Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Trest smrti. Myslíte, že by měl bý obnoven?

Trest smrti. Myslíte, že by měl bý obnoven?

Pokaždé, když veřejností zahýbe nějaký obzvlášť drastický a krutý případ vraždy, rozdmýchá se debata na téma: Trest smrti ano, nebo ne? Je celkem pochopitelné, že se spousta lidí v takových chvílích zamýšlí nad tím, zda bylo zrušení nejvyššího trestu správné. Má člověk, který chladnokrevně vraždil, právo na další život? Na to, aby se po odpykání trestu mohl vrátit zpět do společnosti? Každý to vidí jinak.

Trest smrti má své zastánce i odpůrce

Obě strany mají své argumenty. Jeho zastánci uvádějí, že je to jediný možný a definitivní trest za vraždy a jiné závažné zločiny, protože znemožňuje, že by se provinilec někdy v budoucnu dopustil takového činu znovu. Odpůrci trestu smrti zase poukazují na to, že právě ona definitivnost je velice rozporuplná, jelikož se již nedá případně napravit, kdyby došlo k tzv. justičnímu omylu. A dodávají, že případný zastrašovací efekt, který by měl tento trest mít, neexistuje. Kdyby tomu tak bylo, nemohlo by ve státech, kde je trest smrti povolen, v podstatě docházet k žádným vraždám apod.

Historie trestu smrti

Trest smrti byl v dějinách lidstva vykonáván již odnepaměti. Každá kultura měla a má jiná specifika, za která je udělován, i jiné způsoby jeho vykonávání. V dřívějších dobách si dávali záležet na tom, aby byl způsob smrti pro odsouzence obzvlášť trýznivý a zastrašil tak případné adepty na páchání těžkých zločinů. Ukřižování, naražení na kůl, stažení z kůže zaživa... Často se používalo také oběšení, stětí hlavy, rozčtvrcení a mnoho dalších způsobů.šibenice

Trest smrti byl dlouhá staletí považován za zcela přirozenou součást soudnictví. Až na konci 18. století se osvícenci začali zaobírat myšlenkou o správnosti či nesprávnosti tohoto trestu. Prvním státem, ve kterém byl trest smrti zrušen, bylo již v roce 1786 Toskánsko.

Dnes je trest smrti ve všech evropských státech zrušen, ale v mnoha jiných je stále ještě praktikován. Popravuje se například v Číně, Saúdské Arábii a v některých státech USA, zrušen byl – kromě jiných zemí – třeba v Mexiku, Libérii či na Filipínách.

U nás byla poslední poprava odsouzeného vykonána v roce 1989. Již o rok později byl trest smrti zrušen a hned další rok byl zakázán i ústavně.

Prakticky od té doby se vedou vzrušené debaty, zda bylo toto rozhodnutí správné. Má právo na život například muž, který chladnokrevně zabil svou ženu, matku malého dítěte? Nebo muž, který během několika dnů zavraždil pět nevinných a nic netušících lidí? A na druhou stranu – má společnost právo rozhodnout o tom, zda takový člověk smí žít dál?

Co si o tom myslíte vy? Patříte k zastáncům, nebo odpůrcům trestu smrti? Měl by udělený trest podle vás být spíše výchovným prostředkem, nebo nástrojem odplaty?

Meryl


30.4.2012   Rubrika: Společnost   |   Komentářů 58   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Trest smrti. Myslíte, že by měl bý obnoven?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-59
Gorawen
Gorawen - 30.4.2012 17:19

psy - omluva...
Jeste dodatek nekdy uz me chyta takovy pocit marnosti porad chceme neco napravovat, opravovat, resit neni to porad stejne jsou lide dobri a zli, dobri vetsinou trpi, zli maji prevahu...Je to tak po staleti marnost nad marnost...

