Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Pracuji u novodobého otrokáře, nebo je to normální?

Pracuji u novodobého otrokáře, nebo je to normální?

Až do nedávné doby jsem si s prací nemusela dělat starosti. Více než dvacet let jsem byla zaměstnaná v jednom úřadě, všechno a všechny jsem tam znala, práci dokonale ovládala. Pravda, šéfové se různě střídali, někdo byl lepší, někdo horší, ale vždycky to bylo tak nějak v normě, člověk se musí naučit vycházet s ostatními, i když nejsou zrovna vzájemné sympatie.

Naivně jsem si myslela, že v té práci zůstanu až do důchodu. Když jsem viděla, jak těžko shánějí dnes ti, kteří o práci přišli, nějakou novou, upřímně jsem se toho děsila a modlila se, aby mě něco takového nepotkalo.

Bohužel, nebylo mi dopřáno a i já jsem se na prahu padesátky ocitla na pracovním úřadě. Čím jsem prošla, nebudu dlouze rozepisovat. Důležité je, že po několika měsících jsem konečně nastupovala k novému zaměstnavateli,  a i když se nejednalo o práci, za kterou bych dýchala, byla jsem šťastná.

Pocit radosti však velmi brzy vystřídalo rozčarování. Poměry ve společnosti, kde nyní pracuji, jsou naprosto odlišné od těch, na které jsem byla dříve zvyklá.  Když o tom s někým mluvím, dozvím se, že tak je to ale dneska naprosto normální, proč si prý stěžuji.

Já nevím, opravdu je normální, když po vás zaměstnavatel vyžaduje několikrát v týdnu přesčas, který vám oznámí sotva půl hodiny před koncem pracovní doby a ve finále si o nějakém proplacení hodin navíc můžete nechat akorát zdát? Opravdu je normální nesmět se ani na minutu zastavit, jinak jste okamžitě považováni za flákače? Přece nejsme stroje. Nesmíme mezi sebou s ostatními kolegy mluvit o věcech, které se nevztahují k práci, natož se něčemu zasmát.

pracuji u otrokářeJe toho víc, připadám si jako otrok. Jako člověk bez důstojnosti, bez práva na jakékoli lidské projevy a lidské ohledy. Jen jednou jsem se proti neplánovanému přesčasu ohradila s tím, že opravdu nemůžu, a vyslechla jsem si, že jestli se mi to nelíbí, můžu jít.

Je mi z toho úzko. Víte, nikdy jsem se v práci neflákala, vždycky jsem ji odváděla na sto procent. Nevadí mi hodně tvrdě pracovat, v žádném případě. Co mi však vadí, je ten přístup. Jakoby dnešní zaměstnanci snad nebyli ani lidé, jen nějaké nemyslící bytosti, které jsou povinny držet ústa a krok, nebo můžou táhnout.

Připadá vám to normální? Zažívá někdo z vás v práci něco podobného? Dá se tomu bránit? Asi ano, ale pak musí člověk počítat s tím, že si může sbalit věci. A to dnes není jednoduché. Opravdu jsme odsouzeni k tomu, nechat si všechno líbit?

Majdaléna


22.2.2012   Rubrika: Čtenářské příběhy   |   Komentářů 88   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 3,3/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Pracuji u novodobého otrokáře, nebo je to normální?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-88
Renee
Renee - 22.2.2012 11:23

LenkaT - 22.2.2012 10:20: Ano, je to jak píšeš, a navíc když se to zprůměruje na rok, tak to dělá necelé 3 hodiny přesčasů týdně, což ještě není tak tragické, to by se i vydržet dalo. Jenomže v praxi je to jinak a s lidmi se zachází strašně smajlik - 48 Třeba můj bratr je nucen do přesčasů denně. Oficiálně končí v pět hodin, ale prakticky denně je mu povoleno odejít kolem sedmé. Někdy i později. V těch pět neodejde nikdy, takže přesčasových hodin má nasbíráno neuvěřitelně mnoho, aniž by za ně dostal jedinou korunu. A taky mu bylo naznačeno, že pokud se mu to nelíbí, může jít, nikdo ho nedrží..... Nemůže si naplánovat žádné volnočasové aktivity, protože je nestíhá. A když už si je jednou za půl roku naplánuje, musí je zrušit nebo posunout..... Nemluvě o tom, že jeho rodinný život také nic moc, přijde domů a je utahaný jako kotě.
Tohle mi v pořádku nepřijde ani náhodou smajlik - 66 Osobně bych v takové firmě nepracovala, můj volný čas je mi nade vše. Moje práce není můj smysl života, tam chodím proto, abych si vydělala na živobytí. Rozhodně tam nemíním marnit život.
A co se týče kecání s kolegy, to je v pořádku, že se to šéfovi nelíbí. Nicméně - v zákoníku jsou nařízeny povinné přestávky. Nepřetržitě celou pracovní dobu nesmí pracovat nikdo. A v těch přestávkách ať si klidně vykládají o čemkoliv. Přesný rozpis a dobu přestávek z hlavy nevím, ale dá se to dohledat.

