Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Víte, odkud pocházejí

Víte, odkud pocházejí

Evropa – jeden ze světových kontinentů, ale též obecný název pro 27 států Evropské unie. Když si kupujeme nějaký výrobek, chceme vědět, odkud je. Dnes je na etiketách výrobků pocházejících z EU bohužel pouze nápis Made in EU. Když jedeme na dovolenou nebo cestujeme do zahraničí a chceme svým blízkým přivézt originální dárek, rádi bychom si byli jistí, že je původní a neoběhl půl světa, než jej směníme za peníze. To samé platí pro cizince, kteří přijedou do Česka.

O prokázání autenticity těch kterých výrobků v Česku se zasazuje Regionální environmentální centrum (REC ČR). „Domácí výrobky – systém regionálních značek“ je projekt, jehož cílem je podpořit vlastní neopakovatelný charakter daného regionu v České republice, daný přírodním bohatstvím, kulturou a staletými tradicemi jeho obyvatel,“ říká Mgr. Tereza Vacková z REC ČR. Také výrobky a produkty pocházející z určité oblasti nesou část tohoto charakteru – je do nich vložena práce tamních řemeslníků a zemědělců i část jejich duše.

Původním cílem značení výrobků byla podpora výrobců a zemědělců hospodařících v chráněných územích (Natura 2000, Národní parky, CHKO) a právě značení místních výrobků je dobrý způsob, jak spojit ochranu přírody s hospodařením člověka. Turisté pomocí regionálních značek snadno najdou to pravé a originální, co si jako suvenýr mohou odvézt z navštíveného místa. Výrobky se značkou ale mají význam i pro místní obyvatele, kteří jejich koupí – například jako dárku – podpoří „své“ výrobce a podnikatele, tedy místní ekonomiku. Výrobci pak díky regionální značce mají možnost navázat nové kontakty, nabízejí se jim nové možnosti propagace a odbytu jejich produktů.

O úspěchu značky původu svědčí i to, že počet certifikovaných výrobků roste. „V rámci systému Domácí výrobky jsme vydali již 125 certifikátů, ale skutečný počet certifikovaných výrobků je několikanásobně vyšší, neboť některé certifikáty jsou vydány na skupinu výrobků,“ vysvětluje projektová manažerka a pro potvrzení úspěchu dodává: „Někteří malovýrobci dokonce zanechali svého původního zaměstnání díky vysokému vzrůstu poptávky o certifikované produkty.“

Ne všechny výrobky, pro něž výrobce žádal regionální značku, ji obdržely. Každý výrobek či produkt, kterému byla udělena ochranná dekoraceregionální známka, prošel přísným hodnocením certifikační komise. Tato komise je složena z místních výrobců a dále zástupců místních samospráv, hospodářských a agrárních komor, regionálních muzeí, správ Národních parků/CHKO a dalších místních organizací. „Značka zákazníkům garantuje, že produkt byl vyroben v daném regionu místním výrobcem, je kvalitně zpracovaný a šetrný k životnímu prostředí,“ říká Mgr. Vacková, „zároveň musí splnit tzv. podmínku jedinečnosti ve vztahu k regionu, kterou naplní buď délkou tradice, podílem ruční práce, podílem místních surovin, motivem z regionu nebo výjimečnou kvalitou – tj. další významná ocenění, vyhlášenost výrobku v regionu, vysoká kvalita...“

Chci-li vědět, který výrobek paní Vackovou nejvíce chytil za srdce, musím trochu naléhat. Pak ale prozradí: „Pokud bych sama za sebe měla říci, který z nich mě nejvíce zaujal, musím jako žena přiznat, že jsou to skleněné vinuté perličky od paní Wudy ze Šumavy a stříbrné šperky z dílny paní Roudné z Krkonoš.“

 

Víte, že:

  • regionální značení výrobků bylo zahájeno v roce 2004vysočina
  • první tři regionální značky vznikly v Krkonoších, v Beskydech a na Šumavě, následoval Moravský kras a Orlické hory v roce 2006 a Moravské Kravařsko (Poodří), Górolsko Swoboda (Jablunkovsko) a Vysočina v roce 2007
  • značí se jak řemeslné výrobky (fotografie, pohlednice, šperky, keramika, výrobky ze skla, dřeva, kůže, sušených květin, látky, vlny, kovu, včelího vosku či kamenů), tak potravinářské, zemědělské a přírodní produkty (pečivo, med, mák, pivo, likéry, limonády, pramenité vody, masné a mléčné výrobky, biozelenina)
  • více informací na www.domaci-vyrobky.cz nebo www.regionalni-znacky.cz
    • Za rozhovor děkuje

      Elen Melicharová


      13.3.2008   Rubrika: Cestování   |   Komentářů 0   |   Vytisknout

      Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

       

      Diskuse ke článku - Víte, odkud pocházejí

      Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
      Sponzori

      Prohledej


      Výherci v soutěžích

      Soutěže na Soutez.cz

        Anketa

        Covid

        Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

        Celkem hlasovalo 77206.
        Archiv anket.