Co je psáno to je dáno? Supermarketové přelepovací aféry.
V posledních dnech se strhla doslova lavina s přelepovacími aférami v několika obchodních řetězcích v naší republice. Je to celkem jednoduché: neprodá se například sýr ve stanovené době, hupky šupky, přelepíme štítek s datem spotřeby a rázem máme z prošlého sýru čerstvý a zaručeně nezávadný.
Taky se vám už někdy stalo, že jste si přinesli domů nějakou potravinu a po rozbalení zjistili, že už zrovna nevoní? Mně ano. Pokud se jednalo o nákup v prodejně, kterou mám za rohem, neváhala jsem a došla výrobek reklamovat. Dojet kvůli deseti dekům nevonící šunky autem do vzdálenějšího obchodu by se však nevyplatilo, a tak jsem reklamaci vyřešila tak, že jsem zmíněnou šunkou vztekle mrskla do koše. A na tento způsob asi prodejci všech těch hypo a mega nákupních center spoléhají. Předpokládají, že málokomu se bude chtít kvůli reklamovaným dvaceti korunám ztrácet čas a benzin.
Podle toho, co dnes inspekce zjišťují, je přelepování data spotřeby pravděpodobně běžnou praxí a provádí se zcela samozřejmě. Jistě, z úst mluvčích a oficiálních zástupců obchodních řetězců se sice dozvíme, že s něčím takovým nesouhlasí a vždy se jedná o pochybení jednotlivce. Tvrzení, že by zaměstnanci prodejen byli k takovému jednání jakkoli motivováni, důrazně odmítají.
Věříte jim? Já ne. Ani náhodou. Proč by to ti nezodpovědní zaměstnanci dělali, pokud by k tomu nebyli nějakým způsobem motivováni nebo nuceni? Jen tak z plezíru a z dlouhé chvíle si v polední pauze sednou a přelepí štítky? Proč? Protože si rádi lepí a baví je to? Tomu asi nemůže věřit nikdo. Motivem k takovému jednání jsou patrně nastavené kvóty prodeje a sankce při jejich nesplnění. Co může běžný zaměstnanec takového obchodního komplexu dělat? Vzepřít se a odmítnout? Ano, ale pak přijde o práci. Nahrát si příkaz šéfa, kterým nařizuje přelepení,na diktafon? K čemu? Takový důkaz není brán na zřetel a navíc – dotyčný pracovník opět přijde o práci. Co mu tedy zbývá? Poslechnout, přelepit a modlit se, aby se na to nepřišlo, protože podle zákona „padajícího ho*na“ by pak mohl rovněž přijít o práci poté, co bude exemplárně označen za onoho chybujícího jednotlivce, který svým jednáním poškodil dobré jméno svého zaměstnavatele.
Když o tom tak přemýšlím, je mi z celé této mašinérie šoufl mnohem víc než z té prošlé rozbalené potraviny. Drobní obchodníci jsou téměř zlikvidováni, dnes v podstatě nemůžete nakoupit jinde, než v některém nadnárodním obchodním řetězci. A ty, jak vidno, nezlikviduje vůbec nic. Nějaké pokuty za přelepené štítky jsou pro ně v podstatě směšné, za pár týdnů se vše uklidní a jede se dál ve starých kolejích. Proč ne? Zákazník je až na tom posledním místě, hlavní jsou zisky dosažené třeba i okrádáním oněch zákazníků.
Když se něco podobného stane drobnému podnikateli, dostane pokutu, která ho prakticky položí na lopatky, případně mu na čas zavřou provozovnu. Nepostřehla jsem, že by byl některý z hříšných supermarketů potrestán uzavřením na pár dní z důvodu prodeje závadných potravin. Přitom by takové opatření bylo zcela jistě na místě.
Jaké jsou vaše zkušenosti s čerstvostí potravin ve velkých řetězcích? A jak jste uspěli při případných reklamacích? Máte nějaký nápad, jak by měly být tyto obchody za své nekalé praktiky potrestány? Mám totiž obavu, že po sérii proběhlých kontrol a odhalení se prodejci zařídí po svém. Místo pouhého přelepování štítků budou potraviny kompletně přebalovat a staré štítky tím odstraňovat…
28.2.2012 Rubrika: Život a vztahy | Komentářů 102 | Vytisknout
Hodnocení článku: 2,9/5 Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1 2 3 4 5
Diskuse ke článku - Co je psáno to je dáno? Supermarketové přelepovací aféry.
Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.Tak v Albertu mi ty balené sýry a salámy přijdou šoufl. V Bille už tak ne. Reklamovala jsem hned na místě sýr v Penny, kdy mi prodavačka dala půl kila nakrájeného sýra, který byl z jedné strany oschlý jako kámen a ještě se mnou debatovala, kde že je oschlý, tak měla fronta v lahůdkách za mnou estrádu. Nakonec mi samozřejmě nakrájela čerstvý, jenže už jsem byla nasraná a zkazilo mě to půl dne, přestože jsem se chovala asertivně. Mamka ale z Billy donesla špatnou debrecínku a neváhala jí doběhnout reklamovat. Byla jsem taky svědkem, jak vedoucí mléčného úseku Billy řval na důchodce, že ta sleva byla pro výrobek vedle a že se má pořádně koukat. No důchodce jsem se zastala, že oni mají lepit cedulky pod výrobky a že pán nemůže číst milimetrové cedulky. Osobně bych každou takhle podvádějící prodejnu z článku pokutovala procentami z tržeb.
Za stejného důvodu nekupuji vážený pochoutkový salát. Prodavačky mají totiž někde nakázáno, že starý salát se má smíchat s čerstvým, aby se nic nemuselo vyhazovat.
Bellana: máš pravdu taky se snažím koupit zboží pokud možno OK ,ale koupila jsem jahody datum OK a do druhého dne šlo vše do koše fuj plesnivé vybírala jsem pečlivě
Jednou jsme koupili mozarelu, která byla původně z německého globusu. Doma jsme si všimli, že doba trvanlivosti je přelepená. Tak manžel neváhal a jel to reklamovat. Vysvětlení vedoucí úseku mě doslova uzemnil- v Německu se to už prodávat nesmí, ale u nás je to trochu jinak, tak se prodlouží doba trvanlivosti o 8 dní...
co si budeme nalhávat jak chtějí tak nás zakazniky vždy jak potřebují obalamutí a nepomůže ani přece to nevihodí my to vše koupime a nepoznáme nic pokud to není opravdu hnus jak bylo ukázano v TV ,(ale to je můj názor nikomu ho nenutím )
Asi jsem dítko štěstěny nebo obzvlášť nenáročný tvor. Ještě se mi nepodařilo koupit něco, co nebylo druhý den jedlé nebo co zplesnivělo před datem trvanlivosti. Po těchto aférách si ale budu dávat větší pozor a kontrolovat pečlivě nejen nálepky, ale i zboží víc než jen zběžným pohledem. Je k nevíře, co všechno jsou manažeři schopní udělat pro své prachy. Za trest bych je nutila jíst to, co přikázali svým podřízeným přebalit.
Od té doby už nekupujem žádné maso připravené na grilování protože to dělají povětšinou z masa kterému končí lhůta,nebo mírně zapáchá
Aja: jak vidíš ?? dokdy je spotřeba??? já vidím jen prodavačku jak ho krájí ,ale né na datum spotřeby
Milda3: asi tak
Stalo se nám to s nějakýma rybama marinované a připravené do trouby na aluminiovém tácu,to byl při pečení smrad,že to nešlo vyvětrat a museli jsme vymalovat kuchyň protože to tam bylo i druhý den cítit
Aja: On je někde eidam za 9,90?
Aja: o eidamu za 9.90 nepsat - ten je přece pro socky !
denda04:
Snad vidím, ne? A nenakupuju do zásoby...Většinou sýry nakupuju ve speciálce, ale pokud koupím třeba ve sparu, tak koukám, spotřebuju co nejdřív a nepíšu tu o eidamu za 9,90,-
Pečivo a sladké hodně pečeme,zeleninu pěstujeme
a to minimum co koupime,na to si dáváme pozor,ale vše se neuhlídá
OD TOHO jsou kontroly a HYGIENA,ti at dělají pravidelné obchuzky
Člověk se pak jen diví,že má koupeno s e zárukou a ono to v ní zezelená,to je ono
Je to hruza,co si prodejny dovuluji,tak hazardovat se zdravím lidíkam jsme to došli...kdo to ví..jak se zpívá...
byzyns se povznesl nad zdraví,to je smutné