Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Babička chce ještě naposledy vidět svá vnoučata

Babička chce ještě naposledy vidět svá vnoučata

Právě prožívám velice těžké období. Nejtěžší ve svém životě. Umírá mi maminka na rakovinu. Je jí sotva pár let přes padesát a její stav je již beznadějný. Leží v nemocnici a šance na uzdravení je prý již téměř nulová. Lékaři jí dávají sotva pár týdnů života.

S nemocí maminka bojovala několik let. Byla neuvěřitelně statečná, nepoddávala se jí. Snášela chemoterapii, dokonce byla schopná dodávat optimismus i nám. Přes tuto její odhodlanost ji však nemoc přemohla. Je strašné, dívat se na ni, jak chřadne. Už to není ona. Vyhublá na kost, bez vlasů, s vyhaslým, neskutečně smutným pohledem.

Chodím za ní do nemocnice každý den. Bohužel, péči doma bychom nezvládli. Snažím se jí být nablízku, jak nejvíce je to možné. Maminka mne však už často ani nevnímá. Občas má však ještě lepší dny, a to si spolu povídáme a vidím, jak je jí v takových chvílích alespoň relativně dobře.

Jsem její jediná dcera. Tatínek už nežije osm let. Minulý týden maminka projevila velké přání. Prý by moc ráda ještě viděla svá vnoučata. Chápu ji, od chvíle, kdy se narodila (jsou to dvojčata, holčičky), je nade vše milovala.

Jsem teď ve strašně těžké situaci. Dcerkám je teprve šest let, jsou ještě hodně malé. Babičku si pamatují ještě relativně v pořádku, i když věděly, že je těžce nemocná a zaznamenaly padání vlasů. Jenže to byla maminka ještě ve stavu, kdy si z toho dokázala dělat legraci. Teď už je úplně jiná…

A já mám velký strach, aby mé dcerky pohled na babičku nějak nepoznamenal. Myslím na jejich dětské duši. Chtěla bych, aby si ji uchovaly tak, jak ji znaly. Veselou, láskyplnou. Neumím si představit, co s nimi udělá, když ji uvidí zlomenou, vyhaslou, šedavou…

Nevím, jak to mám vyřešit. Strašně moc bych chtěla mamince její přání splnit. Naprosto se dokážu vžít do jejích pocitů. Na druhou stranu mám však potřebu chránit své děti. Nevím, jak se mám rozhodnout. Když mamince její přání splním, možná pak budu muset řešit psychická traumata svých dětí. Když ne, nikdy si nepřestanu vyčítat, že jsem jí v posledních dnech jejího života nevyhověla.

Je mi moc těžko. Trápím se kvůli tomu, nespím, nejím. Umírá mi maminka… A já teď mám udělat rozhodnutí, ke kterému se absolutně necítím ani povolaná, ani silná.

Monika


30.3.2010   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 174   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Babička chce ještě naposledy vidět svá vnoučata

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
tornado-lou
tornado-lou - 31.3.2010 8:41

prema: myslim, ze pocit bezmoci pri pohledu na bezmocnyho milyho cloveka na pristrojich nezavisi na veku. smajlik - 11

 
vosmajda
vosmajda - 31.3.2010 0:51

Taky se asi budu opakovat, ale možná to chtělo brát děti k babičce dřív, aby viděly, jak hubne, jak se mění a nebylo to tak najednou. Nevím, co by to se mnou udělalo v šesti letech, byla jsem v té době vyděšená ze všeho, i ze soch v parku. Ale ty děti jsou možná odolnější a určitě mají výhodu, že jsou dvě. Moc se mi líbílo v mé oblíbené dětské knížce, jak babička vzala vnučku za druhou babičkou, která už nechodila a ležela v posteli. Ta ležící babička se zmínila, že se chystá na cestu. Vnučka se pak vyptávala té zdravé babičky, jak se může někdo chystat na cestu, když mu neslouží nohy. Tak jí bylo řečeno, že na takovou cestu nikdo nohy nepotřebuje, jen dobré skutky, co má v srdíčku.

