Reklama: Základem každé pracovny jsou kvalitní kancelářské židle . Na Hawaj.cz si vyberete tu pravou přesně podle vašeho stylu.  

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Buritto s Jihočeským žervé, fazolemi, hovězím ragú, avokádem a koriandrem

Mexická klasika s Jihočeským žervé od Madety. V tomto jednoduchém receptu nechybí kvalitní hovězí maso, mexické fazole nebo avokádo. Šmrnc mu dáte kořením Fajitas a koriandrem. Zarolujte si dnešní dokonalý oběd...

pošlete nám recept

Dilema: nový, nebo starý dům? Pro co se rozhodnout?

Dilema: nový, nebo starý dům? Pro co se rozhodnout?

Nedávno jsem narazila na tuto stránku a zaujala mě. Tak jsem se rozhodla i já svěřit se s naším problémem (tedy mým a mého partnera), který nás trápí, a doufáme, že nám třeba pomůžete s řešením nebo poradíte.

Já a přítel jsme spolu už 7 let. Oba jsme vystudovali VŠ a asi 2 roky spolu žijeme v bytě v Praze, kde oba pracujeme. Partner zde pracoval již dříve, ještě když já studovala. Po všech stránkách nám to spolu klape, občas jsou sice nějaké neshody, které jsou všude, ale nic zásadního. Celý vztah jsme měli podobné názory a hodnoty, takže vše je skoro ideální. Plánujeme i svatbu. Musím říct, že jsme skutečně rádi, že se máme. Ťuk ťuk, nechci to zakřiknout.

Již delší dobu přemýšlíme o nějakém vlastním bydlení, abychom nemuseli platit celý život nájem, což je nyní 9500 Kč včetně služeb za garsonku - jedna místnost, kde máme vše. Zatím nám to vyhovuje, ale časem bychom chtěli rodinu (příteli je už 30 a mně je 24 let) a to v garsoniéře mít nelze. Navíc je nám vyloženě proti srsti platit někomu takhle „do kapsy“, když nám nic nepatří a majitel nás může kdykoli jak se říká „vykopnout“. Takže řešení vlastního bydlení je teď u nás po večerech téma č.1.

Máme několik možností, které mají svá pro a proti. Bohužel nevíme, které řešení by bylo nejlepší.

Oba pocházíme z Vysočiny, kde žijí oboje naše rodiče. Práci jsme tenkrát v místě nenašli, tak jsme si sbalili saky paky a začali společně žít právě v Praze. Partnerovi rodiče nám nedávno při svěření se jim na návštěvě, že přemýšlíme o vlastním bydlení, nabídli bydlení ve starém cihlovém domě po prarodičích, který byl před cca 30 lety zrekonstruován, takže by stačilo pouze zhotovit topení, podlahy, vymalovat, vybavit. Do 10 let se bude muset udělat nová střecha, která je už snad 100letá, fasáda se někde také odchlipuje od domu, takže i s tím, že se bude dělat nová, je nutno do budoucna počítat. Ještě musím poznamenat, že je to skutečně veliký barák, protože se jedná o bývalé hospodářské stavení. O zahradě plné stromů o rozloze 1500 m2 ani nemluvím, na té se bude muset také zapracovat. Takže na bydlení a pro rodinu je to místo dobré, bydlet se tam dá, moc se nám tam líbí, ale do budoucna by nás rekonstrukce stála hodně času i peněz. To je jedna nevýhoda.

nový, nebo starý dům?Druhá nevýhoda tkví v místě vesničky, ve které se dům nachází. Malá obec o počtu ani ne 50 obyvatel je asi jen 14 km od „skorotchánců“. To samozřejmě není takový problém, rozumíme si. Doteď tam skoro denně jezdili a bojím se, aby nejezdili i pak a nemontovali se do chodu domácnosti – však to znáte. Ale to není taková nevýhoda, horší problém je v tom, že vesnička je sice už ve Středočeském kraji a blízko dálnice D1, ovšem je to stále cca 80 km od Prahy, kde jsme oba našli dobrou práci. Museli bychom alespoň prozatím denně autem dojíždět (jiná doprava je nemožná), dokud bychom si nenašli něco blíž. Větší města, kde bychom mohli najít práci, jsou od místa vzdálená nejméně 40 km, takže dojíždění by bylo stále, práce tam zatím celá léta není žádná. Navíc já pracuji na směny, takže vůbec si neumíme představit, jak by to s dojížděním bylo.

Vůbec nevíme, jestli tuto nabídku přijmout, baráček si opravit a radovat se. Vždy jsme chtěli mít dům se zahradou (i když ne tak velkou).

