Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Co je psáno to je dáno? Supermarketové přelepovací aféry.

Co je psáno to je dáno? Supermarketové přelepovací aféry.

V posledních dnech se strhla doslova lavina s přelepovacími aférami v několika obchodních řetězcích v naší republice. Je to celkem jednoduché: neprodá se například sýr ve stanovené době, hupky šupky, přelepíme štítek s datem spotřeby a rázem máme z prošlého sýru čerstvý a zaručeně nezávadný.

Taky se vám už někdy stalo, že jste si přinesli domů nějakou potravinu a po rozbalení zjistili, že už zrovna nevoní? Mně ano. Pokud se jednalo o nákup v prodejně, kterou mám za rohem, neváhala jsem a došla výrobek reklamovat. Dojet kvůli deseti dekům nevonící šunky autem do vzdálenějšího obchodu by se však nevyplatilo, a tak jsem reklamaci vyřešila tak, že jsem zmíněnou šunkou vztekle mrskla do koše. A na tento způsob asi prodejci všech těch hypo a mega nákupních center spoléhají. Předpokládají, že málokomu se bude chtít kvůli reklamovaným dvaceti korunám ztrácet čas a benzin.

Podle toho, co dnes inspekce zjišťují, je přelepování data spotřeby pravděpodobně běžnou praxí a provádí se zcela samozřejmě. Jistě, z úst mluvčích a oficiálních zástupců obchodních řetězců se sice dozvíme, že s něčím takovým nesouhlasí a vždy se jedná o pochybení jednotlivce. Tvrzení, že by zaměstnanci prodejen byli k takovému jednání jakkoli motivováni, důrazně odmítají.

Věříte jim? Já ne. Ani náhodou. Proč by to ti nezodpovědní zaměstnanci dělali, pokud by k tomu nebyli nějakým způsobem motivováni nebo nuceni? Jen tak z plezíru a z dlouhé chvíle si v polední pauze sednou a přelepí štítky? Proč? Protože si rádi lepí a baví je to? Tomu asi nemůže věřit nikdo. Motivem k takovému jednání jsou patrně nastavené kvóty prodeje a sankce při jejich nesplnění. Co může běžný zaměstnanec takového obchodního komplexu dělat? Vzepřít se a odmítnout? Ano, ale pak přijde o práci. Nahrát si příkaz šéfa, kterým nařizuje přelepení,na diktafon? K čemu? Takový důkaz není brán na zřetel a navíc – dotyčný pracovník opět přijde o práci. Co mu tedy zbývá? Poslechnout, přelepit a modlit se, aby se na to nepřišlo, protože podle zákona „padajícího ho*na“  by pak mohl rovněž přijít o práci poté, co bude exemplárně označen za onoho chybujícího jednotlivce, který svým jednáním poškodil dobré jméno svého zaměstnavatele.

Když o tom tak přemýšlím, je mi z celé této mašinérie šoufl mnohem víc než z té prošlé rozbalené potraviny. Drobní obchodníci jsou téměř zlikvidováni, dnes v podstatě nemůžete nakoupit jinde, než v některém nadnárodním sýrobchodním řetězci. A ty, jak vidno, nezlikviduje vůbec nic. Nějaké pokuty za přelepené štítky jsou pro ně v podstatě směšné, za pár týdnů se vše uklidní a jede se dál ve starých kolejích. Proč ne? Zákazník je až na tom posledním místě, hlavní jsou zisky dosažené třeba i okrádáním oněch zákazníků.

Když se něco podobného stane drobnému podnikateli, dostane pokutu, která ho prakticky položí na lopatky, případně mu na čas zavřou provozovnu. Nepostřehla jsem, že by byl některý z hříšných supermarketů potrestán uzavřením na pár dní z důvodu prodeje závadných potravin. Přitom by takové opatření bylo zcela jistě na místě.

Jaké jsou vaše zkušenosti s čerstvostí potravin ve velkých řetězcích? A jak jste uspěli při případných reklamacích? Máte nějaký nápad, jak by měly být tyto obchody za své nekalé praktiky potrestány?  Mám totiž obavu, že po sérii proběhlých kontrol a odhalení se prodejci zařídí po svém. Místo pouhého přelepování štítků budou potraviny kompletně přebalovat a staré štítky tím odstraňovat…

Meryl


28.2.2012   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 102   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Co je psáno to je dáno? Supermarketové přelepovací aféry.

