Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Z koho nebo z čeho jste měli ve škole největší strach?

Z koho nebo z čeho jste měli ve škole největší strach?

Prázdniny jsou sice v plném proudu, to nám však nemusí bránit zavzpomínat si na své oblíbené, či neoblíbené učitele. Hned v úvodu předesílám, že se tímto článkem na téma „kantoři“ nemíním nikoho dotknout. Jsem daleka toho, abych kohokoli jakkoli škatulkovala do přesně vymezených hranic na základě rasové příslušnosti, povolání či pohlaví...


Znám učitele a učitelky skvělé a znám i ty, kteří si toto povolání zvolili pravděpodobně omylem.


Moje kamrádka se řadí k té první skupině. Stát se učitelkou byl její sen už od dětství. A splnil se jí. Vystudovala pedagogickou fakultu a stala se učitelkou mrňousů na základní škole. Vzpomínám si, jak byla šťastná, když po několika letech praxe konečně dostala třídnictví u prvňáčků. Tak moc se na ně těšila. Na ty bezelstné drobečky s široce otevřenýma očima, plnýma napjatého očekávání. Ke konci prázdnin pak kamarádka pro všechny děti vlastnoručně vyrobila veselého ježečka a všem poslala osobní dopis, ve kterém se jim předem představila jako jejich budoucí učitelka a nezapomněla dodat, jak moc se na každého jednotlivého žáčka těší.


Moc se mi to líbilo. Dokázala jsem si představit, jak dítko, které odškrtává čárky, kolikrát se ještě vyspí, důležitě otevírá dopis, na kterém je napsané jeho jméno. Možná první dopis, který kdy od koho dostalo. Myslím, že těmhle dětem se tehdy šlo do školy ještě veseleji....


Bohužel, mám i vzpomínky na učitelky a učitele, kteří nějak postrádali schopnost vcítit se, pochopit, neuměli povzbudit... Dodnes mě mrazí, když si vzpomenu na ponížené spolužáky, kteří byli vystaveni posměchu nad svými znalostmi. Dodnes nechápu, jak mohla učitelka, která byla strůjcem tohoto všeobecného veselí, mít na tváři usazený spokojený, samolibý výraz.


Byla jsem „hloupá“ na matematiku. Před každou hodinou jsem měla křeče v břiše a ze zkoušení u tabule jsem měla hrůzu doslova panickou. Několik let jsem měla štěstí na chápavou kantorku, která uměla pochválit i každý malý pokrok... Pak ale nastal zlom a přišla nová matikářka. Kamenný pohled, úzké, sevřené rty. Když mluvila, odsekávala slova od sebe jako by v ústech měla sekáček na led. Žena absolutně bez emocí. Úsměv, povytažení obočí, údiv, zlost, vztek... nikdy na ní nebylo nic z toho poznat. Působila dojmem přesně naprogramovaného stroje.


Když někoho náhodou chválila, dělila slova od sebe stejně, jako když jiného kárala. Šel z ní mráz po zádech. V kombinaci s předmětem „matematika“ to pro mne bylo doslova vražedné. Nechtěla jsem chodit do školy, vymýšlela si bolení břicha, hlavy, namáčela teploměr do čaje. Jenže málokdy mi to prošlo a navíc – matika byla na programu každý den. Chybět celé pololetí bylo prostě nemyslitelné.


Má dokonalá neschopnost pochopit rovnice a geometrii byla katastrofální a přístupem této učitelky se ještě znásobila. Přesto jsem ale jednou jedinkrát při hodině matematiky zabodovala. Podařilo se mi – jako jediné žákyni ve všech ročnících – strhnout nepřístupnou a studenou masku, kterou měla matikářka neustále nasazenou.


Během jednoho zkoušení u tabule prostě nevydržela a z plných plic na mě křičela: „Ty jsi úplně zabedněná! Ale úplně!“ Hlas jí přeskakoval, oči lezly z důlků, rudá byla jak rak. Mně tekly z očí bezmocné slzy a ostatní děti seděly jako myšky.


Je to dávno za mnou, ale řeknu vám, občas se mi zdají děsivé sny plné matematiky, studených, kamenných očí a úsečných, odsekávaných slov.


Také si nesete ze svých školních let nějakou svou černou můru? Zapsali se někteří učitelé a učitelky nesmazatelně do vaší paměti?