Přítel nedávno přišel s tím, zdali by finančně do budoucna nevyšlo lépe postavit si svépomocí menší domek u Prahy nový. Dojíždění do 40 km by už pak nebyl problém, navíc blízko Prahy je už pražské MHD spojení nebo pražská integrovaná doprava. Koukali jsme na stavební parcely blízko Prahy, které se pohybují v průměru 2 milionů, ale dají se sehnat i za 1 milion (v ne úplně lukrativní oblasti, ale stačilo by). Nějaké peníze máme, dost razantně šetříme (máme vypracovaný plán výdajů), nejezdíme na dovolené, takže cca 1 750 000 máme našetřeno (něco jsme dostali od rodičů), počítáme, že bychom museli ještě nějaké 3 roky šetřit, ale stejně bychom si asi museli něco půjčit. Tipuji tak 500 000 – 1 000 000. Myslíte, že by se dal postavit opravdu malý domek za 1 500 000, max. za 2 000 000 + 1 000 000 ten pozemek? Přemýšleli jsme i o koupi bytu v Praze, ale ten nám přijde stejně drahý jako menší dům u Prahy, takže dáváme přednost spíše tomu domu.

Vůbec nevíme, jaké řešení by bylo lepší. Nechceme se moc zadlužit, takže bychom si chtěli půjčit spíš jen těch 500 000 Kč, ale stále je tu to riziko, že přijdeme o práci. Zase si říkáme, když jeden dům stojí blízko dálnice D1 a můžeme v něm bydlet, proč stavět nový, ale ta investice do opravy aby nebyla dost podobná. Co byste radili, jak byste se Vy rozhodli? Budeme vděční za všechny názory a nápady. Zdraví a děkuje

Iveta


24.8.2010   Rubrika: Život a vztahy   |   Komentářů 93   |   Vytisknout

Hodnocení článku: 2,8/5   Oznámkovat (hodnocení jako ve škole): 1   2   3   4   5  

 

Diskuse ke článku - Dilema: nový, nebo starý dům? Pro co se rozhodnout?

Tato diskuse je otevřena jen pro přihlášené uživatelky.
Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-93
monia
monia - 24.8.2010 20:59

Mno, já myslím, že Iveta se nám chtěla jenom pochlubit. smajlik - 2

 
Katy..
Katy.. - 24.8.2010 20:36

Juana: četla jsem článek s ředitelem canaby. Myslím, že to bylo v Rodinném domě...levný to bude proto, že to budou dělat ve velkém. JInak prý domky od canaby jdou trochu předělat, ale tenhle prostě bude typový a nepůjde. Proto to bude tak levné. Jde o to, že je to prostě běton. Ale nevím, nebydlela jsem v tom, posoudit nemůžu. Ale asi pořád lepší než byt v panelákusmajlik - 26

 
Juana
Juana - 24.8.2010 20:30

Dívala jsem se na stránky Canaby, jak tu někdo psal, a opravdu tam píšou, že koncem září představí už hotový typový domek za milion, nebude to určitě nic moc velkého, ale určitě to bude dostačující. Taky jsem se dívala i na různé dřevostavby a dá se sehnat i dost dřevěných domků řádově přes milion, není v tom sice základová deska, ale když se sežene slušný kopáč a betonárka poblíž, nemusí to vyjít tak draho - nám (pravda, před 12 lety) vykopal základy o rozměru 5x14 metrů chlápek s bagříkem za dva tisíce za den a beton nás vyšel na 40 tisíc. Přistavovali jsme kus domu, pravda - o rozměrech, že by to stačilo na bydlení, dolů by se vešla kuchyně i s obývákem a nahoře jsou dvě pěkné místnosti, WC a koupelna. smajlik - 16

 
peetrax
peetrax - 24.8.2010 20:25

medved: smajlik - 63 smajlik - 76

 
tornado-lou
tornado-lou - 24.8.2010 20:12

Ivetanta: me pripada hezky, ze premyslite a nerozhazujete plat za blbiny, myslim, ze kdyby to delalo vic lidi, tak si usetri dost problemu, cili ja vam drzim palce. a s tim cestovanim to v budoucnu taky urcite nebude tak spatny, takovy Koloseum uz stoji 2000 let, takze nejakych 20 tam jeste jiste vydrzi.... dulezity je, ze vy dva vite, proc to delate a shodujete se na tom. smajlik - 75
nicmene vlastni bydleni neni k porizeni ditete nutny, vazne ne. to by ho spousta lidi nikdy nemela smajlik - 58 naopak, nekdo by mohl treba argumentovat tim, ze v najmu nemas dluhy a kdyz ho nezvladas platit, tak se snadno odstehujes do mensiho, zatimco kdyz nezvladnes hypoteku, tak prijdes o vsechno..... taky uhel pohledu