 
LenkaT
LenkaT - 22.2.2012 11:21

Stanik: i v novém zákoníku práce je uvedeno, že mzda a příplatek za práci přesčas nepřísluší, je-li mzda sjednána již s přihlédnutím k případné práci přesčas. A musí být současně sjednán rozsah práce přesčas, k níž bylo při sjednání mzdy přihlédnuto, maximálně 150 hodin za rok.

 
Monik
Monik - 22.2.2012 11:19

Ja souhlasim spis s medvedem. Hlavne mozna driv se "zamestnavatele" k zamestnancum chovali lip, jak tu nekdo psal, ale proc by ne? Jim to bylo jedno, kdyz se v praci nekdo flakal. Protoze vetsinou byly podniky statni, kdezto dneska jsou prevazne soukrome.
Vidim to na zarnem prikladu u nas doma.
Delali jsme s manzelem ve stejne firme (kdysi statni). Ja sedm let, on od skoly do ted. Ja mela zamestanni mnohem vic nez on a muzu posoudit, ze tenhle podnik byl tezka fklakarna a zasivarna uz v dobach minuleho rezimu a pak donedavna.
Na tohle se da velmi dobre zvyknout :-)
Me to tam pak prestalo bavit, nebot jsem mela pocit ze hniju. Pak mi u jineho zamestnavatele trvalo asi dva mesice, nez jsem se adaptovala zase na "normalni" rezim.
Manzel je stale v te firme, ktera mezitim zmenila majitele a zacali po zamestnancich taky neco chtit. No chodi domu pekne otraveny. A to i presto, ze ma stale v pracovni dobe cas na svoje veci. Jen uz ne tolik jako driv. Nezkusil si totiz nic jineho a nema srovnani.

 
Stanik
Stanik - 22.2.2012 11:14

medved: 10:18 - přeseně tak!smajlik - 47

 
Stanik
Stanik - 22.2.2012 11:12

Verera: ne, zmenil se zakonik prace a ted uz to je takto.

 
Viv :o)
Viv :o) - 22.2.2012 11:03

A jinak k clanku, ne, neni to normalni, ale docela bezne, zel... nicmene, ja bych na miste pisatelky, prece jen zkousela jeste rozhazovat site a shanet jine misto, pokud je tam tak nespokojena, nic jineho se totiz v teto situaci delat neda... smajlik - 65

 
medved
medved - 22.2.2012 11:03

PEGG: mě hlavně vadí, že se pořád křičí, jak jsou špatní "ti nahoře" (což nepopírám, jsou tam i špatní i dobrí i chytří i hloupí...jako všude), ale realita je taková, že i mezi obyčejnými lidmi je hafo "špatných" a to je práve to co dělá společnost vadnou bo to je mnohem větší masa lidí a to co vytváří určité společenské klima, normy......zrovna včera jsme se bavily s kolegy, jak se nás při stavbě domu snažil prakticky každý řemeslník okrást, nadsadit rozpočet, napočítat čas nebo materiál, který tam vůbec nebyl...a nešlo o desetikoruny, ale o tisíce, desetitisíce.....a když se člověk ohradil, tak se ještě tvářili ukřivděně....jakoby krádež byla něco normálního....a měli jsme tyhle zkušenosti všichni...jen jsme se trumfovali v historkách kdo byl (nebo potenciálně byl) okradený víc...a nebyli to žádní "nahoře"...byli to obyčejní zedníci, instalatéři, obkladači....taková u nás panuje "kultura" a to štve mě...pořád je v lidech zažrané to komunistické kdo neokrádá (stát) okrádá rodinu smajlik - 36smajlik - 36smajlik - 36smajlik - 36