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-102
denda04
denda04 - 28.2.2012 8:37

Aja: taky tak ,ale je ten sýr co Ti krájí OK nevidíš nic kdy ,kde jak dlouho je ve skladě smajlik - 58

 
denda04
denda04 - 28.2.2012 8:35

holky máte pravdu je to hnus co se tu děje snad jen to ovoce je OK já viděla v Tescu lítat vrabce i vlaštovky a jak jsem to řekla na úseku tak se pani divala ,že jsem pako no a co???smajlik - 76,ale pak řekla ,že to vědí že se nedá nic dělatsmajlik - 76 tak co stím ????kde to hlasit na odch. službu???ptactva ???smajlik - 58

 
Aja
Aja - 28.2.2012 8:21

Balené potraviny většinou nekupuju. A když už, tak si balíček dobře prohlédnu. Na maso mám svého řezníka, sýry si nechám ukrojit čerstvé, salámy kupuju krájené a pokud se mi nezdají, tak nechám nakrájet a to ještě dávám majzla na prodavačku...Jednou jsem ji nechala navážit a zabalit šunku...brala ji rukou, flákla na opatlanou váhu...tak jsem ji požádala, aby to udělala znovu a použila kleště a mikrotensmajlik - 34
Proč ty dávno nachystané potraviny vlastně kupujete? Taková niva, sýr s modrou a několika plísněmi navíc...smajlik - 96

 
anitech
anitech - 28.2.2012 8:13

každý, kdo má tu čest pracovat v některém z velkých nákupních prodejen ví svoje. Všichni ví, jak to tam chodí, a ty prodavačky jsou poslední, které mohou něco ovlivnit. Prostě a jasně. Důležitý je obrat, důležitý je obrat, důležitý je obrat a je na vás jakým způsobem ho dosáhnete. Pokud se vedoucí oddělení chtějí udržet na svých pozicích jsou tvrdě podřízeni příkazů, managementu. Nad každým vedoucím prodejny stojí halda inspektorů a inspektorů těch inspektorů. Je to kolos, který vás semele jenom se pokusíte ceknout o nějaké nepravosti. Když si to tak představíte, tak kde pod tou obrovskou horou vidíte zákazníka?

 
magic11
magic11 - 28.2.2012 8:10

Když už se lidé naučili číst popisky u produktů jako je složení a datum spotřeby, tak na nás vymysleli přelepování. Je to hnus a zaměstnanci za to určitě nemohou a nedělají to o své vůli. V našem tehdy ještě Plusu také omývali maso a uzeniny octovou vodou, byla z toho ostuda, ale lidi tam chodili dál. P.S moje nikým nemilovaná tchýně to dělala v nádražním bufetu taky, tak jsme na ni poslali kontrolu smajlik - 47

 
Lenya
Lenya - 28.2.2012 8:07

Do supermarketů jezdíme s manželem výjimečně a čím dál míň, dá se říct, že teď už skoro vůbec. Stačí nám Lidl a místní konzum a řezník.
Dle mé zkušenosti je největším smetištěm nekvalitních potravin a příšerného oblečení Tesco v závěsu s Kauflandem smajlik - 48smajlik - 48smajlik - 48

 
Lisa
Lisa - 28.2.2012 8:05

Je to asi rok, co jsem sledovala prodavačky v Tescu Nový Smíchov. Dělaly to ovšem daleko sofistikovaněji, tak aby přelepování nebylo prokazatelné. Nakrájené kusy sýrů vybalovaly a znovu foliovaly - samozřejmě s novou nálepkou a delší dobou trvanlivosti. Ozvala jsem se, proč to dělají a odpověď zněla, že původní trvanlivost byla vyznačena špatně. smajlik - 55 Já s blokovýmy sýry zacházím doma přímo "v rukavičkách", beru je ne přímo do ruky, ale přes mikrotenový pytlík, krájím na mikrotenu, ne na prkénku a vždycky čistým nožem. Protože kupujeme sýry v Makru a bloky mají nejmíň dvě kila, je to nutné, jinak zplesniví. A v Tescu přebalovaly prodavačky sice v rukavicích, ale na střídačku různé sýry (chudinky, u všech bylo datum spotřeby špatně). Jsem zvědavá, jak rychle u spotřebitele zplesnivěly. Udělala jsem chybu, měla jsem to nahlásit, ale na těch přebalených sýrech už nic poznat nebylo.

