Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Život na splátky a solidarita s dlužníky. Ano či ne?

Život na splátky a solidarita s dlužníky. Ano či ne?

Reklamy v médiích nás neustále nabádají, abychom si za peníze, které nemáme, kupovali věci, které nepotřebujeme. Někteří lidé podlehnou, zadluží se kvůli zbytečnostem a dluhová spirála je stáhne až na samé dno. Na tuto situaci chtělo upozornit jisté sdružení, které minulý týden rozvěsilo po Praze figuríny oběšenců. Zhoršující se ekonomická a sociální situace prý vede řadu lidí k sebevraždám. Seskupení vidí řešení této situace v lidské solidaritě.

Pojďme si ale na začátek vyjasnit, že půjčka sama o sobě není jen zlovolný prostředek určený k likvidaci každého, kdo si ji vezme. Půjčka znamená jen možnost získat okamžitý finanční obnos za úplatu. Je potom na každém, zda je schopný nebo ochotný tuto cenu zaplatit. Půjčka je dobrovolný obchodní vztah dvou svéprávných stran. Na půjčce se dá dokonce i vydělat. Například tehdy, zakoupíte-li něco, co je momentálně v akční slevě a tato sleva je větší než úroky, které zaplatíte. Anebo také tehdy, pokud je úvěr dlouhodobý, s pevnými splátkami a inflace koruny hýbne s její hodnotou natolik, že zatímco počáteční splátka pěkně zahýbá s rodinným rozpočtem, tak ta samá částka po několika letech je jen drobný výdaj.

Vraťme se zpátky k oběšencům a solidaritě. Organizátoři akce moc detailů nesdělili, a tak se lze jen dohadovat, jak si takovou solidaritu představují. Vezměme si pro příklad dvě rodiny se stejnými příjmy. První rodina jezdí na zahraniční dovolené, nakupuje špičkovou elektroniku, drahé auto, nejnovější mobily, vše na úvěr. Druhá rodina žije daleko úsporněji, šetří, kupuje jen potřebné věci. Jednoho dne první rodina zjistí, že nemá na splácení svých půjček. Měla by tedy zajít za druhou rodinou a požadovat po ní, aby v rámci solidarity či spravedlnosti věnovala penízesvoje úspory na splacení dluhů rodiny první?

Inu, nejspíš ne. Možná jen chtěli poukázat na obyčejnou stránku lidství a soucitu s potřebnými. Toho se však nemusíme bát, stačí se jen podívat na mnohé příběhy lidí, kteří se dostali do těžké situace. Vždy se spontánně zvedla vlna lidské solidarity a během okamžiku byl na světě třeba invalidní vozík, výtah pro postižené nebo jako minulý týden hromada potravin pro matky s dětmi, které nedostaly včas peníze na živobytí od úřadů.

Daleko lepší by možná bylo, kdyby toto sdružení raději dělalo osvětovou činnost a šířilo povědomí finanční gramotnosti, aby se do dluhových pastí dostávalo co nejméně lidí. Nikomu totiž nezaklepe na dveře exekutor jen tak znenadání a bez příčiny. Předchází mu soudní jednání a minimálně i pár upomínek věřitele. Do problémů se splácením se může dostat každý. Stačí nemoc nebo úraz, ztráta zaměstnání či živelná událost, která zničí dům. Vždy je ale třeba jednat okamžitě. Hned při nesplacení první splátky je třeba kontaktovat věřitele a sjednat si odklad splátek, refinancování úvěru nebo nějakou jinou dohodu. V žádném případě není možné vyčkávat či dokonce nereagovat na upomínky. Z několika stokorun se rázem stanou tisíce. Pokud by také vedlo osvětu o tom, že stát tu není proto, aby všechny vodil za ručičku a platil za ně dluhy, ale že stát by tu měl být od toho, aby dal každému prostor se legálně o sebe dostatečně postarat podle svých schopností a možností, potom by nemuselo být tolik tragédií a osobních krachů.

Berete si půjčky, nebo se snažíte životu na dluh vyhýbat? Byli byste ochotni být solidární s těmi, kteří své dluhy nezvládají, a věnovat jim část svých úspor?

 

 

Blanka Moravcová


25.1.2012   Rubrika: Právnické okénko   |   Komentářů 96   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Život na splátky a solidarita s dlužníky. Ano či ne?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-103
PEGG
PEGG - 25.1.2012 12:49

Almega - 25.1.2012 12:33 - my teď měli od nich vyúčtování a dole je opravdu napsáno, že tuším od 1.4.2010 neposílají složenky. Takže pokud to nemůžeš poslat z účtu, tak musíš na poštu, to bys s tou složenkou musela stejně, jen teď si ještě musíš sama vyplnit.