 
Viv :o)
Viv :o) - 22.2.2012 11:01

Ja s Almegou taky moc nesouhlasim, podle me hovada byli, jsou a budou bez ohledu jaka je doba... A btw, co vim, tak sikana probihala i v letech za komunistu - stacilo nebyt politicky korektni (z ruznych duvodu) a uz jste se vezli, ani jste nevedeli jak...

 
PEGG
PEGG - 22.2.2012 10:54

medved - 22.2.2012 10:18 - smekám před tebou, žes to věděla, že to takhle dopadne. Já bohužel těmi klíči taky cinkala s vidinou svobody. Jenže jaksi jsme tu svobodu zaplatili nějak moc draze. Dřív i slovo mělo nějakou váhu, dneska neplatí ani to co je napsané. Nechci urazit poctivé podnikatele, ale je spousta těch, jejichž podnikání je založené na vědomém podvodu. Člověk a jeho práce nemá žádnou hodnotu, neustále je nám předhazováno, že musíme být rádi, že nás vůbec někdo zaměstná a že bychom jim za to ještě měli platit a ne chtít výplatu. smajlik - 76
Nikdo nebyl tak naivní, že by si myslel, že z něho bude přes noc milionář, přesto se to spoustě chytrákům podařilo.

 
sharon
sharon - 22.2.2012 10:30

LenkaT: 10:23.přesně, člověk byl člověk a ne onuce a jeho práce si většinou vážily.......a dnes je to sám manager co by z člověka nejraději sedřel kůži za pár kaček.....
a člověk si práci mohl vybrat , nemusel mít obavy že jí zítra mít nebude, že nebude mít na nájem či na jídlo...........
je to hnusná doba a já jsem ráda že už nejsem mladá...

 
mashanka
mashanka - 22.2.2012 10:29

Obojí. Dneska je otrokářství normální

 
sharon
sharon - 22.2.2012 10:28

medved: holka zlatá komunisti za 40 let nestihly rozkrást to co tihle za dvacet..............
dyť je to pravda co píše Almega, jen to chce sledovat dění kolem sebe....., nemluvím ale o komunistech co lidem ublížily a to hodně, nikdy jsem je nevolila a volit nebudu, ale to co předvádí tato garnitura mocných to už je k neudržení......
ano při cinkání klíči jsem si asi myslela že mi budou lítat pečení holubi do huby........a ono nic smajlik - 36smajlik - 36smajlik - 36

 
LenkaT
LenkaT - 22.2.2012 10:23

medved: ale dříve se zaměstnavatelé nechovali k zaměstnancům jako k otrokům, nikdo nemusel mít strach, že za špatný pohled či slovo ho propustí z práce, nebyli šéfové samolibí a namyšlení a povýšení nad podřízenými. Samosebou některý jo, ale většinou se to nedělo.

 
LenkaT
LenkaT - 22.2.2012 10:20

Stanik: podle zákoníku práce je možné až 150 hodin přesčasů nařídit, maximálně 8 hodin týdně, ale ne je neproplácet, to by muselo být v pracovní smlouvě, že plat je určený tolik a tolik, a že je určený i s příhlédnutím k přesčasům, které se nebudou proplácet.

 
medved
medved - 22.2.2012 10:18

LenkaT: sharon: "Místo vyspělého kapitalismu tady máme nějaký hybrid,sluchu se popřává jen drzým a bezohledným,slušnost,čest,spravedlnost,soucit,používání zdravého rozumu se někam ztratilo..."...nevšimla jsem si, že by se v České republice za posledních 60 let nějak rozmáhala slušnost, čest a spravedlnost a teď se to z ničeho nic ztratilo.....nikdy tu tyhle ctnosti nebyly v módě a současný stav je jen logickým pokračováním toho co tu nastavili už komunisti v padesátých letech.....a jestli si někdo myslel, že zacinkání klíčů to kouzlem zlomí, tak byl prostě moc naivní.....

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-88
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77221.
    Archiv anket.