Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Práce za trest? Je to výchovné?

Blíží se podzim a s ním i dlouhé večery. Vybavte se dobrou knihou!

Máme s manželem dvě školní děti a už delší dobu řešíme jeden výchovný rozpor. Proto bych se vás chtěla zeptat na váš názor a na vaše vlastní zkušenosti a výchovné metody.

Dceři je devět a synovi sedm let. Myslím, že jsou to naprosto normální děti, neřekla bych, že by zlobily nějak víc, než kterékoli jiné. Ale tak znáte to, občas něco vyvedou, neposlechnou, udělají něco i přes výslovný zákaz. A po takových akcích většinou musí následovat nějaká výchovná lekce, v podstatě trest. A v názoru nad vhodností trestů se s manželem rozcházíme.

Když jsem doma s dětmi sama a je potřeba tímto způsobem zakročit, řeším to většinou zákazem televize, večerní pohádky apod. Manžel je však razantnější. Na můj vkus je na děti až moc přísný a náročný, takže jim občas dá i na zadek a k tomu určí další trest, většinou dlouhodobějšího charakteru.

Jeho oblíbenou trestací metodou je, že dětem nakáže nějakou úklidovou činnost, kterou musejí různě dlouhou dobu vykonávat – utírání prachu, vynášení odpadků, vyklízení myčky, dceři už nakázal i luxování celého bytu, klidně po dobu jednoho měsíce.

Nesouhlasím s tím. Děti vedu k tomu, aby doma pomáhaly a podílely se na úklidu, ale snažím se o to formou zábavy, a že je to samozřejmé se na tom podílet, když zde bydlíme všichni. Za pomoc je chválím, odměňuju. A manžel mi to tou jeho výchovou narušuje. Nechci, aby v dětech vznikl pocit, že pracovat je za trest. Podle mě jim podvědomě tohle zůstane, nenaučí se práci brát jako přirozenou součást života, ale jako něco, co je nepříjemné a člověk je tím trestaný.

Nevím, jestli jsem to vysvětlila srozumitelně, snad mne chápete. Co si o tom myslíte? Je správný můj, anebo manželův přístup? Jak trestáte za prohřešky svoje děti vy?  

Nina


3.11.2014   Rubrika: Partnerské problémy   |   Komentářů 38   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Práce za trest? Je to výchovné?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-38
kubikm
kubikm - 3.11.2014 8:59

my tedy jsme s bráchou od sebe o 3,5 roku
na dveřích do pokoje byl rozvrh na týden, kdo co bude dělat a večer se to kontrolovalo
takže odpadlo...jééé, zase jááá
u nás nejhorší práce byla nošení uhlí do 4. patra bez výtahu...
na tresty si vlastně ani nepamatuju - TV ani PC nebylo...ven mě doslova vykopávali, protože jsem furt ležela v knihách
čím ale trestat dneska? Pokud berou kapesné, tak nedat
možná by byl trest, kdyby nemohli za kamarády, nebo oni k nim

 
Almega
Almega - 3.11.2014 8:41

Práce doma je nutností,někdo to udělat prostě musí.Trest to tedy není! Děti 7 a 9 let jsou podle mne ještě malé,co asi tak můžou děsného provést,aby musely být trestány ?? Udělala jsem dětem rozvrh práce na celý týden,kde měly spíše symbolicky různé úkoly: jako jít vysypat koš,zalít kytky,uklidit si v pokoji a pod.,ale myslím,že až okolo 10 let věku.Jinak tzv.zarachy považuji za hnus,dítě má furt sedět doma ?? U nás jsme šli hned ze školky rovnou do lesa,za každého počasí se procházet,později z družiny a též ven,aby se vyběhaly a něco si užily,např. na hřišti.Jakmile byl doma počítač a hry na něm,tak se to zakazovalo jedna báseň: místo 2 hodiny hry jen hodina....a to mělo největší účinek.TV u nás vždy měla podřadné místo,na tu jsme se skoro nedívali,tak zákaz TV byl málokdy.

