Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Holandsko na vlastní kůži. Lindino vyprávění o zemi tulipánů.

Pokud očekáváte seriózní informace o zemi tulipánů, tak na to zapomeňte. Těmi se internet jenom hemží a já se mu nebudu plést do řemesla. Kdepak, tady se dočtete o Holandsku mýma očima. Možná vám mé postřehy přijdou v případě, že někdy navštívíte Holandsko, vhod.

Chodník, nebo silnice ? Jak to má člověk poznat.

Pokud jsem stačila zaregistrovat na těch pár kilometrech silnic, které jsme k našemu přesunu použili, tak v Holandsku neexistují díry nebo záplaty v asfaltu. A nebo jsme měli jenom štěstí a žádnou díru nepotkali. Zato jsem za ránu pod pás považovala silnice ve vesnicích vydlážděné zámkovou dlažbou! Sakra, jsem na silnici nebo cyklostezce a nebo jedu po chodníku? Značka v nedohlednu, no je tu obrubník a já jsem níž, z toho usuzuji, že jsem snad na silnici a to, co je v rovině s obrubníkem, bude snad chodník. A jako na potvoru žádný domorodec v dohledu (kdyby byl, jela bych za ním, snad proboha ví, kde mají silnice).

Přes vesnici jsem najela na šestiproudou dálnici a vida, na ní na mě po 20 km juknul semafor a zvedací most. Inu jiná země, jiné mravy. A dojela jsem do města, navigace si to šinula do parkovacího domu a asfalt na silnici se změnil opět v zámkovou dlažbu. To už mě nepřekvapí, to už znám. Omyl, neznám. Hlavní třída byla rozdělena zhruba takto: chodník, vedle něho asi 2,5 m široký (vydlážděný) pruh, po kterém jezdili cyklisté v obou směrech plus auta jedním směrem plus sem tam přechod. Pak pruh s okrasnou květenou. Vedle něho dvouproudá silnice, po které v našem směru směly pouze autobusy a v opačném směru všechno motorové. Opět pruh s květenou a dále vydlážděná 2,5 m široká cyklostezka opět pro oba směry a vedle ní chodník. A značka žádná. Nejprve jsem pouze v duchu, později i hlasitě, děkovala za domorodce přede mnou. A podobně byl na tom i ten Němec v autě za námi.

Ubytování: Kemp nebo statek? Dva v jednom.

Bydleli jsme v malém soukromém kempu ve vesničce Tynaarlo, asi 20 km jižně od města Groningen. I když kemp je asi silný výraz. Bylo to něco mezi minikempem, farmou a opravnou karavanů. Hned první večer při parkování karavanu a následné stavbě stanové přístavby (markýzy) jsme působili coby zábavný pořád pro místní krávy. Přerušily večeři, postavily se podél ohrady a přežvykujíce soustředěné pozorovaly naší bitvu s trubkami a zipy. Občas nás povzbudily zabučením a evidentně je znechutilo, když jsme byli hotovi a padli na lehátka.

Druhý den ráno nás navštívil kohout se dvěma slepicemi, společnými silami šlohli jeden opečený toust a vydali se žebrat k sousednímu stanu. Mezitím nás opět navštívily kravky a očekávaly pokračování včerejšího vzrůša. A dceru na toaletě přepadl kůň. V životě jsem ji neviděla probudit se tak rychle. Do umývárny a na záchod odešla spící mátoha a zpátky běžela čiperná a zcela probuzená.

Sociální zařízení bylo uděláno ze stáje a za cca 1,60 m vysokou zdí toalet bydleli dva koně. Holandsko se vůbec velice přáteli s říší zvířat. O tom jsem se přesvědčila v prvním obchodě, když se mi pod nohy zamotal pes. Lépe řečeno když jsem zjistila, že mám jeho vodítko třikrát omotané kolem lýtek a malém jsem políbila podlahu. Ano, psi smějí do obchodu. Nevím, jak to dělají s většími plemeny, ty jsem nikde nepotkala, to, co jsem viděla, bylo všechno přibližně do velikosti pudla. A musím se přiznat, že po všech zážitcích se zvířaty mě už ani moc nepřekvapil holub sedící na zábradlí uprostřed McDonalda a čekající na zbytky. Uvnitř McDonalda! Bohužel jiný návštěvník podniku nebyl tak klidný jako já, na druhou stranu, kdybych se sklouzla po holubím sekrementu a švihla hlavou do podnosu s jídlem, asi by mě přítomnost holoubka překvapila o něco vice.

