Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Finanční gramotnost jako součást výuky na školách

Finanční gramotnost jako součást výuky na školách

Dvě třetiny Čechů je finančně negramotných. Neznalost a nepozornost při podepisování smluv a uzavírání finančních transakcí tak často vede k vážným finančním problémům celé rodiny. Od loňského roku je proto finanční gramotnost součástí Rámcových vzdělávacích programů na středních školách. Podle odborníků je potřeba začít se vzděláváním finanční gramotnosti u studentů co nejdříve. V nejbližších letech se to bude týkat i základních škol.

„Průzkum ministerstva financí jasně ukázal, že Češi mají velký problém porozumět smlouvám a přesto, že jim nerozumí, tak je podepíší. Zavazují se tak k dlouhodobým platbám, které si neumí ani propočítat,“ popisuje aktuální stav Lenka Petýrková, koordinátorka projektu Dolceta.eu. Jeho cílem je vzdělávat širokou veřejnost v oblasti financí a spotřebitelského chování.

Ekonomická krize ukázala, že máme problémy spočítat si své výdaje a náklady a že Češi jsou lehkomyslní a nedomýšlejí důsledky svého chování. Vloni proto vláda schválila dokument Národní strategie finančního vzdělávání, který popisuje, jak se mají studenti vzdělávat ve finanční gramotnosti. To však klade další nároky na školapedagogy, kteří musí tyto znalosti získat a správně použít ve výuce.

Finanční gramotnost do škol: další nároky na učitele

Webový portál dolceta.eu byl speciálně vytvořen pro pedagogy, kteří vyučují společenské vědy, ekonomii a další předměty, které zahrnují problematiku osobních financí. Učitelé základních a středních škol zde naleznou rady, jak co nejefektivněji začlenit finančnictví do výuky společně s ukázkovými plány hodin podle toho, jakému tématu se chtějí věnovat a jak staří jsou jejich žáci.Připravili jsme pro pedagogy nápady ve formě plánů hodin, pracovních listů, informačních textů, interaktivních kvízů a dalších materiálů, které pomohou finanční vzdělávání do hodin zavádět,“ popisuje Lenka Petýrková a dodává, že učitelé mají o tento portál stále větší zájem. Pedagogové musí reflektovat současný stav společnosti, jsou na ně kladeny stále větší nároky. Tento projekt jim má pomoci zkvalitnit výuku a ulehčit přípravy na hodinu.

Více informací o projektu Dolceta.eu je na: http://www.dolceta.eu/ceska-republika/Mod7/

Eva Fruhwirtová


28.4.2011   Rubrika: Právnické okénko   |   Komentářů 11   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Finanční gramotnost jako součást výuky na školách

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Kassy
Kassy - 29.4.2011 13:56

Já s tím souhlasím. Ve škole by se měly učit věci, které člověk potřebuje pro život a ne jen historická data a poučky. K tomu patří i základy práva a finanční gramotnost - jedno souvisí s druhým. Stačí si občas přečíst výplody některých tady v diskusích, aby člověk viděl, jak jsou lidi informovaní. Kolik lidí tu vždycky pod články o bydlení píše, že hypotéku by si nevzali, protože by pak ten dům nepatřil jim, ale bance, kolik lidí tu má zmatek v tom, co patří a nepatří do SJM a jaká jsou pravidla pro dědictví, co lze a nelze upravit předmanželskou smlouvou... Přitom to jsou věci, které se bezprostředně týkají skoro každého.
Ano, tyhle a další základy by rozhodně škola dát měla. Třeba by pak ubylo lidí, kteří si vezmou půjčku s obrovsky nevýhodným úrokem, protože přece budou splácet jen 150 Kč měsíčně, tak to musí být super... Že to budou splácet celý život a zaplatí třikrát tolik, než co si půjčili, to si spočítat nedovedou - tohle by měla škola učit mnohem špíš než třeba diferenciální rovnice.

 
mashanka
mashanka - 28.4.2011 19:17

Informací je k dispozici všude dost - kdo se chce zajímat, zajímá se. Kdo je nezodpovědný, zůstane takový, i kdyby se okolí rozkrájelo

 
inini
inini - 28.4.2011 18:06

Předmět Finanční gramotnost by se měl učit již od základní školy podle pokynů Ministerstva školství - v roce 2008 vyšla skvělá učebnice Finanční a ekonomická gramotnost v nakladatelství Scientia ve spolupráci s Českou národní bankou - k učebnici pořádala také ČNB pro učitele zdarma řadu školení, na kterých se mohli dozvědět i mnohe více, než je v učebnici uvedeno (zúčastnila jsem se a moc chválím autory). Ve volné diskuzi na konci semináře však většinou zněly z úst uitelek nesouhlasy s tím, že se ZASE zavádí do školy nějaké novinky!!! Škoda. Přitom ta učebnice je zpracovaná tak, že pro učitele znamená minimum práce - vlastně jsou to jakési hotové přípravy na hodinu.
A pro děti obsahuje velice zajímavé příklady z praxe, úkoly, hry, kterými by bylo možné vychovat generaci, která bude s penězi umět zacházet, nebude si nezodpovědně půjčovat (a padat do dluhové pasti), jak vyplňovat složenku i daňové přiznání, apod. - mnohdy by mohly děti poučovat rodiče :-)

