Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Kolik toho musí máma vydržet?

Kolik toho musí máma vydržet?

O paní Janě Langerové, která žije se svými šesti dětmi v azylovém domě, jste už možná slyšeli. Některé osudy jsou skutečně pohnuté, zvlášť když se ke všem trápením připojí ještě starost o vážně nemocné dítě. Dvanáctiletá Katka onemocněla rakovinou, v důsledku čehož jí museli amputovat nohu. Rodině navíc hrozilo vystěhování z azylového domu, protože i zde je doba pobytu časově omezena...

Jana Langerová vychovává celkem šest dětí: Janu (14), Petru (13), Kateřinu (12) a Fandu (8) má s bývalým manželem Petrem (45). Prý spolu nevycházeli špatně, ale Petr nebyl schopen rodinu uživit a jednoho dne sám od sebe zmizel.

S druhým zažila hotové peklo. Neštítil se fyzicky napadat jak ji, tak děti. Ze svazku přesto vzešly další dvě: Vašík (5) a Vendulka (4).

Pomoc a přístřeší před tyranií našla v azylovém domě v Berouně. Lepší vyhlídky však přeťala nemilosrdná nemoc. Katka onemocněla rakovinou, přidala se leukémie, problémy s plícemi a se srdcem. Přišla o levou nohu a musela podstoupit ty nejhorší chemoterapie. Mezitím uběhl čas, po který rodina směla setrvávat v komunitním centru. Pobyt jim byl naštěstí prodloužen o půl roku. „Pobyt jsme jim prodloužili, ale tato situace nemůže trvat donekonečna,“ potvrdila paní ředitelka Kučerová.

Jak příběh Jany Langerové a jejích dětí pokračuje, se dozvíte z následujícího rozhovoru:

Paní Langerová, jak se teď Katce daří?

Pooperační chemoterapie je už konečně za námi. Tři týdny po skončení našli něco na plících. Hrozně jsem se bála, ale výledky CT plic vyšly naštěstí dobře. Je fajn, že přes léto přibrala. Moc jí pomohl letní tábor. Našla si tam i kamarády.

Jak jste to prožívala?

Myslím, že mi ten rok s Katčinou nemocí vzal tak deset let...

Zkouší už Katka protézu?

Ano, s pomocí berliček už jí to celkem jde, ale více využívá vozíček. Ještě je slabá.

Jak je to u Katky se školou?

pí langerova a detiDo školy začala docházet nedávno, ale zatím to nejde pravidelně. Je štěstí, že Petra chodí do stejné školy, takže nosí úkoly a podobně. Samozřejmě se chodím ptát i já.

Jak se k vám zachovali lidé z Berouna a učitelky?

Perfektně. Vycházejí nám vstříc. Učitelky jsou přísné, ale moc milé.

A co vaše děti? Jak ty vnímají Katčinu nemoc?

Vzaly to, jak to je. Vlastně až na nejstarší Janu ještě moc nechápou, co se s Katkou děje. Takže někdy ji i popichují, že se fláká doma, místo aby chodila do školy jako ony. Snažím se ke všem dětem přistupovat stejně, i když... někdy je to těžké.

Váš exmanžel Petr na vaši výzvu, aby se za Katkou přijel podívat, ještě nereagoval?

Ne. Myslím, že se bojí následků za neplacení výživného. I když jsem přes média už předeslala, že po něm peníze nechci, stát by celou věc určitě řešil. Myslím, že Petr měl děti rád.

A co vztah s vaším druhým mužem? Slyšela jsem, že vám nějak vyhrožoval...

Ne, nevyhrožoval, ale obavy mám. Zatím jsem v podstatě chráněna azylovým domem.

A co bydlení? Smlouva platí do konce tohoto roku, máte místo, kam se poté uchýlíte?

Ne. Sice jsme dostali příslib od jednoho pána na byt v Modřanech. Měl za námi přijet se domluvit, ale nepřijel. Takže nemám žádnou jistotu. Většina nabídek k pronájmu se pohybovala kolem 15 tisíc za měsíc a to si nemůžu dovolit. Už je mi tedy jedno, v jaké lokalitě. Katka ale chodí do zvláštní školy, tak by bylo potřeba, aby byla co nejblíž. Musí taky podstupovat tu léčbu... měla by tedy být blízko nemocnice. Hledá se docela těžko. Doteď opravdu nevím, kam půjdeme, až ta lhůta vyprší. I když vím, že nás odusd asi jen tak nevyhodí, pravidla se musejí respektovat. Zatím to bohužel nejde podle mých představ. Až se to povede, tak se asi radostí zblázním. Těším se, že budou děti bydlem v normálním prostředí. Že už budeme konečně jako normální rodina.

