Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Náhradní matka v roli "pouhé" náhradní dělohy?

Náhradní matka v roli

V nedávné době se objevila v tisku zpráva, že známé americké herečce ze seriálu Sex ve městě Sarah Jessice Parker (44) odnosila dvojčata náhradní matka. Hvězdný pár se pro toto řešení rozhodl proto, že se několik let pokoušel s neúspěchem dítě počít přirozenou cestou. Co je možné v USA, bude možné i u nás?

Náhradní matka – o co tu jde?

Když se v roce 1978 narodilo v Anglii první dítě "ze zkumavky" – holčička Luisa –, začala éra radostí z dětí, které by jinak asi nikdy nepřišly na svět, ale také éra kontroverzních biologicko-etických problémů. "Dítě ze zkumavky" pochází z oplodněného vajíčka, které je oplodněno v laboratoři za asistence lékařů a později je vloženo zpět do dělohy vlastní matky. Když těhotenství pokračuje bez problémů, je dítě donošeno a porozeno. V případě náhradního mateřství je ale také uměle oplozené vajíčko jedné ženy přeneseno do dělohy ženy jiné. Náhradní matkou je tedy žena, která je ochotna přijmout do svého těla uměle oplodněné vajíčko jiné ženy a po porodu jí dítě odevzdat.

Která matka je ta "pravá"?

U náhradního mateřství jsou obě matky vlastně matkami biologickými. Jedna dává vajíčko a druhá dítě donosí, a to se všemi riziky, které každé těhotenství může přinést matce i dítěti. V průběhu těhotenství se utváří velmi silný vztah náhradní matky vůči dítěti, které v ní žije a roste. Na druhé straně se nemůže utvářet ten správný vztah biologické (genetické) matky. Ta je ale na těhotenství náhradní matky velmi citově a emočně upjatá, protože jde vlastně o dítě biologicky její. Po porodu se náhradní matka hned dítěte zřekne a novorozenec je okamžitě adoptován „pravými rodiči“. Proto tato situace vyžaduje absolutní důvěru. V neposlední řadě je kolem celého procesu náhradního mateřství mnoho problémů – jak etických, tak i právních.

V jakých případech se uplatní náhradní matka?

Náhradní mateřství by přicházelo do úvahy u žen, které nemají dělohu (ageneze dělohy – její vrozené chybění), o dělohu přišly kvůli těžkému onemocnění (jsou po hysterektomii – chirurgickém odnětí dělohy) nebo které jsou jinak bez jakékoliv jiné šance otěhotnět (poruchy tvaru dělohy, opakované neúspěšné pokusy o mimoděložní oplození, opakované potrácení bez zjištěné příčiny apod.).

Někde má náhradní mateřství zelenou.

Některé státy v USA (např. Kalifornie), Brazílie, Indie, Velká Británie, Řecko, Ukrajina a Rusko náhradní mateřství povolují, resp. je v nich náhradní mateřství za určitých podmínek povoleno. Zejména Indie, Rusko a Ukrajina se stávají dokonce cílem „porodní turistiky“, protože ženy z vyspělých zemí sem jezdí vybírat náhradní matky, pro které se tato činnost stává i významným zdrojem příjmů.

V Evropě má náhradní mateřství většinou červenou.

Náhradní mateřství je nelegální v zemích Evropské unie (včetně České republiky), existují pouze některé státy Rady Evropy (Řecko, Velká Británie, Nizozemsko, Rusko a Ukrajina), ve kterých je náhradní mateřství za určitých podmínek povoleno. V České republice není tedy instituce „náhradní matky“ zatím legální. Snad bude v nejbližší době naše legislativa nakloněna i tomuto speciálnímu případu a neplodné ženy se dočkají radosti z vlastního dítěte.

(jnl)

 

Zdroj: www.zenska-neplodnost.cz

Převzatý čánek


17.9.2009   Rubrika: Zdraví a krása   |   Komentářů 14   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3,1/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Náhradní matka v roli "pouhé" náhradní dělohy?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Pusina
Pusina - 20.9.2009 16:33

Ota: hele, to myslíš vážně?? no stačí zabrousit do historie, téměř těch dvou tisíc, jak píšeš, a řekla bych, že těch rozvášněných sporů bylo docela dost...smajlik - 68smajlik - 68smajlik - 68 a pokud se podíváme do současnosti, Stáník píše přesně jeden příklad.. smajlik - 68smajlik - 68smajlik - 68smajlik - 68 já na vlastní kůži zažila katolíky i protestantskou církev, takže s tebou můžu souhlasit, pokud jde o striktnější proudy mezi evangelíky, ale spíš šlo vždycky o starší členy církve, u mladších byl většinou přece jen poněkud novější pohled... ale u katolíků?? většinou ani náhodou, pokud to nebylo mírné pokrytectví.... prostě jsme lidi, a každýmu se nám líbí něco jinýho...mně jen prostě rozčilujou některý zastydlý náboženský názory...smajlik - 34smajlik - 34

 
Stanik
Stanik - 18.9.2009 15:32

Ota: no jo hlavne v severnim Irsku nic nerozvasnujou smajlik - 42

 
Ota
Ota - 18.9.2009 9:49

Pusina: je fakt, že katolící jsou někde jinde, ale i mezi námi evangelíky jsou "´proudy" proti kterým je Vatikán centrem pokroku...
Podle mě jsou cesty páně prostě nevyzpytatelné a s katolíky větších problémů nemám. Uvědom si, že prostě reprezentují to konzervativnější část křesťanů aniž by přitom rozvášňovaly spory jaké jsou např v islámu mezi summity a šíiity ...