 
Linda
Linda - 3.11.2014 8:11

No a vysvetlila jsi svuj postoj / nazor timto zpusobem i manzelovi?
Ja byla vychovana stylem ze to a to muselo byt hotovo nez prisla mama z prace, ve vysledku to vypadalo tak, ze 5 minut pred jejim prichodem jsem oplachla nadobi a polomokre nastrkala do skrinek a myslela jsi jak jsem mamu precurala smajlik - 16 .... s odstupem let v tom nic vychovnyho nevidim a spindira taky nejsem (aspon si myslim)
Moje dcery mely kazda svoje povinnosti. Pokud nebylo splneno klidne dostaly "za trest" pridanou praci, napr. tento tyden vyklizis mycku nez prijdu z prace tak bude prazdna. Kdyz bylo hotovo tak jsem ji podekovala za pomoc, kdyz nebylo hotovo tak musela ji vyklidit ted hned a navic musela treba vynest odpadky, nebo uklidit kuchyn po veceri apod. Do jejich pokoje jsem nevkrocila nekdy od jejich 10 roku - vedely jak se uklizi a proc a pokud chteji umrit ve spine prosim je to jejich rozhodnuti. Nekdy s nastupem do skoly jsem zacala prat pouze to, co je v kosi na pradlo, pokud nemely cisty spodary protoze je nakopali pod postel, jejich problem, ne muj.
Pri prusvihu, neposlechnuti, poznamkach ze skoly (a podobnych beznych "problemu") jsem davala zaracha, zakazovala televizi, zakazovala navstevy kamosek apod, vzdycky v rozmezi par dnu az tyden. Zakazat neco na mesic je podle me kontraproduktivni, protoze 1)ztrati to ucinek, potomek zapomel proc to ci ono ma zakazano, 2) kdyz v mezicase provedl jinou blbost tak dost rychle dojdou moznosti trestu a kdo si sakra ma pamatovat ze starsi ma zaracha jeste 2 tydny a 3 tydny nesmi televizi a ted prisla s poznamku - sakra co dal ji mam zakazat a do toho mladsi ma zakazano to ci ono - teda sorry nemam v hlave pocitac smajlik - 16 a 3) kdyz ma dite zakazano v podtate vsechno tak se zacne nudit a vymyslet super blbosti a ty jako rodic resis pak opravdovy prusvih a ne jenom blbost typu poznamky "vase dite si povidalo pri vyucovani".
A uprimne osobne nevidim absolutne nic prinosneho v zakazech. Ano za akci (neposlechnuti, poznamka apod) musi nasledovat protiakce od rodice, ale zakazat na mesic ze dite nesmi ven - co to pomuze, pro dite je zdravejsi vybehat se odpoledne venku nez sedet doma, navic kdyz mu zakazes i televizi a pc tak co ma doma delat, nez vymyslet hovadiny? Navic uprimne nemuzes ho kontrolovat 24h denne, dite prijde ze skoly ve 2, ty z prace v 5, co delal potomek ty 3 hodiny ti nezbyva nez mu verit, ze dodrzel tvoje zakazy a ty 3 hodiny nelital venku, necumel na televizi, nemel pusteny pocitac - jak to zkontrolujes???? A kdyz nemas sanci kontrolovat tak si dite z tebe utahuje, pri trose inteligence je mu v podstate kazdy tvuj zakaz nekde smajlik - 42.
Takze ja tvrdim ano zakazovat klidne, ale tak aby jsi mela sanci zkontrolovat dodrzeni tvych zakazu a tak aby trest "ranil" na citlivem miste, aby dite pochopilo pointu, ze s mamou/ tatou si nehraju na schovavanou. Takze pokud dite bytostne nesnasi vysavac tak at za trest vysava cely byt. Pokud jsi slibila navstevu zoo v sobotu odpoledne, tak s hrisnikem zustan doma a pujde jenom sourozenec s tatou. Ano je to tvrdy ,ale udela to jenom jednou a bude si to pamatovat a mas sanci ,ze trest splnil svuj ucel.

