Co je psáno to je dáno? Supermarketové přelepovací aféry.
V posledních dnech se strhla doslova lavina s přelepovacími aférami v několika obchodních řetězcích v naší republice. Je to celkem jednoduché: neprodá se například sýr ve stanovené době, hupky šupky, přelepíme štítek s datem spotřeby a rázem máme z prošlého sýru čerstvý a zaručeně nezávadný.
Taky se vám už někdy stalo, že jste si přinesli domů nějakou potravinu a po rozbalení zjistili, že už zrovna nevoní? Mně ano. Pokud se jednalo o nákup v prodejně, kterou mám za rohem, neváhala jsem a došla výrobek reklamovat. Dojet kvůli deseti dekům nevonící šunky autem do vzdálenějšího obchodu by se však nevyplatilo, a tak jsem reklamaci vyřešila tak, že jsem zmíněnou šunkou vztekle mrskla do koše. A na tento způsob asi prodejci všech těch hypo a mega nákupních center spoléhají. Předpokládají, že málokomu se bude chtít kvůli reklamovaným dvaceti korunám ztrácet čas a benzin.
Podle toho, co dnes inspekce zjišťují, je přelepování data spotřeby pravděpodobně běžnou praxí a provádí se zcela samozřejmě. Jistě, z úst mluvčích a oficiálních zástupců obchodních řetězců se sice dozvíme, že s něčím takovým nesouhlasí a vždy se jedná o pochybení jednotlivce. Tvrzení, že by zaměstnanci prodejen byli k takovému jednání jakkoli motivováni, důrazně odmítají.
Věříte jim? Já ne. Ani náhodou. Proč by to ti nezodpovědní zaměstnanci dělali, pokud by k tomu nebyli nějakým způsobem motivováni nebo nuceni? Jen tak z plezíru a z dlouhé chvíle si v polední pauze sednou a přelepí štítky? Proč? Protože si rádi lepí a baví je to? Tomu asi nemůže věřit nikdo. Motivem k takovému jednání jsou patrně nastavené kvóty prodeje a sankce při jejich nesplnění. Co může běžný zaměstnanec takového obchodního komplexu dělat? Vzepřít se a odmítnout? Ano, ale pak přijde o práci. Nahrát si příkaz šéfa, kterým nařizuje přelepení,na diktafon? K čemu? Takový důkaz není brán na zřetel a navíc – dotyčný pracovník opět přijde o práci. Co mu tedy zbývá? Poslechnout, přelepit a modlit se, aby se na to nepřišlo, protože podle zákona „padajícího ho*na“ by pak mohl rovněž přijít o práci poté, co bude exemplárně označen za onoho chybujícího jednotlivce, který svým jednáním poškodil dobré jméno svého zaměstnavatele.
Když o tom tak přemýšlím, je mi z celé této mašinérie šoufl mnohem víc než z té prošlé rozbalené potraviny. Drobní obchodníci jsou téměř zlikvidováni, dnes v podstatě nemůžete nakoupit jinde, než v některém nadnárodním obchodním řetězci. A ty, jak vidno, nezlikviduje vůbec nic. Nějaké pokuty za přelepené štítky jsou pro ně v podstatě směšné, za pár týdnů se vše uklidní a jede se dál ve starých kolejích. Proč ne? Zákazník je až na tom posledním místě, hlavní jsou zisky dosažené třeba i okrádáním oněch zákazníků.
Když se něco podobného stane drobnému podnikateli, dostane pokutu, která ho prakticky položí na lopatky, případně mu na čas zavřou provozovnu. Nepostřehla jsem, že by byl některý z hříšných supermarketů potrestán uzavřením na pár dní z důvodu prodeje závadných potravin. Přitom by takové opatření bylo zcela jistě na místě.
Jaké jsou vaše zkušenosti s čerstvostí potravin ve velkých řetězcích? A jak jste uspěli při případných reklamacích? Máte nějaký nápad, jak by měly být tyto obchody za své nekalé praktiky potrestány? Mám totiž obavu, že po sérii proběhlých kontrol a odhalení se prodejci zařídí po svém. Místo pouhého přelepování štítků budou potraviny kompletně přebalovat a staré štítky tím odstraňovat…
28.2.2012 Rubrika: Život a vztahy | Komentářů 102 | Vytisknout
Hodnocení článku: 2,9/5 Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1 2 3 4 5
Diskuse ke článku - Co je psáno to je dáno? Supermarketové přelepovací aféry.
Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.To je zajímavé, já kupuju balíčkované maso běžně (Albert, Billa) a nikdy se mi nestalo, že by bylo vadné. Zato krájená šunka u pultu jo...
