Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Z koho nebo z čeho jste měli ve škole největší strach?

Z koho nebo z čeho jste měli ve škole největší strach?

Prázdniny jsou sice v plném proudu, to nám však nemusí bránit zavzpomínat si na své oblíbené, či neoblíbené učitele. Hned v úvodu předesílám, že se tímto článkem na téma „kantoři“ nemíním nikoho dotknout. Jsem daleka toho, abych kohokoli jakkoli škatulkovala do přesně vymezených hranic na základě rasové příslušnosti, povolání či pohlaví...


Znám učitele a učitelky skvělé a znám i ty, kteří si toto povolání zvolili pravděpodobně omylem.


Moje kamrádka se řadí k té první skupině. Stát se učitelkou byl její sen už od dětství. A splnil se jí. Vystudovala pedagogickou fakultu a stala se učitelkou mrňousů na základní škole. Vzpomínám si, jak byla šťastná, když po několika letech praxe konečně dostala třídnictví u prvňáčků. Tak moc se na ně těšila. Na ty bezelstné drobečky s široce otevřenýma očima, plnýma napjatého očekávání. Ke konci prázdnin pak kamarádka pro všechny děti vlastnoručně vyrobila veselého ježečka a všem poslala osobní dopis, ve kterém se jim předem představila jako jejich budoucí učitelka a nezapomněla dodat, jak moc se na každého jednotlivého žáčka těší.


Moc se mi to líbilo. Dokázala jsem si představit, jak dítko, které odškrtává čárky, kolikrát se ještě vyspí, důležitě otevírá dopis, na kterém je napsané jeho jméno. Možná první dopis, který kdy od koho dostalo. Myslím, že těmhle dětem se tehdy šlo do školy ještě veseleji....


Bohužel, mám i vzpomínky na učitelky a učitele, kteří nějak postrádali schopnost vcítit se, pochopit, neuměli povzbudit... Dodnes mě mrazí, když si vzpomenu na ponížené spolužáky, kteří byli vystaveni posměchu nad svými znalostmi. Dodnes nechápu, jak mohla učitelka, která byla strůjcem tohoto všeobecného veselí, mít na tváři usazený spokojený, samolibý výraz.


Byla jsem „hloupá“ na matematiku. Před každou hodinou jsem měla křeče v břiše a ze zkoušení u tabule jsem měla hrůzu doslova panickou. Několik let jsem měla štěstí na chápavou kantorku, která uměla pochválit i každý malý pokrok... Pak ale nastal zlom a přišla nová matikářka. Kamenný pohled, úzké, sevřené rty. Když mluvila, odsekávala slova od sebe jako by v ústech měla sekáček na led. Žena absolutně bez emocí. Úsměv, povytažení obočí, údiv, zlost, vztek... nikdy na ní nebylo nic z toho poznat. Působila dojmem přesně naprogramovaného stroje.


Když někoho náhodou chválila, dělila slova od sebe stejně, jako když jiného kárala. Šel z ní mráz po zádech. V kombinaci s předmětem „matematika“ to pro mne bylo doslova vražedné. Nechtěla jsem chodit do školy, vymýšlela si bolení břicha, hlavy, namáčela teploměr do čaje. Jenže málokdy mi to prošlo a navíc – matika byla na programu každý den. Chybět celé pololetí bylo prostě nemyslitelné.


Má dokonalá neschopnost pochopit rovnice a geometrii byla katastrofální a přístupem této učitelky se ještě znásobila. Přesto jsem ale jednou jedinkrát při hodině matematiky zabodovala. Podařilo se mi – jako jediné žákyni ve všech ročnících – strhnout nepřístupnou a studenou masku, kterou měla matikářka neustále nasazenou.


Během jednoho zkoušení u tabule prostě nevydržela a z plných plic na mě křičela: „Ty jsi úplně zabedněná! Ale úplně!“ Hlas jí přeskakoval, oči lezly z důlků, rudá byla jak rak. Mně tekly z očí bezmocné slzy a ostatní děti seděly jako myšky.


Je to dávno za mnou, ale řeknu vám, občas se mi zdají děsivé sny plné matematiky, studených, kamenných očí a úsečných, odsekávaných slov.


Také si nesete ze svých školních let nějakou svou černou můru? Zapsali se někteří učitelé a učitelky nesmazatelně do vaší paměti?

Meryl


6.8.2013   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 52   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Z koho nebo z čeho jste měli ve škole největší strach?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-55
YXH
YXH - 10.8.2013 6:06

krasaka: Na mne by si asi smlsla. Neumim zpivat neslysim skoro na leve ucho a hudebni sluch se nenachazi ani v tom na ktere slysim. Dostala jsem smyccem jednou pri pokusu o zpev nasi hymny, nutno dodat ze pravem. Tyl se v hrobe urcite silene vrtel kdyz jsem vyla jako kojot. smajlik - 68 Ale na ucitele vzpominam rada byl bezva.

