno. Asi po půl roce, kdy jsem byla doma, jsem se rozhodla situaci řešit. A to především z finančních důvodů, jako osamělá důchodkyně nemám peněz nazbyt.

Sehnat nějakou vyhovující práci nebo brigádu se ukázalo takřka nemožné. Hledala jsem poměrně dlouho, leč bezvýsledně. Pak se mi naskytla zajímavá příležitost: Dcera jedné mé bývalé kolegyně nastupovala po mateřské do práce (má velice lukrativní a zajímavé místo, o které nechtěla přijít) a hledala chůvu ke své tehdy půlroční holčičce. Měla zájem o nějakou zkušenou, časově flexibilní ženu, která by u ní byla zaměstnaná prakticky na plný úvazek.

Bez váhání jsem kývla. Děti mám ráda, péče o ně mi nikdy nečinila potíže. S mladou paní i jejím manželem jsme si padli do oka, dohodli vzájemně vyhovující podmínky. Od pondělí do pátku k nim každé ráno na sedmou babičkadocházím a přebírám péči o jejich děťátko, která trvá až do pozdních odpoledních hodin, kdy se maminka vrací z práce. Postupně se moje výpomoc tak nějak sama od sebe rozšířila i o drobnou výpomoc v domácnosti: poklidím, vyperu, nakoupím nějaké drobnosti, vyžehlím a občas i uvařím.

Mladá paní je velice spokojená, ví, že je o její holčičku výborně postaráno a navíc se každý den vrací do uklizeného bytu a nečeká ji klasická ženská druhá směna. Spokojená jsem i já, protože tato práce pro mne není nijak vyčerpávající (řekla bych, že mne spíš baví, ani ji jako práci neberu) a jsem velice slušně finančně ohodnocena.

Mohla bych být spokojená, a svým způsobem i jsem, kdyby mi radost nekazila má dcera. Před dvěma roky se rozvedla a zůstala sama se svou  holčičkou. Dokud s ní byla doma, nic se nedělo. Vídaly jsme se o víkendech, s vnučkou jsme se užily, občas jsem jí pohlídala večer, aby si mohla někam vyrazit.

Jenže pak dcera nastoupila do zaměstnání a začaly problémy. Vnučka špatně snáší školku a je dost často nemocná, což dceři komplikuje situaci v zaměstnání. Naléhá na mě, abych malou v době, kdy nemůže do školky, hlídala, tvrdí, že dnes je jiná doba a nějaké „paragrafy“ a nemocné děti zaměstnavatele nezajímají.

A v tom je ten problém. Já vlastně pracuji na plný úvazek jako chůva a pomocnice v domácnosti. Příjem z této práce potřebuji, rodina, u které jsem, na mne spoléhá. Hlídat jejich malé dítě společně s nemocnou vnučkou je nemyslitelné. Vzhledem k tomu, že vnučka bývá nemocná skoro každý měsíc, značně bych tím svým zaměstnavatelům zkomplikovala situaci, kdyby si za mne měli hledat záskok. Navíc si myslím, že by je to brzy přestalo bavit a našli by si místo mne někoho nastálo.

Dcera to nechce pochopit, vyčítá mi, že je mi cizí dítě přednější než vlastní vnučka, neberu prý ohled na její těžkou situaci rozvedené zaměstnané matky. Podle ní bych měla, když jsem v důchodu, upínat svou pozornost především na ni a na její dcerku.

Jsem z toho dost nešťastná. Chápu, že to pro ni není lehká situace, se kterou se musí potýkat, ale já se musím o sebe taky postarat, abych zvládla poplatit vše, co musím, a zároveň si něco našetřila na dobu, kdy už nebudu tak vitální jako teď. Dcera peněz nazbyt nemá, i jí se snažím finančně vypomoci alespoň tím, že jí komplet oblékám a obouvám malou. Občas jí i nakoupím, abych jejímu rozpočtu ulehčila.

