Nechci slevu zadarmo aneb Jak jsem chtěla ušetřit za energie
Milé ženy, ráda bych se s vámi podělila o svou zkušenost. Právě jsem totiž vyhrála "papírovou bitvu" s ČEZem. Jde ale v podstatě o Pyrrhovo vítězství, neb jsem zcela vyčerpaná.
O co jde?Jako každá správná hospodyňka koukám ušetřit, kde se dá. Proto jsem loni v červnu podlehla reklamě a nadšeně skočila po šanci ušetřit na energiích. Stálo mě to pár návštěv na RWE a ČEZ u nás ve městě, kde mi vystavili smlouvu a energie od nich nyní beru křížem - od elektráren beru plyn a naopak.
Oba giganty se dušovaly, že po celý příští rok 2011 budou mít o 10 procent nižší sazbu než konkurence. Dobrá. Nedostatky technického rázu jsem vyřešila několika návštěvami (obě instituce nebyly schopny sladit číslo odběrného místa, počítač to odmítal sežvýkat kvůli jedné čárce, tak mám u RWE postupně 3 smlouvy - furt to nebylo ono, platí až ta třetí). Zato tam se ke mně chovali slušně, lidsky a za ty chyby se skutečně velice omlouvali. Až mě té úřednice bylo líto, jak se snažila napravit to, za co nemohla.
Tím víc mě překvapil ČEZ, kterého jsem až dosud považovala za propracovanou bezchybnou instituci. Jak všichni víme a zažíváme, koncem roku nebo začátkem nového roku se dělají odečty plyno- a elektroměrů. I zaplatila jsem nedoplatek těm i oněm původním za rok 2010 v naději, že už konečně začínám šetřit u těch nových. Jaké bylo moje zděšení, když mi od nového dodavatele plynu ČEZu přišla tlustá obálka o 4 listech, v níž byla faktura s nedoplatkem za plyn hned za první týden roku! Za jeden jediný týden, a hned nedoplatek. Přesně 14 dnů po tom, co jsem nedoplatek za plyn v plus mínus stejné výši uhradila původnímu dodavateli plynu. Nadto mě šokovaly nové předepsané zálohy na poslední kvartál s totálně nesmyslnými a hlavně 3x tak vysokými hausnumery, než mám na plyn s ČEZEM ve smlouvě! Prostě chyba.
A teď to začalo: Protože jsem moderní žena, využila jsem internet a na zákaznickou linku vznesla dotaz: Kde vzali tu spotřebu a aby mi poslali složenku, abych mohla vyrovnat nedoplatek - uvedla jsem zřetelně, že žádný účet nemám a budu platit hotově na poště. Odpověděli mi v duchu hesla "pleju len" ale zato nezapomněli uvést kontaktní údaje, kde občanu poskytnou skvělé služby. To mi tedy nijak nepomohlo, tak jsem psala mail č. 2, kde jsem opět požadovala vysvětlení, jak došli k těm cifrám, které jsou 3x tak vysoké než mám ve smlouvě, kde vzali ten nedoplatek a hlavně, aby mi už konečně poslali složenku, ať nedlužím. Tentokrát mi odpověděl sám vedoucí odboru, nějaký Bc. Že šlo o chybu v zadávání dat a že moje platby jdou přes SIPO. Zas nic o tom, jak mám nedoplatek zaplatit. Do třetice jsem psala, co chci, opět ta stejná vágní odpověď. V zoufalství jsem se zaregistrovala do Virtuální kanceláře, když ji tolik chválili, ovšem tam se mi dostalo odpovědi jako přes kopírák.
S rudou mlhou před očima jsem navlékla sváteční kabát a s papíry ČEZU v kabelce jsem se vydala jednat osobně. Přišla jsem na řadu a rozhodla se neodejít, dokud vše nevyřídím. Slečna referentka mi robotickým hlasem zopakovala naučené fráze, které jsem jí kazila konkrétními dotazy k věci. A že chci zaplatit, kdeže mají pokladnu? Pokladnu nemají. Stále se oháněla tím, že platím SIPEM . "Jak mám teda přes SIPO zaplatit nedoplatek?" já na to. Prý mám platit SLOŽENKOU. Potlačila jsem zařvání, že tu právě se marně snažím vyrazit z elektráren elektronicky a furt nic. A proč prý složenku sama nevypíšu? Nato jsem pravila, že sice platit chci, ale už ne vypisovat složenku, i tak už s tím bylo práce až hanba. Tak to vzdala, popadla prázdnou složenku, propisku a vyplnila vše sama. Včetně variabilního symbolu. Místo omluvy jsem uslyšela, že musím pochopit, že jde o novou věc.
Tak bych ráda viděla, jak v podobné situaci jednají bábinky, co důvěřivě platí vše, co jim pošta doručí. Na můj dotaz, co by se stalo, kdybych přeplatila - prý by mi to vyúčtovali v dalších platbách. No, ráda bych tomu věřila. No nic. Počkám do konce roku, a jestli se mi tohle martýrium nevyplatí, vracím se ke starému dodavateli. Tam jsou ještě živí lidé.
Opět se mi potvrdila zkušenost, že byrokracie je tisícihlavá saň, která když nesežere, tak aspoň uondá.
17.2.2011 Rubrika: Náš domov | Komentářů 59 | Vytisknout
Hodnocení článku: 2,9/5 Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1 2 3 4 5
Související odkazy:
- Dej pitomci úřad a on vymyslí razítko. Nejen u nás.
- Finanční úřad kontroluje maminky na mateřské
- Nezaplatili jste pokutu? Zaplatí ji vaše děti!