Co je levnější: sladkosti, nebo ovoce? Hádejte.holandsko

Pokud mi něco vyrazilo dech, tak to byly ceny potravin, ale ani ne tak samotné ceny, jako jejich nepoměr. Nenavštívila jsem žádný supermarket, můžu posuzovat pouze z cen na trhu. Velké kusy masa (kuřecí prsa) se prodávaly na kusy, naopak menší kousky (například křídla) na kilogramy, ale všechno stálo stejně. Sladkosti byly o hodně levnější než ovoce a zelenina.  Velký kornout žužu zakoupený na tržišti (odhaduji něco mezi 200-250 g) stál 2 eura a na protějším pultu půl kila rajčat stálo 3,95. Hotová pizza stála kolem 10-15 euro a naopak buffet v asijské restauraci nás vyšel na 6 euro.

Nakonec ještě dvě perličky

Statisticky na každého domorodce připadá 2,5 kusů jízdního kola. Docela tomu věřím, aspoň soudě podle dopravní situace v Groningen, kde jsem si občas s autem připadala až nepatřičně. Že jsem nesnížila počet obyvatel, přisuzuji pouze tomu, že jsem centrem projížděla závratnou rychlostí 30 km v hodině a čuměla ze všech okének najednou.

Zapomeňte na znalosti angličtiny nebo němčiny, budou vám tak na dvě věci ale určitě ne k použití. Není problém se s domorodci domluvit, ovládají zejména angličtinu velice dobře, ale všechny nápisy, značky a jídelní lístky existují pouze v domorodštině a odhadnout význam je jemné řečeno nelehké. A když už se člověk domnívá, že přišel na význam, tak buď výsledek postrádá logiku a nebo tomu neodpovídá cena. I když je teoreticky možné, že servírují jakousi rybu (a ne tuňák to nebyl) na pizze a nebo že 3 dl polévky stojí pouhých 50 centů. Aspoň se domnívám, že ta oranžová tekutina s kousky čehosi v umělohmotné misce byla polévka, domorodci ji pojídali umělohmotnými lžícemi, tak co jiného to mohlo být.

Linda

19.10.2011   Rubrika: Na výlet do ciziny   |   Komentářů 30   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,8/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5

Diskuse ke článku - Holandsko na vlastní kůži. Lindino vyprávění o zemi tulipánů.

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-29
Juana
Juana - 19.10.2011 10:19

V Holandsku jsem byla před 20 lety a s těmi silnicemi mi to taky tak přišlo, akorát krásný rovný povrch, nikde díra ani záplata. Ale na ulicích byl občas pěkný bordel, nebylo to tak sterilní jako Německo nebo místy Rakousko. Vloni v létě jsme byli stanovat na Šumavě a vedle nás se uplacírovali starší holandští manželé, taky se psem jako my - a dopadlo to hrozně, pozvali jsme je k ohni, pekli jsme buřty a vypilo se, co se našlo. smajlik - 68 Druhý den jsme si to zopakovali, paní poslala manžela do Tesca pro buřty a pro zásoby alkoholu. Jo a chutnal jim náš rum s kolou, prý víc, než origoš třtinový.

monyk - 19.10.2011 10:15

Jarča*: To nevim, mozne to je, ale oni jsou holandani az prilis ¨sporivi¨smajlik - 42. Uvedu dva priklady z naseho pobytu: nasi znami bydli v radovce u kanalu, kde jsou opravdu jen male zahradky za domem. Jednou rano se povaluju na lehatku a tu se objevi soused a pta se, jestli je doma nejaky chlap, ze potrebuje vylozit z auta sekacku. Neptala jsem se, jakto, ze potrebuje pomoct s nejakou malou sekackou a volam na manzela, at mu teda jde pomoct. Ze zvedavosti se jdu podivat a on ten soused rve z auta tu nejvetsi autickovou sekacku, ktera je urcena tak pro nejakou obrovskou zahradu. Kdyz me videl na to monstrum nevericne zirat tak povida: No co, je trochu vetsi, ale kdyz ona byla v akci a predstav si, ze o celych 40% levnejsi !!smajlik - 34. Nebo jednou rano si prohlizime u snidane reklamy a v carrefouru stoji obrovskymi pismeny : tento vikend maso na BBQ o 50% levnejsi. A hned pod tim jedna znacka piva a reklamni napis, pri nakupu 24kusoveho baleni 12 kusu zdarma. Manzel rika, jsem zvedav, kdo ze sousedu nas dneska pozve na BBQ. Se znamyma vyjdeme ven a nasedame na kola a sousedka na nas pres kanal krici: Prijdte zitra v pet hodin k nam, budeme grilovat. Koupili jsme v akci maso na grilovani smajlik - 16 . No a urcite je jasne, jaka znacka piva k tomu masu byla podavana smajlik - 34. Ale jinak jsou to prima a sympaticti lidi smajlik - 47.