 
Pusina
Pusina - 17.9.2009 16:26

Ota: jestli máš na mysli římskokatolickou církev, tak - která organizace není schopná nějakého rozumného vývoje přizpůsobeného vývoji světa, fakt těch tvých zmiňovaných skoro dva tisíce let..smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34 mám dojem, že zamrzli někde v hlubokém středověku.. když vidím papeže s jeho názorama, tak mi přijde fakt jak nějaká starodávná relikvie..evangelické církve mi přijdou mnohem pružnější, schopnější dívat se na svět rozumněji,.. ale to je můj úhel pohledu - pohledu taky věřícího člověka...smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34

 
Ota
Ota - 17.9.2009 15:48

Majucha: proč ne?
Která další "bezduchá" organizace přežila skoro dvě tisíciletí?????

 
štoudev
štoudev - 17.9.2009 14:39

Ota: církev a myslet?smajlik - 42smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34

 
Ota
Ota - 17.9.2009 13:06

Nika1: jako věřící a souhlasící s možností umělého oplodnění a náhradní matky bych s tebou souhlasil...
Otázkou je, jestli církev nemyslí víc za roh a třeba i na to cítění brigádnice s dělohou.....
Po té co jsem si přečetl jednu docela dobrou scifi ,kde za "ženu matku" působí jako " náhradní matka" geneticky upravená prasnice, si říkám dneska náhradní matky, zítra náhradní živočichové , pozítří náhradní stroje ad ...

 
sharon
sharon - 17.9.2009 12:05

myslím, že je to každého osobní věc, já sama bych do toho být mladá asi nešlasmajlik - 46

 
♥Mamina6♥
♥Mamina6♥ - 17.9.2009 9:35

Jsem v myšlenkách, že bych jednou(a že čas pomalu letí)darovala svá vajíčka.....je plno matek, co nemohou mít své potomky, tak proč jim to neumožnit....každý z nás si zaslouží mít své děti a pokud to nejde přirozeně, tak proč né jinak, pokud k tomu jsou veškerá kritériasmajlik - 45
Příroda je kolikrát nespravedlivá......proto bychom měly přírodě Matce nějak pomocismajlik - 45

 
Doudice
Doudice - 17.9.2009 9:23

taky proti tomu nejsem ani proti umělému...mám tak neteř, ale.....nedokážu si představit, že bych po té co nosím mimčo 40týdnů v pupíku, bych ho prostě jen tak dala někomu jinémusmajlik - 48smajlik - 48musí na to být odvaha a hoooodně odhodlánísmajlik - 26smajlik - 61smajlik - 61

 
Linda
Linda - 17.9.2009 9:18

Uznávám to jako poslední moznost, kdyz na to nekdo má tak proc ne (tím myslím jak nervy tak finance).
Sama bych do toho nesla ani za milion dolaru.... kdyz si jenom vzpomenu co mi tehotenství provedla s telem (nevyspání, zvracení, bolesti, poskozená játra, oddelaná páter a pánev....) a to bylo k vuli vlastním detem, dodnes mám chut sadisticky vrazdit toho blbce který nazval tech zatracených 9 mesícu nejkrásnejsím obdobím zeny smajlik - 82

 
Lalwen
Lalwen - 17.9.2009 9:15

To je nějaká epidemie? Před chvíli jsem to samý, a to doslova, četla na ženě-in smajlik - 36smajlik - 36

 
Almega
Almega - 17.9.2009 9:00

U nás dle starého zákona žena ,která takto donosí dítě pro někoho a po porodu si to rozmyslí a dítě si nechá,je pravou matkou,i kdyby vajíčko a spermie byly úplně cizí...a nikdo jí to dítě vzít nemůže.Já bych to byla bývala možná v mládí udělala kvůli penězům,ale nyní po dvou dětech vím,jaké to může být riziko.

 
Nika1
Nika1 - 17.9.2009 8:32

Jsem věřící a přesto s institutem náhradní matky, jakožto poslední možností mít vlastní dítě, souhlasím. Souhlasím také s umělým oplodněním. Kdyby Bůh nechtěl, aby šlo otěhotnět umělým oplodněním, pak by neumožnil na tuto možnost přijít - tím chci poškádlit římskokatolicko církev, která je absolutně proti tomu.
Jen si nedokážu představit, jak se potom cítí žena, která dítě porodila. Osobně bych to psychicky neunesla, přestože bych věděla, že dítě není geneticky moje. Osobně bych dala přednost adopci nebo pěstounské péči před "institutem náhradní matky".

 

Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77200.
    Archiv anket.