 
PEGG
PEGG - 28.4.2011 13:05

Riki - 28.4.2011 11:27 - to máš tedy pravdu,že si většina lidí neumí spočítat výplatu a na co podepisují "TO" růžové prohlášení a co na něj mají vyplnit vůbec nechápousmajlik - 76
Nejlepší by bylo,abychom z hrubé mzdy platili jednu daň a tu ať si stát přerozdělí na zdravotní,sociální a daně, aby si obyčejný člověk uměl spočítat, že když mu někdo nabízí 10 tis. hrubého, bude brát tolik a tolik čistého. Takhle veškeré kroky státu způsobují nepřehlednost,ale to oni asi potřebují,aby se normální člověk neorientoval a platil pokuty, protože neznalost zákona neomlouvá. Nejlepší je, že vlastním zákonům nerozumí ani ti panáci nahoře.smajlik - 70

 
Riki
Riki - 28.4.2011 11:27

Jako nápad to není špatný, pokud to nebude dělat fyzikář jako vedlejšák, protože to dostal nařízeno od ředitele, a sám o tom taky nic neví, takže si akorát večer na Dolceta.eu přečte něco, co druhej den odvypráví, aby měl splněno, a výsledek zas bude nula. smajlik - 42 Jinak plně souhlasím s tím, že středoškolský student/ka by měl vědět, co se kde platí a za co, který úřad na co je, umět vyplňovat formuláře, poznat z výplatního lístku, jestli dostal správně vejplatu, a spočítat úroky půjčky. Nehledě k tomu, že ti plnoletí studenti dnes zhusta i podnikají při studiu, a to jsou teda perly, na co se choděj ptát, když musí podat daňové přiznání. Člověk si kolikrát až říká, jak tohleto může být úspěšné v jakémkoli oboru podnikání, když to neví základní věci. smajlik - 55

 
Linda
Linda - 28.4.2011 10:54

Almega: já bych to zas tak prakticky nevidela - jsem odchovanec pozemku, pece o díte, varení a mé prvopocátky v domácnosti byly katastrofální, netusím jak je mozné, ze jsme neskoncili s otravou. A péce o dcerusmajlik - 76 - chudinka malá, od té doby tvrdím, ze deti prezijou vsechno.
Nicméne nápad se mi líbí. Ano je dulezité znát dejiny své zeme a nebo kde co lezí..... ale jaksi zaplatit dane a pujcku, umet se zorientovat v jízdním rádu a nebo vedet ze se stane to a to pokud já neudelám to ci ono je jaksi dulezitejsí nez letopocet bitvy na Bílé hore a nebo pocet obyvatel Zamzibázu.

 
Almega
Almega - 28.4.2011 10:44

No vidíte,co všechno se zanedbalo....Ve školách se učí kraviny,které se jaktěživo nepoužijí v praxi a důležité věci ne!! Kdysi jsme měli ve škole spoření a vše nám bylo vysvětleno,jak se počítají úroky,atd.,nebo se učilo hledat v jízdních řádech,tabulkách a pod.V dějepisu se učilo i o stávající době a né jako dnes,že skončí druhou světovou a šmytec....Dnes je jiná doba,ale školství setrvává někde v podivném světě -myslím,že dnes nemají děti ani dílny,zahrady,péči o dítě,vaření-což je chyba,vše praktické se hodí víc,než nudné teorie....

 
caira
caira - 28.4.2011 10:06

smajlik - 47smajlik - 47smajlik - 47

HURÁ
konečně normální a užitečnej nápad!

 
Aja
Aja - 28.4.2011 10:02

Konečně něco užitečného!smajlik - 105

 
Zaffira
Zaffira - 28.4.2011 8:02

naprosto schvaluju, už dávno tvrdím, že to tu mělo být dřív.
Takový kurzy by měli nabízet i dospělým, protože spousta výdělečně činných si neumí ani rozpočítat výdaje na měsíc, natož spočítat max. výši splátky a srovnat nabídky.

 
Jarča*
Jarča* - 28.4.2011 7:56

PEGG: smajlik - 47
Byla bych pro všemi deseti. A rozšířila bych to i o základní principy zdravotního pojištění, placení daní atd. Často se setkávám s tím, že spousta lidí o těchhle věcech nemá ani páru a ani neví, že když si třebas nebudou platit zdravotní pojištění, můžou se dostat do velkých problémůsmajlik - 26

 
PEGG
PEGG - 28.4.2011 7:46

Ano, to je myslím užitečný nápad. Spousta lidí se dostala do problémů jednak svou neznalostí a pak také tím, že náš stát v podstatě povoluje lichvu a nečestné jednání. Ono je velmi těžké chtít po zedníkovi,aby rozuměl smlouvě, kterou podepisuje, proto je zedníkem, protože prostě umí jiné věci než se vyznat ve smlouvě, kterou mu nikdo nevysvětlil. Úředník, který ji s ním sepisoval mu vědomě lhal a neřekl mu celou pravdu. Vidím to denně kolem sebe a přijde mi to velmi sprosté vůči těm obyčejným důvěřivým lidem. On by ten úředník taky neuměl postavit dům,což zase umí zedník.
Dřív tak nějak platilo,že slovo mělo nějakou váhu, dnes vám všude lžou do očí. Myslím,že dnes už si lidé dávají větší pozor,ale spousta jich na svou nevědomost doplatila až moc krutě a osobně si myslím, že byli okradeni a náš stát to těm zlodějům ještě požehnal. Bohužel se taky spousta lidí stydí zeptat,když něčemu nerozumí a to je veliká chyba. Člověk se má ptát tak dlouho,dokud to nepochopí a pokud nepochopí, prostě nepodepisovat.
Tím nechci říct,že by někdo měl dělat dluhy a nesplácet je,to je jiná věc. Snad už se to teď trochu zlepšilo a člověk by měl dostat všechny potřebné informace, alespoň doufám.

 

Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77195.
    Archiv anket.