Jsme obě ve složité situaci. Jako babička mám samozřejmě výčitky, když musím kvůli hlídání cizího dítěte odmítnout péči o vlastní nemocnou vnučku, ale pokud si chci tuto práci udržet, nic jiného mi nezbývá.

Jaký je vás názor na spor, který s dcerou vedeme? Myslíte si, stejně jako ona, že jsem špatná a sobecká babička?   

Líba


18.11.2010   Rubrika: Čtenářské příběhy   |   Komentářů 217   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,8/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

Související odkazy:

 

Diskuse ke článku - Prý jsem špatná babička

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
PEGG
PEGG - 18.11.2010 13:59

Nechci nikomu sahat do svědomí, ale abyste zrovna vy, co tady křičíte,že je to od dcery sobecké, plně nezneužívali služeb babičeksmajlik - 26 Samozřejmě, že dcera nemá právo něco takového požadovat a ještě se cítit ukřivděná, na druhou stranu, já osobně bych vyměkla a hlídala raději vlastní vnučku než cizí dítě. Pro mě představa,že ještě v důchodu chodím do práce není moc přijatelná,já se na důchod i případné hlídání vnoučat těším. Ono taky hodně záleží na okolnostech, jestli paní Líba bydlí v bytě 1+1 a i tak si musí přivydělávat je trochu něco jiné než kdyby měla 5+1,čímž pádem by ji nemohl důchod samozřejmě stačit. Ale lásku a péči babičky nemůžou boty a bunda nahradit. smajlik - 85

 
Heather
Heather - 18.11.2010 13:53

aluskas: Tohle řešení mě taky napadlo - s tím hlídáním o víkendech, i když to je dost náročné pro matku i pro dceru - volno nebude mít o víkendu ani jednasmajlik - 65

 
Jarča*
Jarča* - 18.11.2010 13:42

aluskas: jenže se zvyšujícím se odchodem do důchodu bude většina babiček nehlídacích... Moje mami taky chodila do práce, když jsem měla starší dvě děti, ale bohatě jim to vynahrazovala o víkendech, dovolených a vůbec se jim snažila dát, co mohla. Taky jsou už dneska dospělí a za babi chodí pořád a nedají na ní dopustit. Proto si nemyslím, že zaměstnaná babička nemůže mít s vnoučaty krásný vztah.

 
punh
punh - 18.11.2010 13:37

Myslím, že když Líba píše, že je za svou práci velice slušně ohodnocená, tak to je i proto, že je na ni spolehnutí, vychází svým zaměstnavatelům vstříc, je flexibilní a to všechno by nebyla, pokud by musela být k dispozici i své dceři ohledně hlídání vnučky. Pokud bude muset měnit plány kvůli hlídání vnučky, tak se rodiče miminka poohlédnou po někom jiném, protože k tomu budou donuceni okolnostmi. Pro tuhle práci se rozhodla v době, kdy ji dcera ještě nepotřebovala, tak nevím, proč by za to měla být odsuzována. Navíc píše, že vnučku hlídala po večerech, o víkendech, pomáhá dceři finančně, to všechno spíš nasvědčuje tomu, že je obětavá a dcera si na tohle zvykla jako na samozřejmost. Maminka pro ni dělá už takhle hodně, musí snažit postarat jinak - třeba požádat o pomoc bývalého manžela. Taky jsem neměla hlídání, občas to bylo složitý, ale někdy jsme si vypomohly s kamarádkou (byla na mateřské, pak nezaměstnaná), vozila jsem jí a vyzvedávala děcko do a ze školky a školy, ona mi pak pomohla s hlídáním mé dcery