 
Almega
Almega - 25.1.2012 12:33

Od r.2010 mi pán dlužil 25 tisíc,místo aby mi to splácel např. po 2 tisících a mohl to mít za rok splaceno,tak dělal že nic,volala jsem mu,psala,osobně navštívila...Chápu,že měl též problémy,ale...Nakonec tedy zaplatil,ještě mi dluží 3 tisíce...,tak jsem zvědavá,kdy se dočkám,nechtěla jsem na něj uvalovat žádné exekuce a pod.,tak jsem se ale načekala.Jedné paní jsem půjčila 10 tisíc s tím,že mi to asi dlouho nevrátí,a ona mě mile překvapila,že mi to asi za půl roku vrátila.Ovšem hanba by mne fackovala od ní brát něco navíc! Bráchovi jsem též půjčila peníze,až je měl,tak je zase vrátil.Ovšem někdy se dějí věci,že to člověk moc nechápe: ČEZ asi přestal posílat složenky,nebo co,měla jsem u nich slušný přeplatek,tak sami napsali,že si to tedy nechají a odečtou si to od těch budoucích plateb.No a pak se nedělo dlouho nic,až mezi Vánoci a Novým rokem mi přišla obálka se zeleným pruhem od nich a chtěli po mně cca 200 + 100 pokuty,že jsem jim nezaplatila,ovšem žádná složenka od nich nepřišla,až tahle o 100 dražší...Tak nevím,co si o tom mám myslet,honem jsem si našla vyúčtování a vypsala si sumy a termíny a když mi do nějaké doby od nich složenka nepřijde,tak budu muset běžet na poštu a zaslat jim to sama.Myslím,že takhle mohou vznikat dluhy,aniž by to člověk tušil-já tedy běžím s každou složenkou hned na poštu,ale jak nic nepřijde,tak čas letí a vůbec mne nenapadne,že mám nějaký dluh!!!

 
denda04
denda04 - 25.1.2012 12:03

orinka: 10.28 SOUHLAS líp bych to nenapsala a kopnout je někam smajlik - 36smajlik - 36smajlik - 36smajlik - 58

 
Kozoroh18
Kozoroh18 - 25.1.2012 11:25


bohunka - 25.1.2012 8:35
tuto exekutorskou firmu bych brala, mám nárok - možná už né, na pro mne slušné peníze. Jeden pán mě dluží za špatnou službu dost peněz dostal 26% úrok. Já jsem nenarazila na toho ,,správného´´exekutora co ukazují v TV. Ten poslední nevymohl téměř nic.

 
orinka
orinka - 25.1.2012 11:18

Kadla: no právě, dřela se tam 3 měsíce, aby si ji mohla koupit.

 
Grainne
Grainne - 25.1.2012 11:10

Verera: to nebyl soudce, to byl sám Velký exekutor, soudce jenom posvětí exekuci a jak s tím pan Velký exekutor naloží, je už výhradně na něm.

 
Kadla
Kadla - 25.1.2012 11:08

orinka: Ona ta biotronická lampa je dobrá, moje máma ji má a fakt to funguje na spoustu věcí (mimo jiné třeba na opary apod., vyzkoušeno mnou osobně), jenže je PŘÍŠERNĚ předražená... Ovšem mojí mamce to nikdo nedokáže vysvětlit.

 
PEGG
PEGG - 25.1.2012 10:38

Samozřejmě máte pravdu, když dluhy tak platit, to je neodiskutovatelné.
Ale žijeme v 21. století a pracující člověk by měl snad mít právo slušně žít a ne od výplaty k výplatě. Každému nebylo s hůry dáno,ale pracuje a snaží se dle svých možností. Nezdá se mi spravedlivé, že má 8 tis. hrubého. Chápu, že nemůže chtít stejně jako např doktor,ale za svou práci by měl mít alespoň na nájem a na kvalitní jídlo a na léky. Ale tohle je podle mě vykořisťování člověka člověkem bez vyhlídky na lepší časy. Pak se ani nedivým, když takový člověk jde a půjčí si peníze např. na tu televizi.

Verera - 25.1.2012 10:28 stát má jen nataženou ruku, ono nestačí jedno neštěstí v rodině, když někdo umře, ale zaplať z majetku advokátovi. A za co, když se rodina sama mezi sebou dohodla. A co na tom, že ten majetek někdo nabyl už jednou ze zdaněných peněz.

 
orinka
orinka - 25.1.2012 10:33

Jinak - včera jsem při nakupování v Albertu viděla dvojici žen se složkami, které lovily hejly na biotronovou lampu. Bylo mi moc líto pána, kterého si zapisovaly a kladly mu na srdce, aby "přišel aspoň o 10 minut dřív" - že asi nebudou volná místa. Pak se pohnuly i ke mně, ale já na ně zdálky volala NECHCI ŽÁDNOU LAMPU, ANI BIOTRONOVOU, tak byly očividně zklamané. Snad mě uslyšeli další potencionální hejlové. Moje kamarádka byla chudák na řepné kampani a tu lampu si od Zepterů koupila. Neříkala jsem nic, aby ji nezarmoutila, už bylo na všecko pozdě...prý jí pomáhásmajlik - 55

 
Verera
Verera - 25.1.2012 10:30

orinka: Tak to třeba bude mít aspoň kladný dopad.