Jarča*
Jarča* - 19.10.2011 9:56

monyk: mám pocit, že s těmi slevami a akcemi začínáme holanďany dohánět. No, aspoň v něčemsmajlik - 68

orinka
orinka - 19.10.2011 9:54

monyk: musíš být talent na jazyky - teď mi napadlo, jak asi musí znít nějaká holandská lidová píseň v nářečí? To bude určitě silný zážitek...

babkatapka
babkatapka - 19.10.2011 9:50

Můj syn teď často jezdí do Holandska, a říká, nejčistší a nejkrásnější země, kdyby byl mladší tak se tam stěhuje. No ale už na to nemá, a tak mi aspoň vozí občas sýrysmajlik - 26

monyk - 19.10.2011 9:44

Linda: Jo a jeste jednou veci jsou holandani prosluli a to jsou nakupy se slevou smajlik - 34. Jakmile se neco objevi v akci, tak se do obchodu jen hrnou a hned nakupuji. V Groningenu jsem vlastne temer v kazdem obchode videla nejakou slevovou akci, typu koupis dve a treti dostanes za polovicni cenu apod., nebo dnes sleva na napr. sekacku tohoto typu 20%. Ted v rijnu byla v jednom zabavnim parku akce, ze zaplatilas jeden tiket pro dospeleho a dite a druhy dospely a dite melo vstup zdarma. Sousedcina dcera tam byla pres vikend na brigade v jednom obchode a rikala, ze jelikoz byla uz docela kosa tak tam belgicana skoro nevidet, ovsem kvuli tehle akci tam byli mraky holandanu smajlik - 68. Proste i kdyby jim mel namrznout zadek, tak protoze je to za polovic, tak se tam vydaji smajlik - 34.

monyk - 19.10.2011 9:34

Linda: Ja vim, co tam mame kamarady, tak jim klidne reknu, ze jsou chrochtajici holandane, ale samozrejme to nesmim rict pred nekym cizimsmajlik - 42. Kdyz byli s nami v Praze a zacali mluvit anglicky, tedy spis chrochtajic anglicky, tak jsem to nevydrzela a radsi jim zacala prekladat smajlik - 68. Zvlast personal hotelu u Cerneho slona byl velmi stastny, protoze po par pivech jim nebylo rozumet uz vubec smajlik - 34.Ostatne, oni holandani zase o belgicanech tvrdi, ze ¨zpivaji¨. Tady je totiz ta holandstina vyslovovana cisteji a taky se tu mluvi spisovneji, prirovnala bych to k moravske vyslovnosti.

lee
lee - 19.10.2011 9:25

Linda: Moc pěkně se to čtesmajlik - 47smajlik - 61

Linda
Linda - 19.10.2011 9:07

monyk: me prekvapilo ze psaná je dost podobná skandinávstine, ale ejhle ac slovo vypadá podobne znamená neco uplne jiného smajlik - 34. A majitel kempu chrochtal i v anglictine smajlik - 34. Ale bylo tam hezky, jestli se budou pristi rok závody opet konat ´v Holandsku jedu s vikingem opet (byli jsme s jeho letadylkama na jakychsi preborech - on lital a já s dcerou jezdily po okoli a uzivali si smajlik - 64)

Křeček
Křeček - 19.10.2011 8:48

smajlik - 47
byla jsem v Holandsku v roce 1995, tedy poměrně krátce po revoluci, takže mě vlastně překvapovalo úplně všechno smajlik - 68

monyk - 19.10.2011 8:48

Linda: Groningen je fakt hezke mesto, kdyz jsme tam byli dva tydny na dovolene, tak jsme dost usetrili na benzinu smajlik - 47. Bylo jednodussi se proste prepravovat na kole.
orinka: Nahodou holandstina neni tak tezka, za tri roky jsem si z ni v Belgii udelala statni zkousku na univerzite. Je tedy pravda ze holandani a specialne v okoli Groningenu hodne ¨chrochtaji¨, jak rikame tady v Belgii. Takze kdyz jsme tam prijeli, rekl mi manzel: Tak a ted zacneme taky ¨chrochtat¨jinak nam nebudou rozumet smajlik - 68.

Kadla
Kadla - 19.10.2011 8:32

Linda: smajlik - 34smajlik - 47

Jarča*
Jarča* - 19.10.2011 8:18

Hezký článeksmajlik - 47 Akorát ty pruhy na silnici mi nějak zamotaly hlavu, když jsem si je pokusila představitsmajlik - 68

orinka
orinka - 19.10.2011 6:38

Holandsko je mi sympatické tím, že je rovné a dá se po něm jezdit na kole. Docela to Holanďanům závidím, ale nezávidím jim tu krční chorobu, které se říká holandština a taky - to Linda taktně přešla - ale taky jsem ještě neviděla hezkého Holanďana a Holanďanku.smajlik - 68

YXH

Soutěže na Soutez.cz

Anketa

Covid

Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?