Meryl


6.8.2013   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 52   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Z koho nebo z čeho jste měli ve škole největší strach?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-55
magatao
magatao - 6.8.2013 11:58

Verera: tělocvikář! smajlik - 80 Mě tělák docela bavil, ale byla jsem prostě neohrabaný dítě z paneláku a trochu při těle. Ale i když mi to nešlo, hrozně mě bavily míčový hry, kolo, i různý nářadí v tělocvičně a všeobecně asi všechno, snad jen běh sám o sobě moc ne. Přihlásila jsem se na střední do nepovinných sportovních her a fakt jsem byla nadšená a hrozně mě to bavilo... než jsem jednou přišla pozdě a viděla toho tělocvikáře, jak mě před všema ostatníma paroduje a zesměšňuje. Když si mě všimnul, tak nejenom že toho nenechal, ale ještě mě vyzval "na souboj", že on po jedné noze doskáče do cíle dřív, než já to uběhnu po dvou. Všichni se hrozně chechtali, on taky, větší ponížení jsem snad ještě nezažila. Od tý doby mě tam nikdo neviděl, z normálního tělocviku jsem se nechala osvobodit kvůli nemoci a od tý doby sport prostě nenávidím a nikdy bych už nedokázala na veřejnosti třeba běžet nebo dělat jinej pohyb, jak to mám v sobě zaseklý.smajlik - 65 Jediný, co mě snad těší, že dneska, po těch letech, už nejspíš bude mrtvejsmajlik - 42

 
magatao
magatao - 6.8.2013 11:48

Zaffira: nejmenovala se náhodou Krejčová?? smajlik - 6 Tu jsme měli na matiku my, a taky zásadně vyvolávala stylem "pojďte si pro pětku". Prvních pár let znala jen známky 1 nebo 5 - podívala se na výsledek a buď seděl nebo ne. Co na tom, že postup byl dobře a nakonec to pokazila nějaká jednoduchá početní chyba. Teprve v pozdějších letech přidala i další škálu hodnocení.

Takže pro mě taky matematika (ke které se pak postupem času přidaly fyzika a chemie, a taky všechno, kde se cokoliv počítalo). Nebyla jsem ji schopná pochopit už od první třídy a příklady jsem se z učebnice nebo z "Bělouna" učila nazpaměť jako básničku, abych prolezla. Naštěstí si málokterá učitelka vymyslela vlastní zadání, tak to šlo provozovat. Bohužel jsem taky od té první třídy až do maturity měla na tento předmět strašné kantory, takové ty militantní, co nic moc nevysvětlili, ale pak stáli s bičem a rozdávali se slastným výrazem koule.
Jedinou výjimkou byl jeden stařičký pan profesor, kterého jsme měli asi na půl roku na záskok. Byl už dávno v důchodu, vypadal jako pohádkový stařeček, a ten to uměl jak vysvětlit, tak pochopit, když tomu někdo neporozuměl a zkusil mu to podat jinak.
Geometrie byla o malej kousek lepší, tam aspoň byly obrázky.smajlik - 16

Na druhou stranu jsem milovala češtinu, slohy, větný rozbory a cizí jazyky. Maturovala jsem rovnou ze třech, abych si vylepšila skóre smajlik - 16

 
Verera
Verera - 6.8.2013 11:43

mam-ča: Takového jsme měli chemikáře, jen trochu zmírnil, nejlepší žák měl a 2, zbytek třídy a 3, jedničku nikdo. Ale trauma to nebylo, tak holt jsme bojovali o dvojky.

Mnohem horší než přísný nebo ne úplně schopný učitel je učitel, který dává někomu nebo všem najevo, že je blbec, je nespravedlivý nebo ať člověk dělá co dělá, nemá šanci uspět. To pak dokáže znechutit danou věc na celý život a zanechat hořkost na dlouhá léta.

 
Verera
Verera - 6.8.2013 11:38

Do školy jsem chodila ráda, v zásadě mi nevadil žádný předmět, kde jsme se dozvídali něco nového. Na základce jsme se neučila a celého hodiny si četla pod lavicí, jak jsem stihla sledovat výuku a mít samé jedničky je mi záhadou, ale učitelé mi to tolerovali, asi abych neotravovala z nudy.
Nejoblíbenější předmět byla matika. Těšila se na písemky a byla naštvaná, když je odložili.

Neměla jsem ráda tělocvik, kvůli převlékání a běhání, i když jsem hrála závodně volejbal, ale to bylo něco jiného.
A nesnášela jsem hudebku. Až v 7. třídě jsem ji vzala na milost, to když jsem se začala učit hrát na kytaru a pochopila jsem, že stupnice jsou vlastně matika.

