Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Syn jako pokračovatel rodu aneb S holkou mi domů nechoď

Syn jako pokračovatel rodu aneb S holkou mi domů nechoď

Správný muž má v životě postavit dům, zasadit strom a zplodit syna, praví jedno staré moudro. Kdysi dávno to jistě mělo své opodstatnění. Prvorozený syn se stával pokračovatelem rodu a přebíral případné hmotné statky po otci, aby je pak předal zase svému nástupci.

Dnes je doba trochu jiná. Mužů, kteří vlastnoručně postaví dům, podstatně ubylo, hmotné statky se již nedědí a nepředávají z generace na generaci, i když v některých případech se to stále ještě děje. Přesto však je nadále pro mnoho mužů schopnost zplodit syna pomalu otázkou cti.

Nevím, jaké zkušenosti máte vy, ale v době, kdy jsem já byla dítě a kdy jsem pak sama své děti čekala, bylo nejčastějším přáním všech okolo: „Tak hlavně ať je to kluk!“ Připadalo mi to nespravedlivé. Vzpomínám si, jak v polovině 70. let čekali naši známí přírůstek do rodiny. Měli jednu dceru, a tak se hlava rodiny upnula na to, že tentokrát to bude syn. Když se dítko konečně vyklubalo na svět, přišel novopečený otec na návštěvu. Tvářil se zkřísle a smutně, jen jakoby mimochodem pronesl: „Tak je to holka.“ Nalitého panáka pak vypil nikoli na oslavu, ale na žal, jak pronesl. Bylo mi tehdy nějakých 14 let a z jeho chování jsem byla poměrně v šoku.

Stejně jako o pár let později. Jedna moje příbuzná měla velké problémy s donošením dítěte. Co si jen vytrpěla samovolných potratů, pak i předčasných porodů. Absolvovala léčbu, mnohdy velmi bolestivou... Po více než deseti letech to konečně vypadalo, že těhotenství proběhne normálně a děťátko přijde na svět ve správném termínu a zdravé. Žena, která takový martyriem prošla, ví, jak to muselo být těžké a náročné. A to jak fyzicky, tak především psychicky. O to neomaleněji pak zaznívají slova nastávajícího otce: „A s holkou mi domů nechoď!“ Prý to nemyslel tak úplně vážně, ale já si přesto myslím, že si to mohl odpustit. Měl kliku. Skutečně se narodil chlapeček. Kdyby to byla holčička, dost možná by žena z porodnice domů opravdu nepřišla.

Tohle všechno je sice nepříjemné a člověk si může o inteligenci některých lidí myslet své. Jenže ve skutečnosti to potom vypadá tak, že „neplánované“ holčičky si své tatínky velmi záhy omotají kolem prstu. Stejně jako ta, jejíž otec při jejím narození zapíjel žal.

Hůř jsou na tom holčičky v Číně. Jejich „politika jednoho dítěte“ spolu se společenskými tradicemi je příčinou mnoha tragédií. Novorozené holčičky jsou i zabíjeny, případně odkládány do sirotčinců, nebo je těhotenství i ve vysokém stupni ukončeno. Podle čínských zvyklostí má totiž prvorozený syn povinnost postarat se o své rodiče ve stáří. Dívka ne. Ta se vdá a odchází za svým manželem do jeho rodiny. A tak se manželské páry snaží, aby jediné dítě, které mohou mít, byl právě chlapec. Důsledkem toho je, že mladí muži v Číně mají nedostatek nevěst. Dívek je tam prostě málo.

Ale to jsem z našich končin trochu odbočila. Zajímalo by mne, jak je na tom současná generace novopečených otců. Jsou pořád tak posedlí touhou po synovi a holčičku berou jen jako „to se nedá nic dělat, hlavně že je to zdravé, příště to bude určitě kluk“? Mám totiž pocit, že dnešní mladí tatínkové jsou mnohem vyspělejší, než byli jejich otcové. Anebo křivdím i těm starším? Jak to bylo u vás, když jste čekali potomky?

