Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Kolik životů stála stavba nejslavnějšího mostu na světě?

Kolik životů stála stavba nejslavnějšího mostu na světě?

Když Španělé hledali v Kalifornii bezpečný přístav, nemohli jej nalézt. Nakonec se usídlili v Monterey, v široké otevřené zátoce, ohrožované silnými větry. A přeci jen pár desítek mil severněji se rozkládá obrovská klidná zátoka, chráněná vysokými horami, s úzkým průlivem. Před zraky průzkumníků ji ovšem dlouho halily mlhy. Časem byla na jejím břehu založena misie San Francisco de Asís, která později dala jméno městu i zátoce. Průliv stále bičují vichry a zrádné proudy podmořského kaňonu, převážně zahaleného mlhou. Počet obyvatel vzrůstal, lidé se stěhovali na severní břeh úžiny do okresu Marin. Mezi Městem (místní San Francisco stále titulují jako "the City", i když už dávno není ani největší, ani nejdůležitější) a severním pobřežím panoval čilý trajektový ruch. A obyvatelé snili o mostu přes zrádnou úžinu Golden Gate.

Snad každá cestovka předvádí most s Městem a ostrovem Alcatraz v pozadí.

Když inženýr Joseph Strauss ve dvacátých letech dvacátého století přišel s troufalým projektem, jeho odpůrci plán označovali jako "most, který nelze postavit". V roce 1928 se šest přilehlých okresů sdružilo do Golden Gate Bridge and Highway District, o dva roky později voliči schválili vypsání dluhopisů na pětatřicet milionů potřebných na stavbu. Celý světem zmítala hospodářská krize; přesto místní toužili po mostu tolik, že zastavili své domky a firmy, jen aby se velkolepé dílo uskutečnilo.

Tímto důležitým námořním koridorem proplouvají komerční plavidla dnem i nocí bez ohledu na počasí.

Pátého ledna 1933 se začalo se stavbou. Most byl otevřen 27. května 1937 pro pěší, následující den i pro automobily. Ve své době to byl nejdelší visutý most na světě. Dvě nosné věže ční do výšky 746 stop (227 metrů) nad hladinou moře. Každá váží 44 tisíc tun a je v ní 600 tisíc nýtů. Kabely převádějící zátěž šestiproudé vozovky do kotvení hluboko ve skalách jsou každý 7659 stop dlouhý. Mají tři stopy (skoro metr) v průměru a skládají se z 27 572 jednotlivých ocelových lanek. Dohromady je to 80 tisíc mil drátu, stačily by tedy třikrát na obtočení rovníku.

Nejlínější turisti udělají pár kroků od auta či autobusu a nechají se vyfotografovat u naučné výstavky.

Stavba Golden Gate Bridge měla i své zvláštnosti. Dělníci používali ochranné přílby a pod mostem byla natažena záchranná síť – bezpečnostní opatření do té doby nevídaná. Stavitelé běžně počítali s jedním mrtvým na každý proinvestovaný milion. Až do února 1937 zemřel na stavbě jediný muž. Devatenáct šťastlivců, později zakládajících členů neoficiálního klubu Napůl v pekle (Half Way to Hell Club), postupně přistálo bezpečně v síti. Sedmnáctého února s sebou ovšem padající lešení strhlo dvanáct dělníků a protrhlo síť. Deset jich zaplatilo životem. I tak bylo jedenáct mrtvých na pětatřicetimilionový projekt rekordním výkonem.

Z tohoto úhlu je dobře vidět oblouk mostovky.

Visutá část vozovky je 1966 metrů dlouhá, 67 metrů nad hladinou přílivu. V roce 1987 byl původní povrch nahrazen lehčími materiály. Most je pružný, ze svého místa se může vyklonit až o 27 stop a prověsit o 10 stop. Asi největší zátěž nesl v roce 1987 – při padesátém výročí otevření se na něm shromáždilo odhadem 300 000 lidí. Denně přes něj projede průměrně sto tisíc vozidel. Poplatek se platí jen jižním směrem a v současnosti činí pět dolarů.

V lehké mlze se mostek občas staví neviditelným.

Ocelové věže jsou široko a daleko viditelnou výškovou dominantou úžiny.


Oranžová barva mostu byla speciálně vybrána, aby ladila s okolím a byla dobře viditelná i v mlze. Na Golden Gate pracuje osmatřicet natěračů a sedmnáct údržbářů. Prý je to nejfotografovanější most na světě, přičemž jeho největší rival je londýnský Tower Bridge. Golden Gate Bridge má ale jednu výhodu: proměnlivé počasí. Můžete jej vidět tisíckrát a pokaždé bude vypadat trochu jinak. Jednou teple svítí v paprscích slunce, jindy opuštěně trčí z mlhy. Někdy se tváří jako bezpečný strážce průlivu, pak zase jeho oblouk vede do bílého neznáma. A tak ani po sedmi letech sousedství s oranžovým mostem neodolám a znovu a znovu fotím tisíckrát nafocené.

Desítky tisíc lidí každodenně přes Zlatou bránu dojíždějí do práce.

sally


17.4.2007   Rubrika:   |   Komentářů 13   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Kolik životů stála stavba nejslavnějšího mostu na světě?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77195.
    Archiv anket.