 
Gorawen
Gorawen - 30.4.2012 17:07

Podle me by asi mel byt - spise jako "strasak" opravdu jen ve vyjimecnych pripadech (vicenasobne vrazdy deti apod...)...Lidi se musi neceho bat, driv se bali Pana Boha, dneska...Lide v USA jsou proti trestu smrti spise z duvodu justicnich omylu (nebo napr. vynuceneho priznani), vina musi byt 100% prokazana!!!!!!!!! Dnes v dobe DNA snad(?) by to melo jit....Nelibi se mi to, ale davat veznum co neco strasneho provedou ve vezeni susenky a kavicku to potom lidsky zivot nema zadnou cenu...Myslim, ze nejdulezitejsi je pokani, litovat toho cinu, snazit se byt lepsi clovek, napravit sam sebe....Kdyby ve vezeni tezce pracovali, snazili se neco delat pro spolecnost uzitecneho, odcinit to zlo (ja vim to se tezko meri....) Kdysi jsem videla dokument Ti lehci vezni se starali ve vezeni o psi (vencili, krmili, cistili jim zuby) najednou meli pocit zodpovednosti za nekoho a taky kamarada - podotykam lehci vezni...Jindy zejmena mladi si mohli udelat zkousky, maturitu, aby potom mohli neco delat (podotykam) lehci pripady, mladi kluci atd...Zkratka, kde se da neco napravit, nekoho, ale pokud tam neni sance, ten clovek neciti vinu za nic to je potom (krome trestu smrti pokud chceme zachovat zivot) jedine vyvezt nekde na opusteny ostrov nebo galeje jako kdysi....

 
Stanik
Stanik - 30.4.2012 14:37

nejsem rpo trest smrti. Vzdy je riziko justicniho omylu, nebo justicni vrazdy, ajko byla ta Milady Horákové.

 
Almega
Almega - 30.4.2012 14:20

Tak já bych dávala trest smrti vždy,když by vrah zavraždil více lidí ! Jaképak hraní si na nějaká lidská práva!! Teď zrovna je ten případ s tím šípem v hlavě: jakmile člověk brání majetek před přesilou připravených zlodějů a zabije při tom ,tak by neměl dostat žádný trest! A ještě bych "odepisovala" takové ty kriminálníky,co mají už 10 a více trestů,ti nejsou žádným přínosem pro společnost,jen přítěží,takže pro ně bych též navrhla rychlé řešení na onen svět...Když si vzpomenete na norského vrahouna,jaká se mu dopřává publicita a div ho nenosí ve zlatě a necpou lahůdkama,tak je zde něco špatně !! Jaká práva měl chudák zavražděný,okradený ?? Právo by mělo být vždy na straně obětí a né pachatelů.

 
denda04
denda04 - 30.4.2012 13:34

batum: souhlas jsem pro TREST SMRTI za prokázanou vraždu , pedofil , násilník, prostě piší prokázanou a těch je DOST a my to živíme ve fašáckých kriminálech smajlik - 36smajlik - 37 nepracují a ani se jím nechce těm co mají doživotí je jim tam OK líp něž někomu slušnému venku a co oběti??pozústlí???

 
tornado-lou
tornado-lou - 30.4.2012 13:29

Argumentovat tím, že jakýkoliv trest někoho od činu odradí je blbost. temeř každý pachatel si myslí, že se na něho nepřijde a že on potrestán nebude. se svým činem si trest nespojuje.
nepochybuju o tom, že jsou zločiny, za který si pachatel trest smrti zalsouží. určitě. jenže co když se pleteme a popravíme nespravneho? to nejde vyloučit nikdy. smajlik - 26

 
batum
batum - 30.4.2012 13:20

Kolik lidí tolik názorů.......já jsem pro trest smrti, je-li prokázána a né z aranžována (dnes je možné vše) je-li chycen při činu, nevezla bych ho do vazby,ale rovnou ke katovi, ničeho se nebojí,vše jim projde,...nevěděl co dělá.... a když ho propustí, tak to odnese další nešťastný člověk.
Jinak je to při kolapsu v autě a zaviní smrt.
Máme zkorumpované soudy, věznice jsou jak dovolená a...... z našich daní.
Jinak se hovoří ....máte-li neštěstí v rodině.