Nakolik vás měsíčně podpoří stát?

Dostávám celkem 15 000 (i s výživným od druhého muže).

Jak je to s vaší prací? Máte nějaké konkrétní plány do budoucna?

Já bych šla do práce už dávno, ale teď když se to stalo Kačence, je to vlastně nemožné. Navíc kdo by mě vzal třeba jen na čtyři hodiny denně? Ráda bych sehnala aspoň nějakou seriózní práci z domova. Kdysi jsem se učila servírkou, tak snad bych se k tomu mohla jednou v životě ještě dostat.

Žijí vaši rodiče?

Ano.

Proč vás ve vašem boji někdo z nich nepodpoří?

Víte, stručně řečeno, nemají zájem. Jsou toho názoru, že si každý musí umět pomoct sám. Jenom Mirek, můj bratr, se občas přijede alespoň podívat.deti

Jaké jste měla dětství?

Do tří let jsem vyrůstala u babičky a pak v dětském domově. Máma mě chodila jednou za rok navštěvovat a slibovat, že jednou si mne odvede domů. Bylo to hrozné! Možná by bylo lepší, kdyby tam nechodila vůbec. V patnácti, když už jsem musela z domova, jsem navštívila já ji.

To je smutné.

(Paní Langerová se při vzpomínkách na hořkou minulost dojímá, takže toto téma necháváme stranou).

Co ráda děláte, když máte chvilku jen sama pro sebe?

Tu mám většinou jen večer, když jdou děti spát. To pak poslouchám rádio a přemýšlím.

Jakého umělce ráda posloucháte?

Nedvědy.

Věříte v Boha?

Ano. Bez něj by nešlo všechno to zvládat.

Děkuji za rozhovor.

Eva Míková


21.11.2007   Rubrika:   |   Komentářů 84   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,9/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Kolik toho musí máma vydržet?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-84
Nyotaimori
Nyotaimori - 21.11.2007 15:37

Tak kapky do očí pochopení nenapomohly. ]:->

Meryl: Ona asociální být nemusí, ale takové genetické zatížení nese (její rodiče - on asi člověk jen tak pro nic za nic dítě do dětského domova nedá, ledaže by tam byly nějaké zvláštní důvody) a ještě si našla dva podobně postižené otce pro děti - jeden neschopný rodinu uživit, další rovnou agresor...k tomu dětství v azylovém domě..upřímně řečeno, moc dobře to, že by děti byly v dospělosti bezproblemoví občané, nevidím. Samozřejmě budu ráda, když se spletu, ale vážně mi tohle nepřijde jako kvalitní genetický a výchovný základ.

 
Ota
Ota - 21.11.2007 15:24

chytrájakrádio: nojo ale kolik procent detí tím systémem projde ?

je to už pár let ,byl v televizi nějaký pořad o otci s dětma, který spali ve stoce a na nádraží psaly úkoly a přitom normálně chodily do školy, mám pocit že byl pak nebo už tou dobou vdovec... nakonec pokud pamatuju dostal místo vrátnýho někde v nemocnici snad v Liberci i s bydlením pro sebe a děti....

To ti řeknu to byla taková síla rodiny že jsem tenkrát i slzu uronil ...

 
kubikm
kubikm - 21.11.2007 15:09

no ono by to chtělo nějaké ubytování s prací
tady byla jedna rodina taky na tom zle, sehnali si místo ve školce...ona vaří, on dělá školníka...a tím tam mají ten byt....

 
chytrájakrádio
chytrájakrádio - 21.11.2007 15:07

Ota: no já o tom systému taky něco vim. a nepřu se s tebou. vim ale třeba, že se před pár lety začalo dost razantně upouštět od takovýho toho klasickýho pojetí děcáku, kdy je tam 40 dětí různých věků pospolu a u nich se střídaj vychovatelé, byť sebelepší. razí se teď model tzv. rodinných buněk, kdy jeden, dva vychovatelé mají na starosti skupinu maximálně osmi dětí, se kterýma pracujou. to se mi zdá jako dobrý. je tam víc individuální péče a tak. kromě toho pro děcka, co z ústavu vycházej, jsou i takový ty zkušební byty a domy na půli cesty, kde s nima pracujou odborníci a připravujou je na reálnej život. ale samozřejmě ani jejich "síla" není všemocná.

