Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Děti.Výchova, škola, kamarádi

Dokážete vyjít se svým puberťákem?

Dokážete vyjít se svým puberťákem?

Stokrát nic umořila vola. Přesně tak se právě cítím. Na vině je má dospívající, šestnáctiletá dcera. Už přibližně třetím rokem vytrvale zkouší mou trpělivost, zkoumá, kam až může zajít a pokaždé, když narazí, spustí ublíženecký jekot o tom, jak ji nikdo nechápe a jak na ní pořád jen něco vidím.

Smůla je, že ji vychovávám sama, manžel od nás před sedmi lety odešel. V té době byla Katka hodná, příjemná holčička. První náznaky pubertální revolty se začaly objevovat mezi 11. a 12. rokem, ve čtrnácti jsem se občas přistihla, že mám chuť ji uškrtit a dnes jsem tak daleko, že už se rozhlížím po nějakém škrtidle.

puberťákZní to strašně, já vím. Stydím se za to, ale nemůžu si pomoct. Ta holka mě deptá naprosto šíleně. Ke všemu se staví odmítavě, o všem je schopná vést sáhodlouhé diskuse. Jakoukoli pomoc doma doslova oddržkuje a stejně udělá vše jen polovičatě. Jsem příšerně unavená z neustálého vysvětlování, domlouvání, i ze snahy ji nějak chápat, protože si uvědomuji, že ani ona to nemá sama se sebou zrovna lehké.

Je to těžké. Někdy se neudržím a seřvu ji na dvě doby, občas padne i nějaká facka. Taky jsem jenom člověk. A ona mne vytáčí zcela záměrně. Když jí řeknu, aby vynesla odpadky, musím to nejméně pětkrát zopakovat. Kolikrát mě napadne, že snad po ní nebudu radši nic chtít a ušetřím si tak nervy. Jenže dělat jí služku se mi taky nechce, navíc by se holka měla taky o něco zasloužit. Nejde, aby jí všechno padalo jen tak do klína.

Naposledy mě vytočila doběla minulý víkend. V sobotu navečer přišla s tím, že chce vyprat jednu konkrétní halenku. Plánovala jsem kino s kamarádkou a prát jsem chtěla až v neděli, ale vyhověla jsem jí. Dala jsem do pračky várku světlého prádla i s tou její halenkou. Když jsem za chvíli odcházela pryč, řekla jsem dceři, ať pračku ohlídá.puberťák

Domů jsem přišla o půlnoci, bylo mi fajn. Poklop u pračky byl otevřený, tak jsem si říkala, že je holka hodná a prádlo pověsila. Blíž jsem to nezkoumala. Rychle jsem se umyla a šla spát. Až ráno jsem zjistila, že ona si z té várky vypraného prádla vyndala jen tu jednu halenku, kterou pověsila na balkón a zbytek nechala zahnívat v bubnu.

Dostala jsem šílený vztek, vyloženě ve mně bouchly saze. Ztropila jsem šílenou scénu, za kterou se teď zpětně stydím, ale bylo toho ve mně nastřádáno víc a musela jsem to vypustit ven.

Připadám si neschopná, nemožná. Nedokážu zvládnout svou dospívající dceru, dovolím jí, aby mne vytáčela. Je na tom někdo z vás podobně, nebo máte nějaké fígle, jak vyjít s puberťákem, aniž by z toho člověk byl zralý na pobyt v uzavřeném psychiatrickém oddělení?   

