Aby děti správně kreslily a psaly
Ten úžasný pocit „zanechat po sobě nesmazatelnou stopu“ si naši potomci často užívají už od útlého dětství. Když takové roční či dvouleté dítko zjistí, jaké báječné dobrodružství je možné prožít s barevnými pastelkami nebo vodovými barvami, nedá se o ně jen tak někým připravit. Čmárá a maluje rádo, často a hlavně všude. Pokud usoudí, že „titěrný“ kousek papíru je v jeho tvůrčím rozletu až příliš brzdí, snadno objeví, že stejně dobře – ba daleko lépe – jeho tvůrčí posedlosti poslouží deska stolu, čistá bílá zeď, odložená vzácná kniha nebo vlastní bříško. Touha tyto pusté plochy oživit dekoracemi vlastní výroby je pro malého designéra silnější než obavy z možného trestu.
„Dospělákovi“, který nečekaně zjistí, že jeho potomek právě vkročil do svého kreativního období – a náležitě to rozdýchá – nezbude nic jiného, než jej podpořit. Chce přece vychovat člověka sebevědomého, který se nebojí vyjádřit své pocity a myšlenky mimo jiné i grafickou cestou. Usměrní ho zpět k papírové čtvrtce, ukáže mu, jak má svou malou ručkou a neohrabanými prstíky uchopit pastelku a zanechá ho jeho ilustrátorské vášni. Už při těchto prvních pokusech je ovšem důležité dbát na to, aby dítě drželo tužku správně a zbytečně si neosvojilo různé zlozvyky.
Pořídit dítěti vhodné psací a kreslicí potřeby se může jevit jako velmi snadný úkol. Opak se ale mnohdy stává pravdou. Na trhu totiž existují mnohé fixy, tužky a „propisky“, které mohou v budoucnu podpořit vztah dítěte ke kreslení i malování a následně značně usnadní výuku psaní. Předtím, než vyrazíte do obchodu, byste si měli opatřit některé informace.
Odborníci se shodují, že mezi předškoláky a školáky je řada dětí, které mají nepěkný rukopis, těžkopádné písmo nebo nerady kreslí a malují. Nezřídka mohou být příčinou tzv. grafomotorické obtíže, které mimo jiné vyplývají z nesprávného držení psacího náčiní – tj. pera, tužky nebo pastelky. Těm nejmenším dětem je vhodné nabízet psací potřeby, které mají trojúhelníkový tvar, a podněcují tak k lepšímu úchopu.
Být ve škole úspěšným, naučit se správně a úhledně psát, si přeje většina dětí. Každé ale záhy pochopí, jak těžké je napsat všechna ta naprosto odlišná písmenka na papír správným způsobem. K úspěchu může dopomoci mimo jiné i volba vhodné první psací pomůcky s ergonomickým tvarem, protiskluzovou úpravou vhodnou jak pro praváky, tak i pro leváky (např. typ pera TORNADO od společnosti Centropen).
Na správné držení psacího náčiní je nutné se zaměřit hned, když dítě začíná malovat a kreslit, jakmile začíná brát psací či kreslicí nástroj do ruky (tj. obvykle mezi 2–4. rokem života). Velkou měrou se podílí i napodobování okolí, tj. úchop rodiče, sourozence, učitele, kamaráda… Jestliže má prvňáček zafixován nesprávný úchop, je jeho náprava již podstatně náročnější.
GRAFOMOTORICKÉ KURZY
Pokud má vaše dítě se psaním přece jen problémy, nezoufejte, všechno se dá napravit. Pro předškoláky i školáky jsou organizovány kurzy nápravy grafomotorických obtíží, kde se svých potíží pod vedením odborníků zbaví. Jedná se v podstatě o rehabilitační cvičení pro uvolnění ruky, odstranění špatného křečovitého držení psacího náčiní a přílišného tlaku na podložku. Dítě jej absolvuje v průběhu několika měsíců a do kurzu s ním přitom chodí jeho rodič. Dítě nejprve uvolňuje velké klouby ruky, na papíru velkého formátu obtahuje různé tvary – od jednodušších přechází později ke složitějším grafickým prvkům. Ruku má přitom nataženou, a pohyb tak vychází z celé paže. Poté následuje nácvik kreslení motivů vsedě. Používají se různé psací materiály (houba, špejle s vatou a tuší, progresso, trojhranné pastelky, tužky či pero). Po zvládnutí tvarů na velkém formátu a uvolnění velkých svalů ruky začíná dítě znovu fixovat správné držení pastelky, tužky nebo pera a učí se kreslit či psát jednotlivá písmena.
Mgr. Světlana Drábová, speciální pedagožka
25.6.2009 Rubrika: Pro maminky | Komentářů 5 | Vytisknout
Hodnocení článku: 3/5 Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1 2 3 4 5
Diskuse ke článku - Aby děti správně kreslily a psaly
Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.Je to samozřejmě tvoje věc, ale vedeš je k anarchii. Nějaká pravidla by se snad děti naučit dodržovat měly - třeba, že po parketách se nečmárá "se to poklidí" - samo ........ pak se divíme, jaké dneska ty děti jsou
Nechávám holky, ať si kreslí jak samy chcou......tužky mají 3hranaté, tím to končí.. Ta nejmenší mi právě čmárá po parketách..mám ju "zabiť"???nechám ju, pak se to poklidí....zdi máme taky počmárané, ani to už nepřemalovávám, dokuid jsou malé, tak to nechávám, až vyrostou, pak to přemalujeme, dřív to nemá cenu, a jestli to někomu nelíbí-jeho věc
Neverím tomu. Nez mela jít starsí dcera do skoly nakoupila jsem spousty pitomostí - ruzné tuzky a pera, spoustu cvicných sesitu na ruzné klikyháky aby si procvicovala ruku a zápestí. Vyzkousela si jednu stránku a prestalo jí to bavit, kdyz nastoupila do skoly vyfasovala úplne obycejnou obyc tuzku a opisovala od ucitelky dle svého, neucily se zádný správný drzení, zádný vlnky, klikyháky, zádný procvicování písmenek a císlic, proste "psaly" jak jim to slo a já sílela, nekolik roku cokoliv po nich precíst bylo za trest. Dneska dcery koncí 8. a 6. trídu a písou líp nez já po nekolika letech buzerování s krasopisem. A vsechny cvicné sesity z Cech dávno letely do kose. Jiná zeme jiný mrav, ale v tomhle jim musím dát za pravdu.
Já si osobně myslím, že pokud budu mrňousovi, který zrovna "tvoří", neustále do toho zasahovat a nutit ho, jak má držet tužku, jedině mu tu činnost otrávím
Když byly děti malé,mohly v kuchyni čmárat rovnou na zeď,měly i pověšené velké papíry.Nikdy jim psaní nedělalo problém a dcera se snad jednou bude kreslením a malováním živit....