 
monja
monja - 28.2.2012 7:39

smajlik - 36 měla by jim hrozit ztráta licence a hotovo.... hrozně mě to štve...běžnej zákazník je rukojmím prodejních řetězců a nemá šanci .... u nás na vsi se horko těžko drží jeden obchodník, začala jsem zase chodit tam, vejce beru od sousedky a do supermarketu se zatím nechystám ... nemusím mít doma všechen svrab smajlik - 82smajlik - 22 pardon, ale jsem děsně naštvaná .... smajlik - 59

 
Linda
Linda - 28.2.2012 7:37

Nastesti tohle resit nemusim. Pravda vloni i tady byla afera s balickovym masem jednoho retezce - znovu pouzili pouze tácek / misku pod masem a jinak kompletne prebalili. Az si par lidi stezovalo a nekdo jim poslal kontrolu tak priznali barvu, byla z toho nekolikrat reportaz v tv, jestli se polepsili netusim uz jsem o nich dlouho neslysela. Mám k tomuto retezci pomerne daleko tudiz osobni zkusensot nemám.
Zde je zvykem ze zbozi s koncici spotrebou daji den dva predem do slevy, nekdy -20%, nekdy az -40%. Nedavno me prekvapili v Lidlu meli nekolik plat jogurtu prelepenych slevou a pritom datum koncilo az skoro za tyden - ano jedli jsme doma ten tyden hodne jogurtu. A nebo balickové maso (zalité ve folii) posledni den prodávaji za polovinu, zrovnavcera jsem koupila 4 kotlety (=450g) za dvacku a hodila do mrazáku smajlik - 47.

 
Draco
Draco - 28.2.2012 7:20

Co se týče krájených uzenin a sýrů, tak si pokud možno nechávám čerstvě nakrájet, protože speciálně u vystavené šunky nikdy není vidět jak dlouho jim na pultě leží a už se mi stalo, že byla taková oslizlá a všelijaká. Záruční dobu se snažím kontrolovat u všeho, protože když si nevšimnu, považuji to spíš za svou blbost. Něco jiného je ale přelepování. Zatím jsem se s tím nesetkala, ale vždy mě rozesměje, jak mluvčí obviněných řetězců s kamennou tváří tvrdí, že u nich by se nic takového stát nemohlo a že musí jít o "selhání jedince".smajlik - 20 Český člověk je sice dost vychcaný, ale proč by si řadový zaměstnanec dával tu práci? To už bych spíš věřila, že si ty neprodané zbytky vezmou domů a ne pracné přelepování a kdoví co ještě. Jednou se nám ale stalo, že jsme v Albertu koupili jejich chlazené kuřecí prsní řízky (se štítkem Albert). Nebyly prošlé, ale nebyly to prsní řízky. Byly to "šušně", nevím jak jinak to nazvat. To, co se zabalené jevilo jako naducané prsní řízky, se rozvinulo do jakýchsi odpoudivých cárů a kousků masa, ze kterých by zaručeně nikdo řízek nevyčaroval.smajlik - 37 Někdo si dal sakra práci, aby to tak narafičil. Aspoň pejsek se tehdy měl dobře. smajlik - 42

 
modroočka
modroočka - 28.2.2012 5:47

Už vidím řadového pracovníka, jak bez příkazu nadřízeného přelepuje záruční lhůtu zboží!
Vracet pár plátků šunky, to se nevyplátí, ale příště bych jim tam určitě nekoupila. ... Oni na to přijdou, že je lepší nepodvádět, než dlouhé měsíce opět přesvědčovat zákazníka, že mají čerstvé zboží.

 
orinka
orinka - 28.2.2012 5:39

Merylko, tvoje rozhořčení je spravedlivé. Přesně tak to je. Média a řetězce nám vyplachují mozky pohádkami o nedbalých pracovnících a docela věřím, že se v každém obchodě najde obětní beránek, který se nezalíbil a na kterého je vhodné to hodit. Nevím, proč by měli zaměstnanci jen tak pro vlastní potěchu šidit nakupující, proč by se měl starý salát míchat do čerstvého, proč by se mělo přemývat smradlavé maso a znovu balit - mj. je to docela odporná práce, daleko snazší by bylo to vyhodit. Jenom nevím, co s tím. Dobro vítězí skutečně jenom v těch pohádkách, tady nevítězí pravda, ale pravdu má vítězsmajlik - 70 Omlouvám se za nechutný smajlík po ránu, ale přiléhavější situaci nevidím.smajlik - 26

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-102
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77205.
    Archiv anket.