Miluše


17.6.2010   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 73   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Dokážete vyjít se svým puberťákem?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-73
Heather
Heather - 17.6.2010 13:48

wasube: 11:50 + 13:34 I mně zemřel manžel, dceři bylo 17, synovi 8, i já jsem k nim měla podobné proslovy, dceři jsem psala dopis v tom smyslu, že jsme jako posádka na lodi a každý má své úkoly, které musí plnit, aby ta loď mohla plout dál a aby se jeden (= máma) neudřel a ostatní se jen tak nevezli, bohužel se jí to nějak zvlášť nedotklo, mrzí mě to hodně, ale nějak jsem nenašla způsob, co s tím...
S tvým tvrzením: ....nedelaji to geny ale priklad rodice nemůžu souhlasit. Mockrát jsem se ptala, v čem dělám chybu, ale nějak na tuhle otázku nemůžu najít odpověď...Co bys dělala ty, kdyby se děti vyvíjely jiným směrem, než jak je vedeš ty podle svého nejlepšího vědomí? Byla by chyba v tobě? On ten život totiž není černobílý...

 
wasube
wasube - 17.6.2010 13:38

a hlavne si myslim,ze pripomonat detem ze jsou v puberte je k nastvani.maji se za dospele a tak bych jim to nepripominala.jsou pak vzdoroviti a skutecne se tak zacnou chovat.smajlik - 92

 
illča
illča - 17.6.2010 13:36

... jsou to nervy, je to někdy boj , dcera byla v šestnácti taky taková hubatice ...pomůže jedině důslednost, nastavit pravidla a trvat na jejich dodržování ( za porušení pravidel následuje trest - já třeba stopla kapesné dceři na 3 měsíce - a pomohlo to ) ... a jednoho dne budeš šíleně překvapená - budeš po dceři něco požadovat a místo vodopádu pubertálních řečí proč to nejde uslyšíš: TAK DOBŘE MAMI !!!! smajlik - 45smajlik - 45smajlik - 45

 
wasube
wasube - 17.6.2010 13:34

martus: kdyz manzel zemrel,rekla jsem detem - jsou jen dvě moznosti - bud chcete zit se mnou a nebo budete chtit zit treba v ustavu,protoze bych treba casem nezvladla vase chovani,a nemame nikoho,kdo by nam pomohl,musime si pomahat navzajem,kdyz jsme zustali sami.ja ale verim,ze i nadale budete hodni a rozumni jako jste dosud.protoze vas mam moc rada a chci abychom byli vsichni spolu.jako dospeli pomahali v tezkych chvilich i mym nestastnym velmi nemocnym sourozencum a to vic nez jejich vlastni deti.verim tomu,ze pokud se k detem chovate jako k dospelym a take je tak skutecne berete,tak opravdu problemy s jejich pubertou mit nemuzete.ale take verim,ze jednou fackou ztratite jejich uctu...ponizovani je strasna vec,verte mi...a nic to neresi.smajlik - 62

 
martus
martus - 17.6.2010 13:18

wasube: v necem más pravdu, ale ze "príklady táhnou"smajlik - 26smajlik - 26 my jsme zustaly bez táty, kdyz byly dcerkám 7 a 1 rok (po létech pribyl syn,ale opet bez táty)-kdybych jim byla príkladem, tak by nikdo z nich nekouril a nedotkl se alkoholu. Urcite chybela pevná otcovská ruka (nemyslím bití, ale tátova domluva bývá úcinnejsí). Chtela jsem jim být tátou-mámou po exist.stránce, drela jsem jako kun u dráhy, ovsem zase nemohla sledovat splnení zákazu, kdyz jsem delala hlavne nocní-dvanáctky.Kamaradský prístup taky selhal,na dlouhé diskuse opravdu nebyl cas. Psycholozka radila ke vsem extra prístup a ohledy, kdyz byly ve veku 17,11 a 3 roky - jen jsem se zmohla na otázku, kdo bude brát ohledy na mne? Takze nezbylo, nez je ve volném dni postavit do late, pridelit úkoly a zkontrolovat splnení predeslých,ani na facky nebyl cas. Nejstarsí radeji odesla k babicce, aby nemusela pomáhat, vystudovala s mou fin.pomocí, ale jsme si cizí. Vzdy jednou za pár let se objevila, ukázala vnucku, prevzala proviant+peníze a opet adiéusmajlik - 31. S dalsími dvema si rozumíme na dálku velmi dobre, ale bohuzel oni mezi sebou nic moc,jsou taky od sebe velmi vzdáleni-myslím, ze kdyby muz nezemrel, vse by se odvíjelo jinak a lépe.