 
Petruša
Petruša - 6.8.2013 19:12

krasaka: učitelka kráva ale dobře to dopadlo, super že se s tím něco ddělalo a kluk to neodnesl

jinak jak to tučtu, fakt nechápu jak můžou ti učitelé být tak zlí, zemsěšňovat žáky (studenty)... smajlik - 11

 
krasaka
krasaka - 6.8.2013 17:39

smajlik - 61 na ZŠ to byla - kupodivu - učitelka hudební výchovy, kde bychom předpokládali cit pro vše krásné. Ona dáma neměla daleko do důchodu, postavy byla podměrečné,hodně menší nežli většina hochů - ovšem nenávist k žactvu z ní úplně čišelasmajlik - 76 Snad měla jiné představy o svém uplatnění ve světě hudby a vybíjela si zlost na nássmajlik - 26 Seděli jsme v lavicích a zpívali písně,které určila - ona pak s houslemi v jedné a smyčcem v druhé ruce procházela uličkami a každou chvíli někoho svižně švihla smyčcem po hlavě, pobrukujíc dle árie Escamilla z opery Carmen:TOREADORE SMĚLÝ, POZOR SI DEJ - kde si toto však upravila a s důrazem na první slova mnohdy až ječela "Ty hajzle jeden, pozor si dej" - pokud byl žák vyvolán k tabuli a nebyl dostatečně připraven, musel natáhnout dlaně a smyčec si to užil - do doby, kdy jeden "údajně výlupek" z naší 7.B ten smyčec pevně uchopil a zlomil přes koleno - kupodivu ani po vyšetřování nedostal dvojku z mravů, protože byla sepsána petice a podepsána nejen žáky, ale i rodiči z celé školy - od září už "soudružka" nenastoupilasmajlik - 66

 
illča
illča - 6.8.2013 15:36

*fyzikář byl týpek, který po žácích házel svazek klíčů nebo třídnici , kluky fackoval ( z dnešního pohledu za blbiny -například když se někdo během jeho výuky otočil na souseda za sebou, okamžitě po něm něco hodil, nebo - mu dal facku. )

 
illča
illča - 6.8.2013 15:33

Ano,měla jsem strach - z matiky( protože mi vůbec nešla i když učitel byl fajn,alemaminka nemohla překousnout, že mi matika nejde ) a fyziky a z tělocviku - protože na tyto předměty jsme měli otřesné učitele, kteří se vyžívali v ponižování a buzeraci.
Bože - ještě dnes vidim učitelku na tělocvik - malá, tlustá, červená teplákovka z uměliny, na krku nezbytná píštalka a její zupácky hlas - člověk si připadal ne jak v tělocvičně, ale na jak na vojenském výcviku - ta babizna neuměla mluvit normálně, jen ječela a ječela, urážela , navážela se do našich postav at už byly hubené nebo tlusté, do aknozní pleti ... vyloženě ZLÁ osoba!!!!

Na střední už se naštěstí žádný takový IDIOT nevyskytoval.

A abych to vyvážila - s velkou radostí vzpomínám na učitele přírodopisu na základní a na učitele biologie na střední škole - ti se vryli do srdce snad všem svým žákům a studentům - dokázali si sjednat přirozený respekt, aniž museli zvýšit hlas , byli vtipní, empatičtí a do jejich hodin jsem se moc těšila.

 
Badi
Badi - 6.8.2013 15:21

Já měla "štěstí" na učitelku, která učí jen proto, aby mohla buzerovat děti. Když se nám snažila vecpat na školní výlet v 9. třídě, tak jsme raději nikam nejeli.
Pak jse taky zažila vyučující, která vůbec neuměla učit. A pokud někdo něco nechápal, brala ho jako osobního nepřítele. Bohužel to byl maturitní předmět, jen tak tak že jsem prolezla.
A nejúžasnější učitelku jsem měla hned v 1. třídě. Prohlásila, že jsem jí zklamala, protože nejsem jako moje starší sestra a tím ukončila veškerý pozitivní zájem o mou osobu. Ve třídě jsem pro ní byla vzduch a pozornost mi věnovala pouze v okamžiku, kdy mě mohla shodit před ostatními.
Kvůli těmto osobám jsem školu nenáviděla a chodila tam víceméně s odporem.smajlik - 37

 
Kozoroh18
Kozoroh18 - 6.8.2013 15:04

matika mne bavila, ale přišla jiná úča ta to drala podle těch co říkali že to pochopili a bylo po ...
O maturitě se mě zdálo hodně dlouho a propotila jsem hodně nocí. Měla jsem štěstí i na učitele co to měli jako poslaní.

Nejhorší zkušenost jsem získala až jako matka,když úča řekla dceři, kdyby ji to auto přejelo celou byl by klid. To jsem už však někde psala.

 
Verera
Verera - 6.8.2013 14:42

Piafka: Je fakt, že mně od malička někdo vsunul myšlenku, že neumím zpívat a hudebka pak pro mě byla utrpením, až když jsem objevila tu kytaru jsme zjistila, že to s tím zpěvem není tak hrozné, sice nic extra, ale slušný průměr, nějaký ten sluch taky mám, začala jsem se pak učit sama na flétnu a na housle a najednou mě to začalo bavit.

