Ztraceni aneb Úskalí MHD v cizích velkoměstech
Když jsem se před lety coby osmnáctiletá slečna přistěhovala z menšího města do Prahy, bylo pro mne skoro všechno neznámé. Od životního rytmu až po způsob dopravy ve velkoměstě.
Měla jsem pocit, že jediná stanice metra, kde se trochu orientuji, je Palmovka, takže když jsem například potřebovala jet ze Střešovic na Pankrác, jela jsem nejprve na Palmovku. Byla to pro mne jakási výchozí stanice. Má teta, žijící v Praze, po několika dnech zjistila, jak skvostně inteligentním způsobem se v matičce stověžaté pohybuji, a domluvila si se mnou schůzku (na Palmovce, abych trefila). Chtěla mi pomoci doplnit mezery ve vzdělání, týkající se pražské hromadné dopravy. „Neboj, systém cestování po Praze pochopíš snadno,“ prohlásila hned na začátku a mé vnitřní já se vyděsilo: „Tý brďo, SYSTÉM CESTOVÁNÍ!“
Minulý týden jsem jela „céčkem“ čili trasou metra C. Ve vagónu jsme se všichni tvářili přesně jako v pražském metru – neurčitě, nepřítomně a mnozí ospale (aby se nemuseli zvednout z těžce vybojovaného sedadla a uvolnit místo ubohým stařečkům). Mezi přítomnými byli i turisté. Postarší pár z Japonska. Jejich tváře byly plné nadšení, jak čekali, co jim překrásná Praha nabídne. Byli po zuby ozbrojeni kamerou a fotoaparáty, neustále ukazovali na plánek tras metra, který porovnávali s turistickou mapou Prahy, a zaujatě diskutovali. Často jsem slyšela něco jako „Můsee um“. Přestože se pekelně soustředili, zapomněli ve stanici Muzeum vystoupit. Svou chybu si uvědomili takřka okamžitě poté, co se jim v kýžené stanici zavřely dveře před nosem a oni pokračovali dál tunelem.
Situaci se asi rozhodli řešit, jako by to udělal každý rozumný člověk – vystoupit v následující stanici a vrátit se zpět. Rozhodně se postavili těsně před dveře – tentokrát už nepřejedou. Ale ouvej, v následující stanici – Hlavní nádraží – zůstaly dveře zavřeny a jejich úsměvy se proměnily v mírně křečovité. Na Hlavním nádraží se totiž vystupuje vpravo ve směru jízdy. Toho, že je otevřeno za jejich zády, si na poslední chvíli všiml pán, který svou už vyděšenou partnerku velmi rychle a nešetrně ze soupravy vytáhl.
Dívala jsem se za nimi a bylo mi jich líto. Když zjistili, že se na druhou stranu nemají kudy dostat, vypadali, jako by se ze zoufalství chtěli vrhnout do kolejiště.
Nemohli tušit, že zrovna v téhle stanici musejí opustit prostory metra a přes nádražní halu se do něj opět vrátit, chtějí-li jet zpátky.
Vzpomněla jsem si na sebe před dvanácti lety. Napadlo mne, že ani pro nás Čechy, když jsme v Praze jako návštěvníci a moc ji neznáme, není jednoduché vrhnout se do spleti tunelů a kolejí metra i tramvají, ač nemáme jazykovou bariéru. Ale jak musí být cizincům, ztraceným v pražské MHD?
Tak tedy: „Ukončete výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice – vaše zážitky s hromadnou dopravou ve velkoměstech.“
11.10.2007 Rubrika: | Komentářů 56 | Vytisknout
Hodnocení článku: 3/5 Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1 2 3 4 5
Diskuse ke článku - Ztraceni aneb Úskalí MHD v cizích velkoměstech
Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.Stanik: no to určitě ne, a nejsem žádná dámajsem obyčejná invalidní důchodkyně, která ráda využije slevy kde jsou, ale nedokážu se zapojit do bitky o levné máslo, vejce apod. To se raději obejdu, ale tyto bitvy nesnáším.,
babkatapka: to nebylo nic osobniho... ale nezlbte se damy na me.. rano jezdej úprevazne typy, co maj tendenci se poradne pohata, aby meli hezci den :-)
babkatapka: ty jsi dma na urovni, neumim si predtsavit, ze bys schvalne nekomu prejela nablejskany botky :-)
taky k důchodcům a k těm s kabelama na kolečkách. Jezdím zásadně až od 10. hodiny dopolední a taky s kabelou , protože víc jak 3 kila neunesu. Ale snažím se abych těm mladým nepřekážela a neomezovala jejich pohyb a když můžu, raději jdu pěšky. Ale je pravda, intervaly jsou delší a bohužel důchodců a těch o holích, je stále víc a víc......
Metro neznám, máme jen šalinu a autobusy ale někdy jsou to opravdu zážitky
Sheeni: jen k těm důchodcům, jsem leta v invalidce, jezdím zásadně mimo špičku...ale jsou mnohem delší intervaly, méně spojů a tak jsou zase taky plné....kolem poledne už jede druhá směna a školáci, po 14 se vrací první směna, potom ouřadové....
Lidi jsou dnes nekontaktní
kareta: ja si koupim noviny a tu cestu proctu.. rano na konecne si sednu vzdycky.. ale odpolko me to neba.. uz se tesim na pejdu a strasne pomalu to utika
kareta: podle mě si minimálně 70 procent lidí v metru čte, předstírá že čte a zbytek sedících píše SMS ...... nikdo na nikoho moc nekouká.
Tuhle jsme dokonce četl , že je to nějaký instinkt ješte z doby "tlupy" pohled se bral jako výzva k souboji o pozici na řebříčku
A teď je na koukání blbá sezóna, i těm nejnatvrdlejším mini,holým bříškům a šatům s výstřihem došlo, že je po ránu kosa
Stanik: a dodej že je to napřed pěkně z kopce a pak zas nahoru....
Stanik: zkratky asi nejsou, no, tak se usmívej v tom metru, víš, kolik nasereš lidí??
kareta: zkratim to .. ze severniho konce prahy na jizni
cca 15 kilometru
Stanik: néééé, já Prahu neznám, trasu zjišťuju až dle potřeby, ale občas ve zprávách vidím a trpím s vámi.
Stanik: občas takhle potkávám po centru "džogující" hotelové hosty, největší sranda je u Hiltonu kde čekají u přechodu u "Husákova ticha"a běží na místě a lapají po dechu......
kareta: uz jsi nekdy zkusila z proseka jit pesky na Panrakc? po ranu podle magsitraly?
Stanik: já jen aby si karetu po těch letech nepoplašila!
Stanik: já když nemám náladu na dav, jdu pěšky. Kdyby mě někdo strčil, zařvu AUUU Ale Praha by mě nebavila, tam nejezdím ráda
Ota: MDH je adrenalin- naposled jsem jela asi před 10 lety, ale 2x. Jinak jsem všude z hlavního nádraží raději došla. Z vlaku je člověk usezenej k smrti