 
aluskas
aluskas - 18.11.2010 13:35

Také mám malé děti a nehlídací babičku. Popravdě mě to celkem mrzí, ne kvůli mě, ale kvůli dětem. Já svoji babičku velmi milovala, byla pro mě nejbližším člověkem.
Moje děti s babičkou takový vztah mít nebudou smajlik - 26
Pro vývoj dítěte je důležité, aby vyrůstalo "vícegeneračně", aby zažilo různé postoje k životu a různé žebříčky hodnot. Proto je důležité, aby i prarodiče trávili se svými vnoučaty dostatek času a je velká škoda, že v dnešní době je in býti vytížená babička.
Nicméně chápu i Líbu. Není "rentiérka" a peníze jsou třeba.
Řešila bych to tak, že bych se dohodla s dcerou, že pomohu tak, že budu trávit víkendy s vnučkou, aby si mohla dcera najít brigádu na víkendy a mohla tak zaplatit chůvu v době, kdy bude vnučka nemocná.
Je to jakýsi, zdá se, že v tomto případě, jediný možný kompromis.

 
batum
batum - 18.11.2010 13:33

Každá žena jiný názor, ale milá Líbo děláš dobře, nic si nevyčítej a snaž se žít dle svých představ.
Děti jsme se snažili vychovat, vpustit do života, aby se uměli poprat, jako my.Pomaháš dceři, jak můžeš, to co jsi psala je velká pomoc, dostačující a myslím si,že když máš volno, že se jak vnučce,tak dceři věnuješ, nevím co by víc chtěla od matky, která je v téže situaci jako ona a navíc jsou tu léta a přicházejíci nemoce.
Dcera ti nepomůže, tak jako ty jí, protože celý život se ona bude starat v prvé řadě o své dítě a pak o stárnoucí matku,která je sama, kde pak veme na tvou činži, na živobití. Měla by být ráda,že se snažíš o sebe postarat sama - ""zaměstnáním"", které vám oběma ulehčí od dalších starostí.
V dnešní době si člověk nemůže vybírat.
Vždyť o víkendu nepracuješ, tudíž máš možnost se věnovat vnučce, nevidím v tom žádný problém,natož, aby jsi si něco vyčítala.
Přeji ti jen to nejlepší, jsem s tebou za jedno v tvém počínání a věř,že takových babiček je v dnešní době čím dál více.smajlik - 56smajlik - 31

 
Křeček
Křeček - 18.11.2010 13:32

Saxaaana: Líbina dcera přece není na konci svých sil, jen jí občas marodí jedno dítě.

 
Linda
Linda - 18.11.2010 13:29

Me tu porád chybí nejaká logika/ pointa. Takze kdyz paní Líba chodila do práce a obcas si vzala vnucku v sobotu odpoledne na procházku tak vsechno bylo ok a ona bájecná babicka. Rok se sesel s rokem, paní Líba opet pracuje, jenze tentokrát jako prduch, porád si bere vnucku sem tam na sobotní odpoledne, ale najednou je to vsechno spatne. A proc? Protoze nepracuje u pásu / v kancelári/ nerídí tramvaj, ale je tak drzá a dovolila si hlídat cizí díte.
At delám co delám,tak podle me není problém, ze babicka pracuje nebo ze dokonce vysolí cást vydelaných penízku. Podle me dceru nejvíc sejrí to, co babicka delá. Práve to, ze si Líba DOVOLI hlídat cizí díte a ríká tomu zamestnání ze kterého se nechce uvolnovat je to co dceri nejvíc pije krev. Kdyby Líba delala cokoliv jiného, tak bude dcera (mozná) tise vrzat zuby,ale nebude jí do toho kecat. To je muj názor.