To je ale fakt strašné, jak jedna neuvážená věta nějaké tetičky dokáže vytvořit komplexy, ze kterých se jde těžko vyhrabat.

Možná, že kdyby všichni k dětem přistupovali stylem:" Na matice není nic složitého, máš chytrou hlavu, tak ji jen používej," ubylo by mnoho matematických "antitalentů". Ono vůbec aspoň polovička úspěchu je v tom, že si člověk v dané oblasti věří.

 
YXH
YXH - 6.8.2013 14:24

orinka: To bylo oboji jeste v dobach blaheho socialismu.

 
Pentlička
Pentlička - 6.8.2013 14:06

Nebavila mě matematika, fyzika a chemie, ale vyslovený strach jsem měla z tělocviku. Ačkoliv jsem byla štíhlá až hubená, byla jsem naprosté dřevo. Tělocvikářka mě nenáviděla, šikanovala mě a já nenáviděla ji a její hloupý předmět. Poslední 2 roky na gymplu jsem byla osvobozená z tělocviku a to bylo to nejlepší, co se mi mohlo stát.

 
Piafka
Piafka - 6.8.2013 13:49

Verera: jo, je to přesně o vytváření bloků. Podle mě to ovlivňují i rodiče i učitelé. Dost často si žáky dělí na "humanitní typ" a "technický typ". Jakmile člověka takhle zařadí, automaticky se očekává, že to druhé mu moc nepůjde. Někdy to tak je, často je to ale opravdu vsugerované, zbytečný strach z něčeho, co se zvládnout dá, jen mi to třeba nejde samo nebo se musím naučit přemýšlet o tom jinak atd. atd.... já to měla hodně z domu, že mi jdou jazyky a matika nebo nějaké technické předměty moc ne, narozdíl od sourozence. Ale jakmile jsem tenhle blok překonala, zjistila jsem, že je často pohodlnější a rychlejší k něčemu dospět v matice než se třeba připravit na státnice z němčiny.

 
mam-ča
mam-ča - 6.8.2013 13:18

Verera: Matika je strašák, protože jí málokdo z kantorů dokáže vysvětlit. A jak si táhneš nějaké nepochopení od "mnohočlenů", už nemáš šanci navázat na další.
My měli našeho třídního mj. na elektroniku. Byli jsme ve druháku, když nás zavaloval vzorci a odvozeními za pomoci derivací a integrálů. Většina nechápala, protože integrály nás čekaly až za dva roky, takže těm čtyřem popsaným tabulím jsme moc nevěnovali pozornost.
Pan profesor si ovšem po celou dobu počítal nahlas. Sledovala jsem tok jeho myšlenek a mlčela. Až když se na konci popsané čtvrté tabule podivil, že mu to nevychází, ozvala jsem se, že na čtvrtém řádku první tabule říkal, že 2x3 je "vosum", takže asi chybička začala tam...smajlik - 42
Vzal to sportovně, a přestal mě jako jedinou holku na škole diskriminovat.
Když jsme totiž nastoupili do prváku, rozhlédl se po třídě, zastavil se pohledem na mě a pravil : "Holky na tenhle obor nepatřej, postarám se, abys vypadla",smajlik - 37
No, přežila jsem a dělala předsedkyni třídy, žehlila všechny průšvihy a nakonec byl rád, že mě tam má.

 
Verera
Verera - 6.8.2013 12:55

Proč je matika takový strašák? Nemyslím nějaké integrály apod., la ena základce s epřece učí samé logické věci, které lze odvodit jen když člověk používá hlavu. A kolikrát to i v praxi dělá a nepřijde mu to složité, ale jak se tomu začne říkat matika, tak jsou z toho všichni hned vyděšení.

Přece každý logickou úvahou dokáže vymyslet kolik zaplatí v obchodě nebo za jak dlouho dojede k babičce vlakem.

Místo toho si ale řekne, že je blbej na matiku a vytvoří si blok, kdy pak ani nezačne tu hlavu používat.

 
Piafka
Piafka - 6.8.2013 12:49

Na základce mi nejvíc vadila matika a výpočetní technika a moc mě bavily čeština a angličtina. Potom jsem zpohodlněla a přestala si vsugerovávat, že je matika něco strašnýho. A tak mi přišlo na střední škole jednodušší přicházet na něco v matice než se učit sáhodlouhé cokoliv v humanitních předmětech. Na vysoké už se to otočilo úplně a biflování čehokoliv téměř nazpaměť, protože to nemělo většinou žádnou logiku, jsem nesnášela a přestala jsem na to mít i paměť. Záliba v literatuře mě ale nepřešla.

 
Zaffira
Zaffira - 6.8.2013 12:00

magatao: to byla jiná. ale možná ta naše byla ta hodnější sestra smajlik - 68

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-55
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77205.
    Archiv anket.