Taky se přidávám s žádostí o radu, jak bloknout ty *** reklamy. Děkuji
Jinak maso jsem tak koupila jedenkrát a když jsem doma zjistila, že je zelený, tak jsem ho zahodila a víckrát už ho tam nekoupím. A nejen to. Snažím se nakupovat u maloobchodníků a pořád tak nějak doufám, že někdo z vedení města kde žiju zmoudří natolik, aby udělali farmářské trhy.
Monik: Na to blokování reklamy existují různé programy. U nás to máme v práci blokováno pomocí Kerio Firewall.. .
Ale třeba na tomhle fóru se tím taky zabývají a jsou tam i odkazy na programy na blokování reklamy:
http://www.bike-forum.cz/forum/blokovani-reklamy.html
Lissie: a to je právě to...v Lidlu vše balené....proto natrhnu a čichnu......já včera taky brala kuřecí játra....očichala a už jsou v mrazáku....
ilazila: Tak to fakt dělá PENNY super reklamu, btw PENNY zase asi nerozezná české výrobky od zahraničních tedy dle zpráv.
Světlonoska: Fůůj, fakt olízla tu lžící?
denda04: O těch létajícíh ptácách v Tescu byla zrovna včera reportáž v tv. To se mi teda zdá fakt hrozné, každý ví, jak je ptačí trus nebezepečný.
Jinak se mi tedy jen jednou stalo, že jsem koupila v Lidlu kuřecí stehna vykostěné a smrděli. Ale reklamovat jsem nešla, už jsem neměla účet. Ale stejně nevím, jestli bych si to lajzal, asi by to bylo nepříjemné dohadování. A co kdyby mi řekli, že jsem to třeba špatně skladovala a zkazilo se mi to doma. Zjistila jsem to totiž až za pár dnů, co jsem to měla doma. I když lhůta ještě neprošla, tak to asi už nejde nebo jde? Ale mrzelo mě, to jednak ty peníze (bylo to to velké balení) a pak taky mám Lidl ráda, tak už tam kupuji jen jiné věci a maso ne.
Jinak si myslím, že by se ty věci na projití měli prodávat tak jak jsou, označené, že procházejí, a se slevou. Někde to tak dělí a občas tak něco koupím. Tak by každdý věděl, do čeho jde a ještě by na tom obchod něco vydělal, než to jen zlikvidovat. Ale to je jim asi málo.
Bohužel musim s celým článkem naprosto souhlasit. Do puntíku. A ještě víc bohužel i s tím závěrem :(
ilazila: věřím že by jednotlivec v v obřím obchodě sám o sobě nic nedělal a ani nemohl má to přikázano
Almega: Je tu reklama Nivea,ale to i na jiných webech,některé i horší,reklama vládne světu
Nika1:Tak to jste nekupovala v Penny ,ale u Zemana a ten k Penny nepatří.Je to samostatný obchodník
jak jsem zde už několikrát psala pracuji také v jednom řetězci.Konkrétně u nás se zboží kontroluje každé ráno.Zbož,kterému končí záruční doba za dva dny, se vyřadí a prodává se ze 30% slevou.Tak by to mělo teoreticky fungovat všude.ale manageři v kanceláři u stolu vymyslí,že se musí prodat vše tak chudáci prodavači musí přelepovat.A V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NENÍ PRAVDA,že selhal jedinec.Tomu opravdu nevěřte.Selhali už ti nahoře,kteří to přelepování vymysleli.P.S.U nás se OPRAVDU nepřelepuje jen zlevňuje ani nemáme pultový prodej jen regály
Kadla: No ja vim, ze to neni na SZ Uz jenom proto, ze tahle konkretni je teda fakt otravna Leze vsude a utika pred vypnutim. Uz jsem chtela i zavolat do Nivei, ze maji neskutecne deb...i reklamu a ze si na zaklade toho uz nikdy zadny jejich vyrobek nekoupim.
Jinak se pripojuji k loupakovi s prosbou o radu jak se to vypina.
Rozhodně nevěřím tomu, že existuje jediný člověk, který by věřil, že je to selhání jednotlivců snad jedině nějakej mongol.
Kadla:aha,ale jak se to dělá?můžeš mi prosím tě poradit?klidně do vzkazů,ď
Monik: Ty reklamy nejsou reklamy na ŠŽ. To je reklama v rámci tvého prohlížeče. Dej si zakázat reklamy a budeš mít klid. Mně se žádné reklamy nezobrazují.