 
Bellana
Bellana - 30.4.2012 11:54

aninka01: Tvůj názor ti neberu. Nesouhlasím ale s argumentací a se srovnáváním nesrovnatelného. Jak jsem psala, nemám jasno, jak bych hlasovala v referendu o obnově trestu smrti. I když vím, že za můj dospělý život byl vykonaný pouze několikrát a to v případech, kdy nebyly pochybnosti o tom, že jde o pachatele a nešlo o tzv. domácí zabijačku.
Teď si odpykává fešácký kriminál muž, který svoji ženu několik dnů mučil, dokud se mu nepodařilo ji zabít. Mezitím si vždycky zašel odpočinout mezi lidi. Pro takového nemám pochopení a nebylo by mi proti mysli, kdyby trest smrti byl udělen a vykonán.

 
Nessie
Nessie - 30.4.2012 11:49

aninka01: Mě to vůbec nezajímá jaký iumplus a od koho nebo od čeho mpže přijít, aby toho chudáčka vyprovokoval. Ten člověk musí už dejme tomu od puberty moc dobře cítit, že s ním není všechno v pořádku, že jeho sexuální fantazie jsou za hranicí všeho - jestliže se nesebere a nejde k doktorovi, aby mu pomohl, pak JE TO PROSTĚ JEHO VINA A CELÉ TO PADÁ NA JEHO HLAVU!!! A to, že je nemocný není žádná polehčující okolnost - pro mě teda určitě ne.
A nemluv nesmysly, že za trestný čin je jedna jediná sazba - vždycky je tam rozmezí, to jednak a každý čin se posuzuje individuálně, zohledňují se polehčující okolnosti atd.. Nechceš mi snad tvrdit, že i za komunistů - kdy trest smrti byl - byl popravden absolutně každý, kdo vraždil nebo zabil?? To je přece pitomost.
A dále - ano, je možné že trest smrti počet vražd nesníží, i když nevěřím, že aslespoň někoho by to neodstaršilo. Ale o to se nebudu přít. Jde o to, že tímto trestem jednou provždy zamezím možnosti, že by se takový jedinec dostal někdy na svobodu a mohl to zopakovat. To zaprvé. A za další - naprosto nechápu, proč takovou zrůdu z našich daní živit třeba dalších 30 - 40 let, dokud nezemře přirozenou smrtí???

 
aninka01
aninka01 - 30.4.2012 11:44

Bellana: nevím, procedura je jiná, ale výsledek totožný...

Nebudu se hádat, řekla jsem svůj názor, čočku jsem už dostala, můžu se jít v klidu věnovat práci :-)

Btw - mám poci, že zrovna vražda je jeden z trestu, u kterých není možné zkrátit trest.

 
sharon
sharon - 30.4.2012 11:42

aninka01: ano odsuzuji radikálně prokázanou vraždu, jestli je to jasné a černobílé je vy vyšetřovatelích a soudech a smrt pachatele by ochránila společnost jednak před dalším zabitím a jednak před výdaji za jeho doživotí......
jsou to tvoje názory máš na ně právo stejně jako ostatní.....

 
sharon
sharon - 30.4.2012 11:39

Bellana: 11:36....přesně.....on ten vrah taky nemusí zabít jen jednoho člověka....

 
aninka01
aninka01 - 30.4.2012 11:39

Jinak mě prosím nepovažujte za aktivistu, neobhajuji vrahy nebo jiné zločince, jen se mi příčí takové to radikální odsouzení všech, aniž by se někdo jen trošku zamyslel nad tím, jestli je to opravdu tak jasné a černobílé a smrt pro pachatele by všechno vyřešila.

 
sharon
sharon - 30.4.2012 11:38

aninka01: tak to se budu hádat, totéž to není ani náhodou......ono se nám to píše pokud se nás nic z toho bezprostředně netýká.....Bellana: já si tu roli kata dovedu předstvavit docela dobře, prostě je to práce jako každá jiná.....smajlik - 26

 
Bellana
Bellana - 30.4.2012 11:36

aninka01: Srovnáváš hrušky a jablka. Rozdíl mezi vraždou a trestem smrti je stejný jako rozdíl mezi tím, kdy ti někdo vrazí kudlu do břicha a když ti břicho skalpelem rozřeže chirurg.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-59
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77203.
    Archiv anket.