Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Lidská pochodeň na Václavském náměstí

Lidská pochodeň na Václavském náměstí

Přesně před čtyřiceti lety vzplála v horní části Václavského náměstí lidská pochodeň. Tento nesmírně bolestivý a krutý způsob smrti zvolil student Jan Palach, aby vyjádřil svůj protest a nesouhlas s totalitním režimem, okupací naší vlasti sovětskými vojsky a se vzrůstající apatií k tomu všemu, která stále více prostupovala naší společností.

Totalitní režim se po celých následujících dvacet let snažil Jana Palacha ignorovat či jej vykreslit jako pomýleného mladíka, který v jakémsi náhlém pominutí myslů zcela zbytečně obětoval svůj život. Všemožně se snažil zabránit tomu, aby lidé tohoto mladého muže uctívali a vzpomínali na něj. Několik let po jeho smrti byly dokonce ostatky z jeho hrobu na Olšanech tajně exhumovány a přeneseny do rodných Všetat. I tam se však pravidelně v den výročí Janovy smrti sjížděli lidé, aby mohli společně zavzpomínat a prokázat mu svou úctu.

Jan Palach nebyl ani pomýlený, ani pomatený. V době, kdy zemřel, mu bylo pouhých jedenadvacet let. Přes svůj mladý věk se velmi zajímal o historii a společenské dění, ve škole patřil k nejlepším studentům.

Velký vliv na něj měl jeho otec, díky němuž Jan získal hluboký vztah k našim národním dějinám. Smrt milovaného tatínka tehdy čtrnáctiletým Janem hluboce otřásla. Možná i tato životní zkušenost přispěla k tomu, že duševně rychleji dospíval, hlouběji přemýšlel o různých společenských tématech a tříbil si obrovský smysl pro spravedlnost.

To vše pak v plné šíři vyplulo na povrch, právě když naši zemi v srpnu 1968 obsadila vojska Varšavské smlouvy. Počáteční odpor obyvatelstva postupně slábl a politické špičky konaly vše v souladu s požadavky sovětského vedení. S takovým stavem se Jan Palach nedokázal smířit, chtěl udělat něco, čím vyburcuje národ k akci, probudí ho z letargie.

Zvolil si způsob defintivní, nezvratný a svým provedením děsivý. Vlastní smrt v plamenech. Co mu běželo hlavou těsně před tím, než škrtnul zápalkou? To si asi nikdo z nás neumí představit.

V názorech na tento čin se lidé rozcházejí. Někteří považují jeho smrt za zbytečnou, jiní za hrdinskou...

Janu Palachovi byl 28. října 1991 propůjčen Řád Tomáše Garrigue Masaryka I. třídy in memoriam za vynikající zásluhy o demokracii a lidská práva. Vzpomeňme si dnes na onoho mladého muže, který neváhal obětovat vlastní život, aby poukázal na nespravedlnost a bezpráví. Naši tichou vzpomínku a poděkování si Jan Palach bezesporu zaslouží.

 

Zdroj a foto: www.totalita.cz

Meryl


16.1.2009   Rubrika: Společnost   |   Komentářů 36   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Lidská pochodeň na Václavském náměstí

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-36
Grainne
Grainne - 16.1.2009 12:28

Minimálně nám tato oběť po celá ta léta připomínala, že je něco blbě. Pořád v nás ten osten zůstal. To je dost hluboký smysl takové oběti.

 
Grainne
Grainne - 16.1.2009 12:27

Hrdinství odmítáme, je to přece riskantní.
Takže lepší sedět za pecí a čekat. Pravda, ať se něco dělá, nebo nedělá, ono to časem vyhnije. Jenomže nebýt obětí, podobných té Palachově, vyhnívání by trvalo mnohem déle.
Je to takové upozornění, že ti, kteří nestrčili hlavu do písku, jsou pořád tady.