Jen teda některým učitelům bych odebrala právo učit- naše třídní v 5. třídě, celkem mladá ženská, mě před celou třídou zesměšňovala právě kvůli tělocviku. Nebyla jsem nikdy hubeňour, ale sportovala jsem od malička a vcelku si myslím, že jsem nemehlo nebyla, ale to její pohrdavé:"No to bych tě teda chtěla vidět, " když se dozvěděla, že hraju volejbal, to slyším dodnes. Akorát teď bych jí řekla něco hodně ostrého, tehdy jsem jen seděla v lavici a předstírala, že tam nejsem, byla jsem poměrně slušné a plaché dítě.

 
mam-ča
mam-ča - 6.8.2013 10:16

Hezké vzpomínky mám na třídního ze SŠ a jeho památné výroky : "Na jedničku umí Bůh, na dvojku já, na trojku nejlepší ze třídy a ostatní se pohybují mezi 4 a 5!" smajlik - 16

 
Petruša
Petruša - 6.8.2013 10:04

přidám se k "nematikářům"... Nejvíc mě vždycky štval matikář na střední, tvrdil že nechce slyšet že někdo nemá na matiku buňky, že matiku umí každej smajlik - 20 Mmch možná jeho hlas někteří budete znát, je to Petr Bohuslav s Country Radia smajlik - 2
Ještě dva měsíce před maturitou jsem propadala z matiky, měla jsem tam tři 5.l Pak jsem dodatečně po nemoci psala velkou písemku, kterou jsme psali v PC třídě a on byl na PC a vedle mě chytrá spolužačka, tak jsem dostala za 3. A druhá velká písemka taky za 3, protože hodinu předtim to psala sousední třída a příklady byly stejný jen s jinýma číslama, pamatovala jsem si postup. A nakonc jsem měla celkově za 3, protože průměroval jen velký písemky a v případě nerozhodnosti teprve přihlédl k menším. Ale byly dvě spložačky který měly i z velkých písemek 5 a stejně jim dal 4 na výzo a k matuře pustil

a účetnictví mi taky nešlo, naštěstí mě učitelka zachránila když mi dala se naučit nějakou teorii a za tu jsem dostala za 1

pak učitelka na IT...celý 4 roky jsem ívala jedničky. Pouze jedničky. Ně+které dávala i podtržené nebo s hvězdičkou. A vyhodila mě od maturity,kecala z kolegyní, já věděla půlku a dala mi 5 místo 3...prostě chtěla ať jdu v září, samozřejmě jsem dostala 1

ale nejvíc vzpomínám na chemikáře...byl to vysokej "udělanej" starší chlap (pak zástupce ředitelky), první věta když vešel v září do třídy a my dělaly (holky) hluk byla "Snad nejsem žádnej dorbeček abyste si nevšimly že jsem už tady" ...touhle jedinou větou měl respekt jak blázen, byl výbornej. Písemky jsme si opravovaly samy, psal výsledky na tabuli, takže samozřejmě jsme měly všechny většinou dvojky, protože když napsal poslední příklad, tak jsme ho nestihly celej opsat aby to neviděl. Stejně ale si jsem naprosto jistá, že to takhle dělal schválně, právě proto, abysme si to mohly napsat správně, aby neprudil chemií, kterou jsme měly jen v prváku

 
dadka
dadka - 6.8.2013 9:55

Byla jsem odjakživa blbá na matematiku. Nic mně to neříkalo. Starší dcera je po manželovi, matiku miluje a nechápe, že já s maldší dcerou jsme na její milovaný předmět taková paka. Prý to má všechno svůj řád a nic se na tom nedá změnit. No možná...Obě dvě hol.ky vystudovaly pedagogickou fakultu, starší měla minulý rok poprvé prvňáčky a doma o nich vykládala s takovým nadšením!! Malí bobečci....co řekne paní učitelka, je svaté.

 
PEGG
PEGG - 6.8.2013 9:13

Linda - 6.8.2013 8:49 smajlik - 68 mám to stejně, musím věc logicky pochopit, jinak si to nepamatujismajlik - 68

 
PEGG
PEGG - 6.8.2013 9:12

Stanik - 6.8.2013 8:48 smajlik - 68 no mám to podobně, já nemohla ve škole pochopit účetnictví a přísahala jsem, že nikdy do účtárny. A co myslíš, první místo, na které jsem nastoupila, byla účtárna a jsem tam dodnessmajlik - 68 Pochopila jsem ho až ve chvíli, kdy mi ji jeden starý praktik vysvětlil a zjistila, že to má vlastně logikusmajlik - 68