 
Ala
Ala - 3.11.2014 8:09

Práce v domácnosti nikdy u nás nebyly součástí trestu. V tomhle souhlasím s pisatelkou článku. Ovšem ani jsem uklízení a domácí práce dětem nepodávala formou zábavy. Prostě udržování pořádku patří k životu. Když byly děti v tomhle věku, tak za výslovnou neposlušnost občas chodily klečet do kouta s tím, že mají přemýšlet co provedly. Čemuž také předcházel můj „proslov“. Nebo občas dostaly naplácané také s mým „proslovem“. Samozřejmě byly zákazy TV později PC. Zákaz chození ven nikdy nebyl, protože já jsem naopak byla ráda když „vystrčily nos“ Když už byly větší, tedy školou povinné zhruba od 3. do 7. až 8. třídy, tak psávaly trest. Třeba 20x napsat pozitivní formulaci toho, co nedělaly, nebo co nedodržely. Např. si vzpomínám jako dnes, byla dcera na mě na veřejnosti dost drzá. Podotýkám, že tou veřejností nemyslím noname prostředí velkoměsta ale v malinké obci na při akci pro děti a rodiče, kdy každý zná každého. Tak dostala za úkol napsat: Chci se doma i na veřejnosti k rodičům chovat slušně. Nesměla psát 20x pod sebe chci chci chci, ale věty za sebou. Považovaly to za natolik otravné, že stačilo tímto pohrozit, jestli chtějí psát trest, že většinou od nevhodného chování upustily. Ovšem byla jsem typ matky, která si myslím, zbytečně neprudila nesmyslnými požadavky, a zdá se, se že to zatím nese dobré výsledky. Z potomků jsou nyní svědomití středoškoláci, kteří mají své zájmy a koníčky a doufám, že jim to vydrží a úspěšně se zařadí dál do života.

 
tornado-lou
tornado-lou - 3.11.2014 8:09

co takhle se s detma domluvit, jaky "trest" bz si navrhlz, nebo jak by to chtely napravit? stary sou na to dost.
jinak - domaci prace nejsou ani za trest ani za odmenu. proste je to prace ktera se musi udelat

 
Badi
Badi - 3.11.2014 8:00

Asi bych v okamžiku, kdy by dítěti uložil trest formou domácí práce, vznesla dotaz, za co že jsem to trestaná já, když už několik let vkuse tyto činnosti provádím...

 
Zuzilka
Zuzilka - 3.11.2014 7:03

Nimo,v něčem souhlasím a v něčem ne......ano,děti by měly pomáhat,ale ne za trest ale ani za obměnu!!!!!!!Mámě taky nikdo nezaplatí za to,že vyprala a uvařila oběd.Na to pozor.Jinak po prohřešku musí následovat trest,my to taky řešíme zákazem pc a telky.Nikdy by mě nenapadlo zakazovat jim chodit ven.

 
dadka
dadka - 3.11.2014 0:11

Manžel byl na naše holky taky přísný, ale on dával tak dlouhé tresty, jako půl roku nesměly ven apod. Vždycky jsem ty tresty mkírnila, protože on v tomto ohledu neznal meze.Děti jsme nikdy nebili, kromě nějakého pohlavku, domácí práce jsem po nich moc nechtěla, pouze si udržovat pokoj v nějakém pořádku, aby se tam nezabily přes poházené věci. Jinak chodily pouze se smetím, a to jsem musela říci několikrát a pokud to neudělaly, tak letěl koš do jejich pokoje. Když jsem řekla, tak uklidily, nebo něco udělaly, ale já jsem si raději všechno dělala sama. A vyrostly z nich hodné a pracovité holky, které milují pořádek. Nikdy jjsme to nějak nehrotili, vše probíhalo tak nějak v poklidu.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-38
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77050.
    Archiv anket.