 
Ploduska
Ploduska - 18.11.2010 13:22

už jen to, že si dcera o mne myslí , že jsem sobecká a špatná by mne utvrdilo v tom, že se o sebe musím postarat, jak nejlíp to umím.
počítám, že paní Líbě je neco málo přes šedesát a mela by sedet doma na zadku, obracet každou korunu jen proto, že možná bude dcera jeste pár mesíců občas potřebovat pohlídat dítě?

 
kareta
kareta - 18.11.2010 13:16

Jenika: no tak pro mne osobně představa, že se o mne jako o nemohoucí stará dcera nebo syn, místo abych měla klid někde v penzionu je děsivá. Poněvadž vím, co péče o starého nemocného obnáší a jak to snáší. Nechápu, co s tím furt argumentujete, je to děsná zátěž! Hlavně pro toho nemohoucího, pokud si uvědomuje, co se s ním děje. Tím hůř když nesmajlik - 48

Dcera se může pokusit domluvit se zaměstnavatelem, když má dítě pořád nemocné, aby buď dělala z domu, nebo nějakou náhradní činnost. Btw- ta nemocnost přejde, je to normální.

 
Saxaaana
Saxaaana - 18.11.2010 13:09

Jenika:souhlasim, taky to nemusi byt pomoc vecne ze? U nas v rodine proste pomoc bliznimu svemu neni jen par slov danych nahodne dohromady. Ani ja nikoho neodsuzuji, jen pisu, co by delali moji rodice a co vim, bych udelala i ja pro svoji dceru.

 
Kozoroh18
Kozoroh18 - 18.11.2010 13:06

Já si myslím, že je to váš život a můřete si se svým časem nakládat jak chcete. Kdyby jste chodila dál do zaměstnání také nemůžete zůstat doma a hlídat vnučku. Asi by měl mít otec také nějaké povinnosti a pak co druhá babička, ta by nezaskočila. Já ještě babička nejsem tak nevím co to obmáší. Byla jsem ráda, když moje mamka pomohla. Výčitky to určitě nevyřeší, každá máte svůj život. Co kdyby bydlela na druhém konci republiky. Dcera by tím, že ji dceru pohlídáte přišla o finanční příspěvek na ošacení a možná by musela podprorovat vás. Tak co je pro ní výhodnější.
Já bych se té příležitosti, kterou máte vzdát nechtěla a dále bych dělala chůvu. Možná by dcera na dobu nemoci také nějakou sehnala.

 
Stanik
Stanik - 18.11.2010 13:03

Jarča*: smajlik - 47
Jenika: smajlik - 48 i kdyz chapu, ze sebeobetovani muze nekoho naplnovat.
Ja si vsak myslim, ze ten kdo uz deti vychoval, a jeste pomaha finanacne nema byt odsuozovan za to, ze si k duchodu nasel praci...smajlik - 66

 
Jarča*
Jarča* - 18.11.2010 12:51

Jenika: proboha, jaké chování? Vždyť vnučku miluje, píše, že jí komplet obouvá a obléká... To je málo? Na místě dcery bych neměla tu drzost odsuzovat jí za to, že nesedí doma, ale má snahu si přivydělat, zvlášť pokud není zrovna v růžové situaci.

 
Jenika
Jenika - 18.11.2010 12:41

Já jsem v pozici babičky a téměř důchodovém věku, ale přesto souhlasím s názorem Saxaaany. Já bych asi hledala jiné přilepšení k důchodu, abych mohla být k dispozici dceři, zvláště, když je na vše sama a finančně to nemá taky jednoduché. Asi bych těžce nesla, když bych se musela věnovat jinému dítěti s vědomím, že moje vnučka je třeba nemocná a dcera by potřebovala pomoct. Ono se může stát, že i ty jednou budeš potřebovat pomoct a určitě by bylo příjemnější pomoc od dcery, než domov důchodců. Navíc si myslím, že období, kdy vnučka potřebuje babičku je velice krátké, trvá několik let, protože ve škole už jsou většinou samostatné a raději mají kamarádky, než procházku, výlet či klábosení s babičkou. Nikoho neodsuzuji, je to každého věc, jak si to v rodině udělá, ale v tomto případě jsem na straně dcery i když bych si to asi nevynucovala, ale rozhodně by mě takové chování mé matky bylo líto.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77047.
    Archiv anket.