 
Ota
Ota - 21.11.2007 14:54

chytrájakrádio: kupodivu neplivu na děcáky , plivu na stát ( systém) , který to dovoluje.

Hele naša firma sponzoruje děcák, já a moje drahá polovička sponzorujeme děcák a tak celkem vím jak to funguje ( ve dvou případech).

Problém není ani tak v děcáku , většině personálu ale v systému který hodí děti přes palubu sotva se naučí plavat.

Tyhle děcka jsou na tom asi stejně jako já , kdyby mě bez varování vysadili v Zimbabwe Mugabmu před palácem, bez peněz, pracovního povolení, znalostí místní reality a bez jazyka......
Co je jim platný, že je stát vyučil, vyškolil, udržel ve zdraví, když je finálně vykopne s holejma prdelema a možná s kontaktem na sociálku do života ?

Kolik absolventů děcáků odchází do života s postelí na ubytovně, v pronajatém bytě, domě a s pracovním místem ?

Proč se stát 17 let a 364 dní piplá s výchovou a pak to v jednom dni hodí do koše ?

 
chytrájakrádio
chytrájakrádio - 21.11.2007 14:47

myšleno nechat děti v problémový rodině a nedělat nic

 
chytrájakrádio
chytrájakrádio - 21.11.2007 14:46

Lhasa: jasná věc - matějček má pravdu. Ale: pokud jde o problémovou rodinu, musí s ní někdo pracovat. Protože pak to může zavánět hrozným průšvihem. Umisťování dětí do ústavů to samozřejmě neřeší. Ale nedělat (myšleno stát) nic a tvářit se, že je vše v pořádku, taky není úplně nejlepší smajlik - 75

 
Inna
Inna - 21.11.2007 14:40

Je mi líto, hlavně té Kačenky. Paní si netroufám soudit, když si takovou situaci ani neumím představit. Jen se mi nelíbí, že nevymáhá výživné po bývalém manželovi.
Ale pro podobné případy by se mi líbilo řešení, že by v každém obecním domě byl nějaký „domovnický byt“, který by dostal do nájmu nějaký takový sociální případ (ne brácha starosty). Nájem by byl maličký nebo žádný a za to by všude muselo být perfektně uklizeno, otevírala by pošťačce, měla by přehled, že se po domě nepotulují cizí osoby a přitom by se mohla věnovat dětem. Pochopitelně by to bylo pro někoho, kdo chce pracovat, ale třeba nemá vzdělání nebo má hodně dětí nebo pečuje o nějakou nemocnou osobu. Prostě by pečovala o pořádek v domě.

 
Effelein
Effelein - 21.11.2007 14:34

Blesk ze všeho dělá bulvární těsto..a nečtou ho, podle mě, lidi, co maj volné byty. Ale ta nova....jen si myslím, že by to pro ně nebylo dost kruté.smajlik - 37

 
chytrájakrádio
chytrájakrádio - 21.11.2007 14:34

A s Meander a Nyotaimori souhlasím jen částečně. Ano, každej ze zodpovědnej za svůj život a kdo chce kam, ať tam maže. Jenže: jsou mezi námi i lidi s IQ dost podprůměrným. Lidi, co nedokážou ani vyplnit formulář na vydání občanky. Tak to prostě taky je. Takový lidi nedomyslí, že čtyři děti živí jen-tak-tak, a tak si nebudu pořizovat pátý. Myslim, že by tu měly existovat nějaký centra, který budou s takovou rodinou pracovat a umožní minimalizovat případný životní držkopády hlavně těch dětí. Azylový dům je opravdu jen krajní a hlavně dočasný řešení a vypadá to, že tahle paní se z toho sama jen tak nevyhrabe. Nevíme ale podrobnosti o tom případu. Má třeba podanou žádost na byt? Pracujou s ní nějak sociální pracovníci?

