Reklama:

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Zafirah - exotická tanečnice z Moravy

Zafirah

Co vás přivedlo k orientálnímu tanci a jak dlouho se mu věnujete?

K orientálnímu tanci mě, jako asi většinu českých žen, přivedla zvědavost a potřeba nějakého pohybu, nikoliv však sportu. Velmi mě zaujal a intenzivně se mu věnuji přibližně 4 roky. Tanec mě ale provází skoro celý život, i když dříve se jednalo o tanec společenský, moderní či divadelní. První zkušenosti jsem získávala u Layly Abdel a Mily el Kral. Dále jsem absolvovala semináře u mnoha českých lektorů, z nichž asi nejznámější jsou Rena Milgrom, Shereen, Líza Vegrová, Shadiyah. Ze zahraničních pak Reyhan, Leyla Jouvana, Sara Abou Farhat nebo Rebecca Lutz. Nyní se snažím vzdělávat hlavně na soukromých lekcích nejen u našich, ale i u rodilých tanečnic, např. Hale Cakir z Turecka nebo Tej Kumari Thakuri z Nepálu.

Jakému stylu se věnujete?

zafirah 1Základ mého tanečního stylu je v egyptském kabaretním tanci, nazývaném též “raks sharki”. Ale pokud se mi líbí prvky z jiných tanečních stylů, neváhám je při svém tanci použít – inspirací mi může být třeba indický, turecký či výrazový tanec. Evropané mají odlišné vnímání hudby a představy o pojetí vkusu než obyvatelé Orientu, a proto je těžké, ne-li nemožné, zachovat původní styly. Ovšem jiná věc jsou folklorní tance, tam je třeba se co nejvíce snažit o klasickou formu. Z folklorních tanců se věnuji převážně egyptskému saaidi, při kterém se používá hůlka, a také khaleegy z oblasti Perského zálivu.

Sama také tanec vyučujete, je zájem o tento druh pohybu mezi ženami? Je těžké tanec učit?

V současnosti zažívá orientální tanec v České republice boom, stejná situace panovala v USA či Německu před několika desetiletími. Bohužel se objevuje množství lektorek s minimálním praktickým tanečním vzděláním a zkušenostmi a s malými teoretickými znalostmi. To ale začátečnice většinou nemůže poznat. Dobrá tanečnice a lektorka musí ze začátku hodně investovat sama do sebe. Díky tomu, že mne to baví, pro mne není učení obtížné. Základem je dobrá příprava a především schopnost odhadnout, co už kursistky zatančí. Ráda vidím, jak se ženy postupně rozhýbávají a těší je, že zvládají to, co se jim kdysi zdálo nepřekonatelné…

Co by podle vás měla mít dobrá tanečnice? Charisma, skvělou techniku, nádherný kostým, od každého trochu, nebo něco úplně jiného?

Dobrá tanečnice by určitě měla mít dobře zažitou techniku tance a měla by být sladěná s hudbou. Já osobně vystoupení beru tak, že důležitý je celkový dojem: hudba, styl (druh) tance a kostým by měly být zafirah 2v souladu s tím, co chcete divákovi ukázat či sdělit.

Kostým je velmi důležitý a někdy je jeho podíl na úspěchu vystoupení až poloviční… Profesionální tanečnice by měly mít profesionální kostýmy. To je ale do značné míry věc peněz – slušný kostým většinou stojí od 5 000 Kč výše, za luxusní modely můžete dát až kolem 20 000 Kč. Velmi důležitá je pro tanečnici síla osobnosti či charisma. To se ale dle mého názoru nedá naučit – spousta výrazných tanečních osobností je významných právě proto, že “vyzařovaly” více a byly jiné než ty ostatní…

Řekla bych, že tanec je, podobně jako kterýkoli jiný koníček, běh na celý život. To znamená, že by se člověk měl neustále vzdělávat a prohlubovat své znalosti a dovednosti. Kde čerpáte inspiraci?

Pokud Vás jakákoliv činnost pořádně “chytne”, jste ochotni jí věnovat daleko více času, energie i peněz než čemukoliv jinému. Osobně si myslím, že mé čtyři roky nejsou v orientálním tanci příliš dlouhá doba. Stále narážím na něco, co mě přiměje k tomu, chtít vědět více, učit se více nebo jít více do hloubky. Něco, co mě směruje dál a třeba i trochu jiným směrem, než jsem původně zamýšlela.

Inspiruje mne hlavně hudba. Když slyším skladbu, která se mi líbí, většinou se mi hned začne spojovat s tím, jak by se dala zpracovat a co by se na ni dalo tančit. Někdy mě ale “políbí múza” třeba při sledování filmu, nebo když vidím zajímavé šaty a samozřejmě také jiné tanečnice...

Už v zítřejším vydání vyjde pokračování rozhovoru se Zafirah. Dozvíte se, jak orientální tanec ovlivnil její život, a řeč byla i o tom, že břišního tance se nemusíte bát. 

zafirah 3f

zafirah 4            

Velké fotografie - popisky

Nahoře vlevo: vínové šaty vcelku mají střih přesně podle vzoru, jak by měly vypadat šaty na egyptský folklorní tanec s hůlkou-saaidi

Nahoře vpravo: široký černý hábit je tzv. saudi-dress, ve kterém se tančí folklorní tanec z oblasti Perského zálivu - khaleegy

Dole vlevo: černý, "drsný" kostým s penízky, vhodný pro fantasy tanec se šavlí
Dole vpravo: moderní zelený  kostým na orientální tanec


 

Foto: David Ondruš

více informací www.zafirah.com   email: zafirah@seznam.cz

Vlaďka Skalská

Exotické tance:


6.2.2006   Rubrika: Zdraví a krása   |   Komentářů 20   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Zafirah - exotická tanečnice z Moravy

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 80344.
    Archiv anket.