 
vranoj
vranoj - 17.6.2010 13:17

http://smajlik1.blog.cz/0703/chov-pubertakasmajlik - 16

 
Heather
Heather - 17.6.2010 12:45

Verera: Teorie dobrá, praxe horší. Když řeknu - je potřeba umýt okna, pomůžeš mi?, tak se dozvím, že proč mýt okna, že to je zbytečný, že stejně za čtrnáct dní budou stejně špinavá- takže řešení navrženo, ale není pro mě akceptovatelné...

 
Verera
Verera - 17.6.2010 12:39

Heather: Ale ono to jde.

Řekneš- já chci to a to, ty to a to, jak to uděláme. A puboš ať navrhne řešení. Pokud nechce, tak to nebude, naopak pokud najde lepší řešení než rodiče, tak proč to neudělat po jeho. Přenést trochu odpovědnosti na dítě.
Pak nemůže říct, že se na jeho názor nebere ohled. A každopádně lze pak každé protesty utnout větou : Ale byl to tvůj nápad smajlik - 68

 
Verera
Verera - 17.6.2010 12:35

Tak podle toho, co se tu popisuje, mám děti v pubertě od chvíle, kdy začaly mluvitsmajlik - 68 Diskuze o všem, protesty při úklidu a domácích pracech.

Naopak mám dojem, že teď mezi 11 a 12 rokem se to změnilo. Syn je najednou daleko přístupnější domluvě, začíná chápat, že skutečně má povinnosti a že je něco za něco. Užívá si toho, že s e s ním jedná jako s dospělejším a je ochotný sám od sebe se taky dospěleji chovat.

Sám usoudil, že hlavní příčinou věčných sporů se sestrou je jeho chování, ne její, opravdu s e snaží a je to znát. Včera najednou začal sundávat prádlo ze šňůry a na můj udivený dotaz řekl, že mi chce pomoct a co je na tom tak divného, když doma něco dělá.

Ze své puberty si pamatuju, že jsem nesnášela hlavně dvě věci- když práce musela být HNED i když zas tak nespěchala (umýt nádobí, vynést smetí). A když jsem byla označována za bordeláře jen proto, že jsem nesdílela stejný názor na pořádek jako moje maminka.

Skoro dospělý člověk by měl mít možnost rozumným způsobem zasahovat do svého života. Mnohem raději bude dodržovat pravidla, která uznává než ta, co se mu vnucují (to ostatně každý).

Takže si sednout a vyjasnit sporné body, domluvit se jako víceméně rovnocenní partneři na pravidlech a ty potom všichni dodržovat.

A facky fakt nic neřeší, o tom jsem taky přesvědčena čím dál víc.

 
rek11
rek11 - 17.6.2010 11:56

Kočkomilka: ona je podpora dulezita, když dítě zjistí,že v byte neni clovek,u ktereho by mu to prošlo, tak je s nim podstatne lepsi porizeni....smajlik - 94

 
Heather
Heather - 17.6.2010 11:53

Kočkomilka: Ráda bych se s dcerou kamarádsky domlouvala - jenže na to musí být vždycky dvě.smajlik - 65

 
wasube
wasube - 17.6.2010 11:51

smajlik - 92 Mile damy,dite ucime slovem,ale vychovavame prikladem,a maloktery rodic si prizna,ze to ditě je cele ja...DITE JE ZRCADLO RODINY.Pokud je zdrave pochopitelne.Ale nedelaji to geny ale priklad rodice.Hystericka matka bude mit hysterickou dceru a pod.prevezme takovy vzor chovani pri reseni problemu...Aspon co vidim kolem to funguje.Ovdověla jsem,kdyz deti byly dcerka 8 a syn 11 let.NIKDY jsem je neuhodila a vyrostli z nich hodni a pracoviti lide a nejkrasnejsi je,ze mi pomahaji a to sami od sebe...takze ruku na srdce a facky si nechejte pro zlodeje treba...neni mozne mlatit nekoho koho miluji a mam tedy k nemu uctu i kdyz je to jen mimino,ale je to vase dite,pokud to delate,cemu se ted divite??Chyba neni v techVASICH PUBERTACICH ALE VE VAS.A ZA TIM SI STOJIM.smajlik - 100