 
Lhasa
Lhasa - 21.11.2007 14:34

chytrájakrádio: Já jsem nekomentovala ani tak děcáky jako samotnej fakt, že dítě, který nevyrůstá se svýma lidma, to má v 99,9 % případů jako celoživotní sociální handicap. O tom, jaký mají nebo nemají děti v dd genetický předpoklady a výbavu, nemám žádný podložený info. Jistě, to, co píšeš zní logicky a já netvrdím, že to není pravda. Nicméně takovej Matějček (kterýho jistě můžeme považovat za autoritu v oboru) by ti jistě řekl, že pořád lepší dítě v úplný rodině, ač jsou rodiče inteligenčně pod průměrem, než dítě v děcáku, kde má čtyři "tety" s IQ 150... Ale to už je vzhledem k tomu článku dost irelevantní...

 
Effelein
Effelein - 21.11.2007 14:31

A ten dotčený tón :), drahá, já jsem vzteklá od narozenísmajlik - 75

 
Effelein
Effelein - 21.11.2007 14:30

Souhlasím s Meryl. Orinko, ona do práce jít chce jen co to půjde. A slovní spojení "co to půjde" je docela individuální záležitost. Málokdo má tohle co soudit a vyčítat. V případě paní Langerové je to, jak už Meryl předeslala, situace, kdy děti trošku odrostou, ale hlavně se Katka hodí do kupy. Páč dneska prý zase zvracela a trápily jí nějaké bolesti hlavy. Do školy chodí víceméně nepravidelně, její stav jí víc nedovoluje. Tož jak má tahle ženská sehnat job? dobrý den, pane zaměstnavateli, víte, budu vám skvělou servírkou, ale potřebuju, abyste mě tu držel jen 4 hodiny denně, když pominu čas strávený v dopravě.. ? A mimoto, tahle kauza už prošla medializací před půl rokem. Divila bych se, kdyby o tom nevěděl jediný člověk z Berouna. No víte jak....člověk klopýtá, ale furt padá o nějaké hroudy - to se pak těžko chodí.

 
chytrájakrádio
chytrájakrádio - 21.11.2007 14:28

Ota, Lhasa: vy na ty děcáky plivete, jako by to snad bylo tak, že ústav dostane naprosto bezvadný dítě, ale vychová z něj kriminálníka smajlik - 20 Uvědomte si, že děti, co jsou dávaný do ústavu, na tom nejsou sociálně, citově a inteligenčně opravdu nejlíp. Je to prostě daný genama jejich rodičů. Můžeme si tady hrát na hyperkorektnost, ale tak to prostě je. Řekne vám to každej ředitel dětskýho domova a řekne vám to i každej z nějakýho občanskýho sdružení, co se snaží těm dětem nějak pomáhat. Ano, 40 procent jich podle nějakýho průzkumu skončí na šikmý ploše, ale kdyby vyrůstaly v těch svých původních rodinách, skončily by na tý šikmý ploše taky, jen možná ještě větší procento. A že to zachrání pěstouni, to vůbec neni jistý. Tyto děti nejsou opravdu nic jednoduchýho na zvládnutí a nejde tam jen o to, že by potřebovaly maminku a tatínka, i když to samozřejmě taky. Těžko můžete dát takový dítě páru, co má jen rád děti. Ten je prostě nezvládne. Musí jí to naprosto vyrovnanou osobnost, která zvládne různý věci - třeba odmítnutí ze strany toho dítěte nebo zklamání, že jeho snaha vzešla vniveč. Je to opravdu složitější smajlik - 56

 
orinka
orinka - 21.11.2007 14:26

Ota: o Ženských domovech nevím nic. Možná by paní Langerové pomohla větší publicita, při vší úctě, nevěřím, že na ŠŽ najde velkou pomoc, to by chtělo zapojit takovou Novu nebo Blesk. Lidi se rádi dojímají cizími osudy a někdy se skutečně najde konkrétní pomoc, kterou nejen někdo slíbí, ale taky ji dotáhne do konce. Je to hloupé srovnání, vím, ale případ týrané fenky s vyhřezlou dělohou rozvířil atmosféru, lidi se zajímali, psali, nabízeli domov....a já si říkala, to je fajn, ale kolik takových chudáčků trpí a nikdo se po nich neohlédne. tím chci říct, že jestli se to lidi nedoví a nedá se jim to přímo pod nos, sami od sebe iniciativu nevyvinou.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-84
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77200.
    Archiv anket.