Diskuse ke článku - Nechci slevu zadarmo aneb Jak jsem chtěla ušetřit za energie
Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.sharon: jo, na závěr každého elektronického dopisu tam bylo ujištění, že veškeré dotazy rádi vyřídí na lince..........blablabla, než bych se dovolala, bůhví, kolik bych provolala a beztak by mi neporadili. Já prostě nechápu, proč neposílají po vyúčtování a faktuře tak jako dosud složenky do schránky. Nebo si snad myslí, že k tomu, že mi tam udělali zbytečný nedoplatek - špatným odhadem spotřeby - (musí tam být naprostí tutani, když mi za první týden roku udělali nedoplatek takový, jaký jsem měla ZA CELÝ ROK u předchozího dodavatele), tak já ještě navrch poletím na poštu pro složenku, kterou budu pracně celou vypisovat, abych jim ušetřila práci. Túúúúúdle!
já minulý měsíc měnila tarif za internet přes infolinku a ten hovor mě stál 117 kč........
já vím jak kdysi tchýně stále mělila služby 02 a ve finále platila víc jak prapůvodně.....
já stále nechápu jak jeden dodavatel elektřiny má takové ceny a druhý levnější když mě do bytu vedou jen jedny dráty......
ááááá, to blaho, když čtu, že i ostatní jsou nechápaví Hele, a ještě by mě zajímalo: jak chodí to vyúčtování služeb za celý rok a souhrnný rozpis záloh, spotřeby....atd......je tady někdo, kdo tomu rozumí?? Já byla dřív zvyklá asi takto: konečný stav mínus počáteční stav, spotřeba v jednotkách vynásobit cenou za jednotku, přičíst stálou platbu a šmytec. Teď ani nevím, jak se jmenuju. Najít chybu ve vyúčtování je podle mě záležitost pro geniální absolventy dvou VŠ. Asi to šmodrchají schválně nepřehledně.
Mně teda stačilo martyrium s tím, když jsem si chtěli pořídit do našeho panelákového bytu elektrický sporák. Máme planový, ale ví, že časem pořídíme zřejmě s indukční deskou a nějak jsme měli slabý jistič nebo něco takového, já nevím přeně. Jsem technický pablb, Aby nám to papírově i reálně navýšili, tak jsme museli zaplatit 10 000,- Kč, při tom technik to měl za pár minut hotové. Takže nás ten nový sporák vyjde pěkn+ draho, ale s plynovým se smířit nehodlám.
Kadla: Myslím, že teď nově funguje, že si vybereš novou banku, tam si zřídíš účet a řekneš, že ho chceš rušit u původní banky a oni to za Tebe včetně těch trvaláků udělají. Zkus se po tom zeptat. Nevím přesně, jak to fubguje, ale prý to jde.
Orinka: To by mě asi trefil šlak... Před časem jsem uvažovala, že zruším účty u České spořitelny (mám tam sporožiro, běžný účet a kapitálové pojištění) a převedu to jinam, ale když si představím ty problémy s převáděním trvalých příkazů atd. atd., tak jsem od toho upustila. Stačilo mi, když jsem se před 6 lety přestěhovala mimo Prahu a dodnes mi chodí z České spořitelny některé dopisy (zatím jsem nevysledovala, podle jaké logiky to posílají) k exmanželovi.
Já před týdne vyřizovala navýšení přílonu el. energie. Majitelé bytu jsme s manželem, el. energie je psaná na něho (hahaha, třeba zkusím, aby nás na účtu uváděli oba, to v tom budou mít maglajz!). Paní u přepážky pravila, že bez plné moci od manžela nevezme žádost ani náhodou. Ale ať to zkusím u techniků. Technik byl rozumný chlapík, žádost přijal a vyhotovil novou smlouvu, vytiskl mi složenku na platbu za navýšení a dal seznam smluvních elektrikářů, kteří nám mohou vyměnit a zaplombovat jistič. Pak mi řekl, že by manžel mohl smlouvu podepsat i doma a já ji jen přinést. No radši ho tam s tou smlouvou pošlu, mohla bych zase narazit na tu první paní.....
Ježíš děkuji já si myslela,že jsem asi už stará a neschopná pochopit různé novoty. Jednání s některými úředníky je nad lidské síly. Přesně jak popisuješ, já o voze oni o koze. Připadám si jak naprostý magor, ale to je možná účel. Spousta lidí se totiž stydí přiznat,že vlastně nerozumí tomu,co jim ten úředník říká a tak raději kývnou,aby nebyli za vola. Ale u mě mají smůlu, já budu klidně za vola, jen když pochopím o co jde.
Teď se mi zrovna stalo,že jsem potřebovala fakturu za únor 2010,buď nedošla nebo ji někdo někam založil. Tak 3x jsem dostala fa za leden 2011 a když jsem napsala asi 5tý mail a prosila o tu správnou(protože to byla moje blbost,že ji nemám) tak mi napsali,že fa za únor 2011 ještě nebyla vystavena,jelikož únor ještě neskončil A pak si nedejte panáka
Tak to jsi byla ještě v klidu. Tohle se stát mé mamce, tak tím jejím řevem spadne celá budova i elektrárna
orinka: jo, já jsem si taky připadala jako blbec, neschopný vysvětlit, co vlastně potřebuje, když jsem s úřednicí vedla hovor stylem "jeden o koze, druhý o voze"
Jarča*: jéžiš, to jsi hodná, díky za podporu. Už jsem se bála, že jsem nějaká neschopnám, když to úřednické ptydepe nedokážu pochopit.
"Potlačila jsem zařvání" - jo, to znám, když jsem asi před rokem vyřizovala na elektrárnách zrušení elektroměru. Nebudu to martirium popisovat, ale článek mi ho hodně připomněl