Meryl


25.3.2013   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 194   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3,1/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Syn jako pokračovatel rodu aneb S holkou mi domů nechoď

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
Stanik
Stanik - 4.4.2013 15:49

sharon: nemit tu postarsi rodice, tak uz jsme pryc, krom tech nabidek z Evropy jsme i loterii o green card, pokud ti to neco rika.

 
sharon
sharon - 31.3.2013 11:08

Stanik: kdo tady chce minulý režim se vším všudy ?......vycestuj do té Evropy, už tam na tebe čekají....smajlik - 68

 
Petruša
Petruša - 29.3.2013 16:46

Bellana: Nessie: souhlasim

a taky s "nefer trestat uspesne, pokud ti jsou uspesni poctivou praci, Co me osobne zde vadi, je nulova vymahatelnost prava a korupcni prostredi." co napsala Satnik

 
PEGG
PEGG - 28.3.2013 13:25

Bellana - 28.3.2013 11:09 smajlik - 47
Nessie - 28.3.2013 12:18smajlik - 47
Ono to vychází ze shora, to opovržení obyčejnými lidmi. Vždyť i Klaus se vyjádřil v tom smyslu, že ošidit někoho méně inteligentního je vlastně v pořádku, to je svobodné podnikánísmajlik - 76 Ale všeho dočasu, nevím kdo je bude jednou živit, že by početná rómská menšina, které tolik přejísmajlik - 37 Jenže těmhle panákům je to jedno, ti tam do důchodu vydrží a po nich potopa. Pro svoje rodiny si nakradli, tak je nic netíží. Je mi neskutečně smutno, když mluvím s některými lidmi s čím musí vystačit smajlik - 85 Jedna paní mi říkala, že špatně vidí, ale že měla štěstí, že v nějakém marketu měli akci na dioptrické brýle, tak že si je mohla koupit. Nejde ani na oční, protože na brýle stejně nemá. smajlik - 66

 
Nessie
Nessie - 28.3.2013 12:18

Bellana: smajlik - 75 Napsalas to líp než já - do puntíku souhlasím. Někdy mám strašný pocit marnosti nad tím, jak spousta lidí nechápe (nebo raději nechce chápat?) to, co je přece naprosto zřejmé....nevím jestli je to dáno nějakým úzkým zaměřením inteligence ...nebo nechopností se vcítit do pocitů a problémů jiných lidí - strašně, strašně mě irituje takový ten skrytý podtón, schovaný v té řeči: Já se mám dobře a kdo se dobře nemá, ten si za to může sám - má něco dělat - nebo odjet do KLDR, když se mu tady nelíbí. smajlik - 76
To není nic osobního proti Stanikovi, mám ji ráda - mám ráda i jiné lidi, kteří takto uvažují, ale tohle mě začíná zoufale štvát.....nazvala bych to zabedněnost, doufám, že se Staník neurazí....

 
Bellana
Bellana - 28.3.2013 11:09

Stanik: To, co říkáš je demagogie a vůbec se nezamýšlíš nad tím, co napsala Nessie. U nás se nikdy, ani v padesátých letech, nežilo jako v KLDR. Neznám nikoho, kdo by tam chtěl. Pro tebe je důležitá svoboda slova. Ale někdy mám dojem, že je pro tebe důležitá svoboda slova jen pro ty, kteří mají stejný názor jako ty, ostatní mají jít do KLDR nebo na Kubu (v takové Nikaragui by v roce 1986 na tu Kubu hodně lidí rádo.) Až budeš mít čas, přečti si Vladaře. Moc dobrá kniha. Píše to, co platí doposud - pokud se bude pracující člověk mít dobře, je mu putna, kdo mu vládne a podporuje stávajícího vládce. Když je vládce nemorální, když se stará jen o svoje zájmy a o zájmy svých oblíbenců, připravuje si podhoubí pro svůj pád. Já nechci pád současného uspořádání. Nechci zpět reálný socialismus, jak tomu říkali. Proto chci, aby se pracujícím dostalo spravedlivé odměny za práci, aby se nepodporovali lemplové a aby náš rozpočet nevysávaly pijavice sponzorující politické strany. Tohle žene lidi pod křídla extrémistických stran. Nic jiného. Většina lidí má ráda stabilitu, na revoluce kašlou, ale přidají se ke křiklounům, když jim stávající režim připadá nespravedlivý. Štrougal prý říkával: "Hlavně nenas.. horníky." Měl pravdu, jak se ukázalo v listopadu 1989.

 
Stanik
Stanik - 27.3.2013 16:22

Nessie: proc do KLDR? protoze to je preci mekka sociko, pktery jim tak vyhovoval.. vzdyt ja to prece myslim dobre. Krasne je na tom, ze je nikdo nebude brzdit ve vycestovani. Coz tady komari delali.. kdyz byli lidi, kteri na ne makat nechteli, chteli radeji nekam jinam.. pres hranice je nepustili, v tom je ten zasadni rozdil.

 
Stanik
Stanik - 27.3.2013 16:20

Nessie: btw. nasi "spoluobcane! se byt nezamestnani tak spatne nemaji.. proc asi.. protoze presne vedi s jakym prijmem jim nalezi jaka davka, prusvih je, ze i socialni pracovnice neinformuji, e pokud mas prijmy takove a makove, mas narok na takove a moakove davky od statu.. od prispevku na bydleni, peci o blizkou osobu, po janevimco.. ale ti lidi to kolikrat ani nevedi.. protoze jim to nikdo nerekne... etc.