 
misicka91
misicka91 - 30.3.2010 20:19

Moni, jelikož je tady hodně příspěvků a nemám vše pročtené asi se budu opakovat, ale nevadí.
Pracuji v takovém zařízení, kde umírání je vlastně na denním pořádku. U nás jsou lidé již nevyléčitelně onkologicky nemocní a umírající a spousta z nich má opravdu to poslední přání, že chce vidět své děti, vnoučata a o to líp se jim pak odchází. A viděla jsem již několik, kteří čekali na vnoučátko a pak s klidem a v pokoji odešli na onen svět. Nikdy se nestalo, že by jakékoliv dítě prožilo nějaké trauma jen prostě položilo rodičům pár otázek proč babička vypadá tak a tak, ale to se vše zvládne a ony to pochopí, to jen my si myslíme, že ne. Vůbec se toho neboj, vysvětly jim, že půjdou za babičkou, která je moc nemocná a ať jí třeba namalují obrázek. Když jí donesou obrázek dá si ho na stoleček nebo stěnu před sebe a to je pro ně to nejkrásnější. Ty si sice prožiješ trošku stresové chvilky, ale jednou si to budeš vyčítat, že jsi to neudělala a věř tomu, že ano. Dětem to opravdu neublíží a babičce se bude v klidu odcházet.

 
Kozoroh18
Kozoroh18 - 30.3.2010 20:13

Určitě bych mamince splnila její přání. Dcerám je třeba vysvětlit o co se jedná. Že jdou za babičkou, kterou je třeba potěšit aby ji bylo lépe. Že ji mohou vyprávět co dělají ve škole nebo školce co vše se naučily. Donést ji nějaký výrobek či výkras. Mě umřela babička ( dědova družka ) v sedmi letech, pamatuji si spíše to příjemné. Zemřela doma, to je ošetření a odvoz. Pamatovala by jsis hlavně ty, že je babička chtěla vidět a ty jsi to neumožnila. Dětská dušička je určitě křehká, ale dá se to dětem vysvětlit. V životě jsou velmi smutné chvíle. Je to možná to poslední co tvé mamince udělá radost a vykouzlí úsměv na její tvaři. Přála bych zlepšení. smajlik - 45

 
mam-ča
mam-ča - 30.3.2010 19:47

Arna: Ano, tyhle možnosti opravdu jsou. Existují "mobilní hospice" - půjčení kompenzačních pomůcek, pomoc dojíždějícího kvalifikovaného personálu, nikoli však 24 hodin denně. Pečující osoba musí zůstat s tím umírajícím doma, vozit na případné chemoterapie a ozařování. Můj švagr to dokázal, se svou ženou zůstal až do konce, mohla umřít doma mezi svými, za což mu nikdy nepřestanu být vděčná. Všichni ostatní jsme pomáhali jak se dalo, ale na tom jednom pečujícím leží celá tíha.
Druhá stránka věci je, že přišel o zaměstnání a celý ten půlrok, kdy se o svou ženu staral, žili z úspor. Existují sice "příspěvky na péči", které dosahují až 11 tisíc Kč, ale než se jich na příslušných úřadech domůžete, ten umírající to má zpravidla za sebou. Navíc, při této péči těžko máte čas a především sílu běhat po úřadech.
Když moje sestra umřela, švagr zůstal sám. Bez práce, a bez reálné možnosti ve svém věku (58) nějakou další získat.
Už je to tři roky, a teprve nedávno získal práci na pár hodin týdně. A to je VŠ s mnohaletou praxí v IT a hovoří dvěma jazyky.
To je ta stinná stránka věci.

 
Nika1
Nika1 - 30.3.2010 19:43

Život není peříčko. Dcerky bych do nemocnice určitě vzala, jo asi je to "vezme", ale život je takový a babička bude snad šťastná, nechte jí se s nimi rozloučit. Já bych nechtěla umřít sama v nemocnici.