 
Ota
Ota - 16.1.2009 12:23

kareta: to je pravda ale pokud vím odbojáři, kteří se neupálili jsou dodnes v Česku bráni jako vrahouni ( např Mašínové), riskéři kteří mají na svědomí Lidice a Ležáky, nebo jako kverulanti, kteří měli raději sedět a čekat na mírová vojska ze zahraničí a neštvat okupanty - -

 
orinka
orinka - 16.1.2009 12:20

pardon: proč nepoužít JAKO PŘÍKLAD člověka...

 
orinka
orinka - 16.1.2009 12:20

kdybych chtěla být zlá, upozornila bych na to, kolik lidí se už upálilo, z různých důvodů - psychických, sociálních, každý chtěl na sebe upozornit, proč nepoužít třeba člověka, který spáchal sebevraždu pod tíhou neřešitelné sociální situace dnes? Nevypovídá to o tom, že je u nás něco hrubě v nepořádku, když se musejí lidé uchylovat k takovým zoufalým krokům? A co umrzlí bezdomovci, smrt mrazem je příjemnější? Ti sice politicky neprotestovali, ale v jiných podmínkách by žili. Všecko se dá politicky využít anebo zneužít...

 
monia
monia - 16.1.2009 12:15

Ota: Souhlasím, ale stejně postrádám smysl jeho smrti. Jak už tady zaznělo, bojovat se dá jinak, umřít není odboj.

 
Grainne
Grainne - 16.1.2009 12:15

Pro takového člověka by byl asi život - neživot, právě díky neochotě celku cokoliv udělat, k nežití.
Pořád mám spíš pocit, že takovou oběť si nezasloužíme, právě proto, že většina není schopná to pochopit. Hlavně si nenaběhnout.

 
kareta
kareta - 16.1.2009 12:09

Ota: odbojáři se nechodili upalovat před Pečkárnusmajlik - 64

 
orinka
orinka - 16.1.2009 12:08

Ota: nemůžu si pomoct, jsem přízemní, ale pořád mi připadá užitečnější zůstat na živu a moci tak něco konkrétního udělat.

 
Ota
Ota - 16.1.2009 12:04

orinka: nemyslím si a nikdy jsem si nemyslel že oběť se dá poměřovat tím "jak to u nás teď vypadá". ale jen a pouze tím, co se dělo v té době a jak to vypadalo tenkrát.

Pak by se například z hrdinů zahraničního i domácího odboje, sovětů, američanů, angličanů a všech spojenců mohli udělat pozéři, kteří kdyby věděli jak to dnes u nás vypadá tak by seděli doma na prdelích a nechali Němce a Rakušany vyvražďovat celé národy .....

 
kareta
kareta - 16.1.2009 12:03

demonstrativní sebevraždy neuznávám- a kdyby o nich novináři nepsali jako vzteklí, tak by je nikdo nepáchalsmajlik - 55 když si představím, jak muselo být rodičům, tak místo uznání cítím vztek!!

 
Ota
Ota - 16.1.2009 12:01

monia: v normální době/společnosti by žádné problémy svým blízkým neudělal.
To, že komunisté pak přesně jako nacisté trestali rozvětvené příbuzenstvo je prostě jen doklad nenormálnosti situace ve které udělal co udělal.

 
orinka
orinka - 16.1.2009 11:58

Hrdinství vidím v něčem jiném, než že si někdo vezme život. Podle mého názoru to bylo nedomyšlené rozhodnutí. A má jediné štěstí, že nevidí, jak to dnes u nás vypadá a jak byla jeho oběť zbytečná. My si velmi libujeme v národních mučednících a kdyby nebyl Palach, našli bychom si jiného. Moc rádi pietně vzpomínáme a vyvěšujeme prapory, místo toho, abychom sebrali rozum a spíš dělali pořádek v tom hnojníku.

 
monia
monia - 16.1.2009 10:55

Podle mého - zbytečná smrt, způsobil tím navíc velkou bolest rodičům a velké problémy svým blízkým. Ač tento čin vyžadoval hodně odvahy, pro mě to hrdina není. smajlik - 26

 
Almega
Almega - 16.1.2009 10:06

Mě tehdy bylo 13 let,pamatuji si to dobře.Velmi nás to tehdy zasáhlo,probírali jsme to ve třídě.Do té doby jsme nikdo o tak hrozné smrti nevěděli,že je možné,aby se někdo takhle usmrtil...Už tehdy jsme ale cítili,že i kdyby se upálilo 10 lidí, tak už by se nic nestalo, žádná změna režimu...Účastnila jsem se pochodu smutečního v našem městě,kdy jsme šli přes celé město do okrajové čtvrti a tam se přejmenovala na jeho počest Bezejmenná ulice na Palachovu.Jeden zdejší fotograf to tehdy nafotil, vystavil v jednom obchodě, a myslím, že později to všem hlavním organizátorům komouši pěkně spočítali....podle těch fotek si je našli.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-36
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77200.
    Archiv anket.