 
Stanik
Stanik - 27.3.2013 16:19

Nessie: ale tak jsem to nemysela preci.. " mela ses ucit lip".. nedavno jsem cetla krasny rozhovos Eliškou Haškovou, Coolidge... demokracie neni rovnost uplna, ale rovnost prilezitosti.. jak se svym zivotem dal nalozis. Na durho stranu mi prijde nefer trestat uspesne, pokud ti jsou uspesni poctivou praci, Co me osobne zde vadi, je nulova vymahatelnost prava a korupcni prostredi. To , kdyby se podarilo zlepsit... i ta prodavacka se bude mit lip.

 
Nessie
Nessie - 27.3.2013 15:19

PEGG: Díky smajlik - 61

 
PEGG
PEGG - 27.3.2013 14:16

Nessie - 27.3.2013 14:05 smajlik - 47 bohužel to je přesně tak. Člověk za měsíc poctivé práce nemá ani na skromný život. Ano spousta lidí chce jen slušně žít

 
PEGG
PEGG - 27.3.2013 14:07

Nessie - 27.3.2013 12:25 smajlik - 47smajlik - 105 to jsi napsala moc hezky a pravdivě.smajlik - 105

 
Nessie
Nessie - 27.3.2013 14:05

Stanik: Jéžiš, ale tady nejde jen o pečení chleba - tady jde o všechny možné dělnické profese (například), které jsou finančně zoufale podhodnoceny - namátkou třeba právě prodavčky a kuchařky. To lidé většinou opravdu dřou jako bulhaři, celý den jsou na nohách - a ohodnocení je prabídné a naprosto neodpovídá té vynaložené práci. A to mě sere a ty konkrétní lidi taky!!!! smajlik - 82 A řešením opravdu není říct takové kuchařce: Tak běž dělat něco jinýho! případně: Měla ses líp učit!
Doprčic, každej není Edison a někdo prostě na víc než na učňák nemá - ale to přece není důvod, aby po zbytek života živořil v bídě, když poctivě maká. Jasně, že nemůže pak takový člověk jezdit v bavoráku a lítat na dovču na Mallorcu, ale měl by mít na to, aby se pžřiměřeně uživil. Jenže se prostě neuživí - u nás ne a to je ten problém, to je to proč jsou ti lidi nasraní. A já se jim nedivím.
A říkat co chci jsem nemohla tenkrát a nemůžu to ani teď. Viz tzv. "romská otázka" smajlik - 59

 
Stanik
Stanik - 27.3.2013 13:53

Nessie: no hele.. a co pises o peceni chleba,. ja myslim, ze schopny farmaru a remelsniku je taky dost... a ja jsem za ne stastna. Viz farmarske trhy, tedy aspon ty prazske , prisne kontrolovane a bezva remesniku znam taky furu.
Ja zadne velke ambice nemam, ale cetsovat me bavi a rikat co chci taky.

 
Nessie
Nessie - 27.3.2013 13:27

Stanik: Hele, spousta lidí zase třeba nechápe, že nechceš mít děti....to je težký. Nechápat můžeš - já taky třeba nechápu lidi, co nesnáší psy - ale proč ty lidi hned shazovat a posílat je do KLDR? smajlik - 26 To je demagogie - ty přece víš, že tady to nikdy jako v KLDR ani stínem nevypadalo, a to ani za nejhlubšího socialismu.
Lidem, kteří jsou podnikaví, ambiciozní, chytří atd. atd. se žilo tenkrát hůř než teď, to je jasný...dobře se žilo takvým těm obyč lidem, kteří nemají žádné velké sny ani ambice, jen obyčejnej spokojenej život - no a těm se zase žije hůř teď. Tak to prostě je - proč v tom hledat nějaké temné síly komunismu atd. - většině lidí jde jen o to spokojeně žít a prděj na to, kdo je u vesla...jenže pod tím "spokojeně žít" si každej představuje něco jinýho a ty představy spolu jaksi nekolidují smajlik - 55
Rozumíš - mě se daří celkem dobře, mám (zatím) dobrý místo, nemám nějaký akutní problém finanční ani jiný. Ale dívám se okolo sebe, bavím se s lidma, s kamarádkama, se známýma - a umím se vcítit i do lidí, kteří na tom nejsou tak dobře a chápu celkem dobře co cítí a proč cítí.... smajlik - 26

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77231.
    Archiv anket.