 
Arna
Arna - 30.3.2010 19:03

Souhlasím s většinou, vysvětlit a děti do nemocnice vzít.Samozřejmě po domluvě s lékařem,jinak tam tak malé děti nesmí.
Co mě ale zaráží je věta:Bohužel, péči doma bychom nezvládli.
Nepochopím jak rodina nezvládá péči,maminka zvládala péči o nás,tak proč jí to nevrátit? Dnes je možnost zapůjčení lůžka a jiných pomůcek, pomoc sester domácí péče. Tlumení bolestí opiáty je dnes také jednoduché,nemusí se píchat morfin,jsou tablety i náplasti. Člověk umírá mezi nejbližšími,rodina se u jeho lůžka může střídat. V nemocnici je sám nebo s cizími lidmi, personál nemá tolik času aby mu věnoval tolik péče. Možná by babička byla ráda kdyby jí holčičky podaly hrnek čaje, otřely jí opocené čelo,chvilku jí povídaly.
Učme se brát umírání jako součást života a svým nejbližším zpříjemníme poslední chvíle.

 
prema
prema - 30.3.2010 17:56

Kawa: 11.51 - mám přesně stejnou zkušenost - můj děda v té nemocnici zemřel a já s tím bojuju celý život, vzpomínka na dědu rovná se obrázku s nemocniční postelí, spousta hadiček a děda věchýtek se strašně smutným pohledem a můj šílený pocit bezmoci

 
*Josefka*
*Josefka* - 30.3.2010 16:28

Dcery asi vědí, že je babička nemocná. Měly by i vědět, že je to vážné. Jistě se jim dá vysvětlit předem, jak to v nemocnici bude vypadat, co mohou a nemohou atd.
Dcera byla ve stejném věku, když umírala moje babička - dcera k ní měla velmi silný vztah. V podstatě jsem si vynutila její přístup na JIP za babičkou a dodnes jsem za to ráda. A mrzí mě, že jsem tam nevzala syna, byť měl jen půl roku.

 
pavluška
pavluška - 30.3.2010 15:48

Nečetla jsem příspěvky, ale zastávám názor, že není třeba tak moc chránit děti - ono se jim totiž nic nestane. Možná jim návštěva na nemocničnim pokoji nebude zrovna extra příjemná (přeci jen to prostředí není dětské hřiště), babička možná bude vypadat jinak (ale na to oni budou připraveni, ne?), ale je to neskolí. I když to pro ně bude třeba v ten moment nepříjemné, tak to bude jen ten moment - žádná traumata si neodnesou. Nemusíte tam s nima být dlouho - ono je to tam prostě jen chvíli nebude bavit - nic víc nic míň. Splňte mamince její přání a o děti se nebojte.

 
Almega
Almega - 30.3.2010 15:27

Jsem zvědavá,zda nám Monika sdělí,jak to dopadlo...Teprve,když jsou naši blízcí po smrti,tak začneme litovat toho,na co jsme se jich nezeptali a co jsme s nimi neprožili....Dokud jsou naživu,tak máme stále pocit,že ještě máme spoustu času na ně a pak najednou endešlus....

 
medved
medved - 30.3.2010 15:11

chapu, ze pro pisatelku je to ted tezke, nemocna maminka, navic v relativne mladem veku, to je napor a radu veci ted asi vnima hodne emocionalne....ALE myslim si, ze neni duvod mamince jeji prani nevyplnit. neverim, ze z toho budou mit deti nejake dozivotni trauma. sestilete holky jsou podle me uz docela dobre informovatelne o tom, ze babicka je nemocna, zhubla, nevypada tak, jak byly zvykle apod.....ale stejne se mi zda, ze deti radu veci vnimaji jinak, aspon moje dcery si teda nevsimnou temer niceho pokud ten clovek neni naprosto drasticky jiny....proste to berou tak nejak jinak smajlik - 26 urcite se da navsteva naplanovat tak, aby maminka byla vic v pohode, ted kdyz je pekne treba i v zahrade nemocnice, kde to na holky nebude pusobit tak depresivne jako na sterilnim pokoji, je-li toho maminka schopna. i ji by to urcite udelalo radost.

 
sharon
sharon - 30.3.2010 14:45

ano a zbytek je Wasube......ale chápu, chci chápat....smajlik - 45

 
jelítko
jelítko - 30.3.2010 14:33

sharon: prakticky to Monice radí 99,9% lidí v diskuzi

 
sharon
sharon - 30.3.2010 14:29

mam-ča: to vím, bohužel máš pravdu.....a Monice jsem radila to samé už někde na začátku diskuze....smajlik - 46

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-105 | 106-120 | 121-135 | 136-150 | Další strana
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77208.
    Archiv anket.