 
Heather
Heather - 17.6.2010 11:46

Dceři je 22 a mám pocit, že z té puberty nevyrostla dodnes, pokud jde o vztah k domácnosti a nutnosti se podílet na jejím chodu. Naposledy jsem se s ní pohádala ohledně jejího neumytého nádobí dnes ráno... Soužití s ní je náročné, jede si po své linii, na provoz domácnosti sice přispívá, ale to je tak vše, ostatní je na mě, když po ní něco chci, je okolo toho spousta keců. Navíc je příšerná bordelářka..tam bych viděla geny po tchyni, možná za to ani nemůžesmajlik - 26, veškeré pokusy vnést do soužití a provozu domácnosti nějaký systém a řád u ní selhávají. Jsem z toho už fakt unavená, naštěstí se v nejbližší době máme odstěhovat a ona zůstane v bytě...Možná potom se začne chovat jinak. A nebo taky ne, ale to už půjde mimo mě...

 
PEGG
PEGG - 17.6.2010 11:46

martus - 17.6.2010 11:06 - máš pravdu, my jsme dvě holky a taky léčba puberty probíhala podobně jako u vás. Odmlouváš? Neudělalas? Lup,lup, už jsme ji měly obě.smajlik - 37Dneska se to moc řeší,kdyby je někdo plácnul přes hubu,mohly by z toho mít nebohé dětičky nějaké celoživotní trauma. Nejsem pro otloukání dětí,ale někdy facka ve správnou chvíli dělá zázraky.smajlik - 68

Linda - 17.6.2010 11:25 - to si piš,že přeju a nejlépe dvoje krásná dvojčátka rychle za sebou. Ale zatím to vypadá, že se nedočkám žádných vnoučátek. Syn(26) nechce o ženění ani slyšet a dcera(15) má ještě dost času.Já vím, já si to můžu plánovat jak chci a oni si stejně udělají co budou chtít sami, tak to raději moc neřeším a počkám. Já jsem úžasně trpělivásmajlik - 68

 
rek11
rek11 - 17.6.2010 11:41

Nám máma psala instrukce písemě. V tomhle věku jsme zůstávaly s o rok mladší sestrou samy - naši jezdili za pacientama na tydenní pobyty a my se staraly o dům. Puberta u nás byla všelijaká, s nevl. otcem jsme se málem zabili, ale to bylo psíš o tom,že nedodržoval sliby apod a já ho k otmu nutila-výchova inverzo smajlik - 42smajlik - 34 Je třeba pevných pravidel. pokud nebude to a to nepudeš,nedostaneš atd. Za prohřešek jasný trest a ono to půjde neboj.... Momentálně mám dva sourozence přesně v pubertálním věku a moje dcery do ní míří mílovými kroky. Vyhrazuji si právo děti,které jsem zplodila zároveň zabít smajlik - 42 Je zvláštní,že holky vědí, že jsou věci,o kterých nehodlám diskutovat,tak to tolik nezkouší. Kapesné se u nás momentálně odvíjí od přípravy do školy. Domácí úklid je samozřejmost,za to odměňovat nebudu. Bez uklizeného pokojíčku nesmí ven, nebude zmrzlina atd....bez debat. Já to po nich uklízet nebudu a ani nehodlám. Jsem matka a ne služka smajlik - 68

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-73
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77046.
    Archiv anket.