Je fakt, že kvůli pár set tisícům dát do exekuce Karlův most je poněkud přehnané,ale možná na tom chtěl ten soudce ukázat absurditu zákonů. Za to by zasloužil pochvalu smajlik - 68

 
Verera
Verera - 25.1.2012 10:28

Když vidím, jak to chodí u bráchy na vesnici.. to má k ideálům o rezervě a půjčce pouze na to, co člověk zvládne snadno splácet hodně daleko.

Práce dohromady žádná, kdyžtak je nutné denně dojíždět, dopravu omezili tak, že bez auta to nejde.

Každý to flikuje jak se dá, půjčují si navzájem, pak je i nečekaný výdaj ve výši pár tisíc neřešitený problém.

Jsou věci, u kterých se nikdo neptá, jestli na to máte, třeba pohřeb, následné řešení dědictví, notářské poplatky.

Třeba když zemřela babička, moje máma sice zdědila byt který má hodnotu, může ho následně pronajmout, ale než vůbec mohla cokoli dělat, než se vyřešilo dědictví, naskočil jí dluh na nájemném asi 60 tisíc (sice odloženo do vyřešení, ale pak splatné ihned). Notářské poplatky se odvíjí od hodnoty majetku, že člověk ty peníze nemá a z důchodu hned tak nenašetří nikoho nezajímá, chtěli zaplatit do 7 dnů.

Takže ne každý dluh musí být zapříčiněn nezodpovědností dlužníka.

 
orinka
orinka - 25.1.2012 10:28

Mně strašně pobavil ten cirkus, který vznikl po údajné chybě úřednice a Praha byla v exekuci! Líbí se mi, jak kompetentní místa hbitě hejbala zadkem, aby vymyslila zákon, který by podobným exekucím zabránit. A že by mělo napřed přijít upozornění atd....moc pěkné. Dokud na to dopláceli jenom chudáci (neříkám, že mezi lidmi nejsou neřádi) dole, tak byli ve vládě bohorovně klidní. Ale jak se jich to dotklo osobně, hned se dali do práce. Nechci být sprostá, ještě mě to drží od včerejších zpráv, ale když vidím ty ksichty: Nečas, Drábek, Dobeš - chce se mi na ně zařvat - NASR*T!!!!

 
PEGG
PEGG - 25.1.2012 10:18

orinka - 25.1.2012 9:51 - jo, těch holek na pracáku je mi fakt líto, ty dělají ve stresu, kdoví jestli taky dostanou 100tisícové odměny jako úředníci z Nečasova kabinetusmajlik - 26

 
sevenofnine
sevenofnine - 25.1.2012 10:05

Linda: mě je taky fuk co je to za značku, kdyby takhle výhodně bylo cokoliv jiného tak bych šla do toho, já měla jen požadavek na spotřebu po městě, dozadu se musí vlézt sedačky pro holky (dělám taxikáře) a chtěla jsem klimatizaci protože se po městě bojím jezdit se staženým okýnkem :-). Jinak mi to bylo fuk, je to druhé auto a na delší trasu s ním nepojedu. Takže ano mohli jsme se zadlužit kvůli Oktávce nebo Audi, BMV atd. nebo vzít Fabii na kterou jsme měli našetřeno. Mlhovky jsme přikoupili a parkovací senzor :-) jsem na couvání děsná.

 
Lissie
Lissie - 25.1.2012 10:04

Dokončení (jsem se něka rozepsalasmajlik - 63): Ty opravdu lituji a stát by to mě ošetřit, aby k tomu nemohlo docházet. Přijde mi to dosr šílené, je to jedna z těch situací - všichni vědí, jak by to mělo být, ale nikdo (myšleno zákonodárci a spol.) s tím nic nedělají. A my si na to, že takto to u nás prostě funguje (tedy nefunguje) zvykli.
Zvědavka: smajlik - 25 Snad bude líp. Máš můj obdiv, vyjít takhle s málem. Jsi ale důkaz, že to jde, i když to musí být dost hrozné. Přímo to kontrastuje s tou situací, co jsem popsala výše. Jsou lidi, co si nepůjčí, protože prostě se snaží to zvládnout sami, popř. půjčí, ale je to pro ně priorita číslo jedna a jsou snad raději jen o chlebu a vodě, aby to co nejrychleji splatili. A pak ten druhý typ lidí, co peníze, když je má, tak je lehkovážně utrácí za blbosti, a pak si půjčuje a ani třeba nevrací.
Jsem se nějak rozohnila, ale fakt mě to zrovna teď aktuálně štve, tak jsem se vypovídalasmajlik - 68.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-103
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77198.
    Archiv anket.