 
PEGG
PEGG - 6.8.2013 9:03

Vzpomínám si na jednu historku, kdy jsem odbourali učitelku češtiny, byla hodná, ale taková neslaná, nemastná, nikdy neprojevovala žádné emoce. Měli jsme ve třídě kluka, byl nejmenší ze třídy, ještě v devítce to byl takový roztomilý čvrček a toho jsem o přestávce zavřeli do prosklené vitriny a on se nestihl dostat ven než zazvonilo. Vstoupila učitelka, přehlédla třídu, všech 13 žáků a ptá se, kde je Milan? My se jen pubertálně řehtali, tak ona šla k jeho lavici a říká:"Vylez!" ale on pod lavicí nebyl, tak se tak bezradně rozhlédla po třídě a v tom ho uviděla, jak sedí skrčený v regále, mezi zkamenilinama. Do konce hodiny nemohla pořádně mluvit jak se řehtalasmajlik - 68 Tenkrát jsme ocenili, že z toho neudělala průšvih, ale vzala to s humoremsmajlik - 61

 
Almega
Almega - 6.8.2013 8:58

Na ZDŠ jsem se nebála ničeho, jen mě nebavilo se učit básně a přednášet je na stupínku (tehdy byly všude stupínky u tabule).Připadalo mi to jako mučení,být vystavená všem očím a být za blbce,neb jsem se styděla přednášet a odemlela jsem to co nejrychleji,takže byla známka 1/4 = 1 za báseň zpaměti,4 za "přednes".Na gymplu mi bylo všechno jedno,nejvíc mě ale nebavila francouzština,to jsem měla docela strach být vyvolaná,nic jsem neuměla (5!),na písemky jsem měla připravený tahák a jakžtakž jsem to dala na 3,tak průměr byl 4... Jinak s učiteli jsem to vždy nějak smázla,ale úči měly kolikrát na mě spadeno,neb jsem si nenechala nic líbit a bojovala jsem za nespravedlnost i pro spolužáky,i za cenu poznámek nebo třídních důtek,ba i dvojek z chováni.Na střední byla formální odtažitost,byli jsme "soudruzi a soudružky", nejvíc se tehdy soustřeďovali na holky zmalované,s nalakovanými nehty a kluky s dlouhými vlasy,já ničím neprovokovala,leda miniminisukní nebo kraťasami,ale to se dědci rádi dívali a nic neříkali...

 
Linda
Linda - 6.8.2013 8:49

PEGG: nedokazu se ucit veci nazpamet, teda kdyz musim tak do hlavy neco nacpu, ale moc dlouho si to nepamatuji. Prave proto moje jazykove znalosti, kde je potreba slovicka nejak nacpat do hlavy, stoji za starou backoru. Potrebuji logicky se dopracovat odnekud nekam, zakon akce a reakce - udelam to a stane se ono apod a pak to jde. V tom mi vyhovuje matika, fyzika a tak. Nepamatuji si jmena lidi a nazvy ulic, ale pamatuji si ze jsem tenkrat zabocila druhou ulici doprava a na rohu bylo to a to a pak jsem jela tam a tudy - pokud dotycny zna oblast tak pochopi, ale proboha nechtejte po me nikdo jak se jmenovala ulice a nebo kde ze jsem to vlastne byla smajlik - 34

 
Stanik
Stanik - 6.8.2013 8:48

PEGG: fyzika ne, ale chemii jsme milovala, mozna proto, ze oba rodice chemii vystudovali, dokazali mi ji vysvetlit a tim padem mi prisla krasna a jednoducha smajlik - 54

 
Stanik
Stanik - 6.8.2013 8:48

vzdycky jem mela na vysvedceni maximalne dvojky a celkove s vyznamenanim. Az na jedno pololeti v prvaku na gymplu.... dostala jsem trojku z IVT - informatika a vypocetni technika.Prisahal jsem, ze s pocitacema nechci mit nikdy nic spolecneho.... jak to dopadlo tady vsichni vedi smajlik - 34smajlik - 34smajlik - 34

 
PEGG
PEGG - 6.8.2013 8:43

Linda - 6.8.2013 8:28 smajlik - 16 taky mě bavila matika a fyzika, chemie teda ne. Měla jsem ráda i dějepis i když si z toho už moc nepamatuji, ale hrob pro mě byl zeměpis. Mám to do dnes, naprostý orientační nesmysl mi nedovolí zapamatovat si trasu, kterou jsem už xkrát projela, nedokážu si ji vybavit.smajlik - 55smajlik - 68 Mapa je pro mě španělská vesnice, jsem ráda, že najdu Českosmajlik - 72

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-55
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77230.
    Archiv anket.