 
medved
medved - 24.8.2010 20:07

Ivetanta: ja nemluvim o spravovani, bydlime 1,5 roku a zatim teda porad do domu tecou dalsi a dalsi penize, nemame treba jeste vsechny svitidla, zarizeny vsechny pokoje, ledacos na zahradu je jeste potreba....proste mi to pripada dost nekonecny a to u nas neni ani tak problem penez jako toho, ze clovek musi furt neco zkoumat a resit a rozhodovat a kdyz k tomu pripoctu dva roky stavby, tak ted uz neco resime ctvrty rok a je to fakt dost velka otrava smajlik - 26 nevim, jak si uzivame, tak normalne, ted pisu z jizni francie z dovolene....ale mas pravdu, ze jinak si nic moc neuzijem, protoze se dvema malyma detma je plno veci problem, ale rostou a bude to lepsi smajlik - 47

dobre, beru, ze mas jiny zivotni styl, ze je tvoji prioritou mit velkou televizi a do kina chodit jen kdyz je tam sleva, ok.....kdo chce kam, pomozme mu tam.....akorat si fakt dobre zjistite, CO je v tech kyzenych 2mil. videla jsem uz x projektu kde nebyla zakladova deska, prijezdova cesta, terenni upravy, vevnitr nic udelane.....jak je to takhle financne napjate, tak je v tom casto nejaky zadrhel smajlik - 48

 
Katy..
Katy.. - 24.8.2010 20:05

Ivetanta: máš vzkaz....

 
Ivetanta
Ivetanta - 24.8.2010 19:57

Právě se bojíme aby to šlo do těch 2 mil. postavit. Nemohla byste mi do vzkazů poslat nějaké informace o tom baráčku co stavíte?

Taky právě nechceme několik dalších let platit nájem. Příteli je 30 a děti chce mít za pár let, já taky, bez VLASTNÍHO bydlení, si na dítě fakt netroufáme.

 
Katy..
Katy.. - 24.8.2010 19:52

Ivetanta: Vedle nás prodávají pozemek za slušný peníze.....a když dojedu autem 7 km, tak jsem na trase vlaku, kde to do Prahy jezdí co půl hodiny....smajlik - 26 Ale my volili vesnici proto, že pro nás bylo nemyslitelný být v satelitu....

 
Katy..
Katy.. - 24.8.2010 19:51

Ivetanta: myslím si, že pokud nepotřebujete 10 + 1 domek, tak to zvládnete. My si koupili pozemek a po dvou letech začali stavět. Taky máme hypotéku. NA dlouho. Ale než platit někomu nájem, nebo to samé, co máme na domek, platit byt....a vědět, že ten domek je prakticky v nedohlednu.....
Stavíme 5+ KK, 120 m2......úplně normální obdelník se sedlovou střechou....a od člověka, který to postavil vím, že se to za ty 2 mil. postavit dá. A to není tak, že by vše dělal sám. Střechu nám dělá firma. Vodu, topení, elektriku taky....

 
Lilinka
Lilinka - 24.8.2010 19:49

Ivetanta: Proboha, žijte si podle sebe tak, jak to vyhovuje vám. Já tvůj postoj k vlastnímu bydlení naprosto chápu. Mně je o rok víc, než tobě, koupila jsem starší byt, který s přítelem postupně rekonstruujeme, taky musím šetřit. Ale pro mě je to schůdnější, než se na celý život zadlužit a nemít klidné spaní. No, a ty řeči o užívání si, o tom, že když budeš mít barák, budeš na něm pořád něco opravovat a cpát do něj peníze, budeš uvázaná na zahradě a tak... smajlik - 63smajlik - 76
Nicméně, doporučila bych ti zůstat v Praze. Nevýhody bydlení na Vysočiny jsou zřejmé. smajlik - 58

 
Katy..
Katy.. - 24.8.2010 19:47

Já teda nevím....přemýšlím nad některýma reakcema....smajlik - 26 To má člověk ve 24 platit ještě dalších 10 let nájem cca třeba 10 000,- v Praze (možná i víc)...a užívat si....a co za těch 10 let? To třeba už budou děti a ten barák se nepostaví (nebude za co, protože jsme si přeci užívali)...nebo si koupit v Praze byt...kolik tak může stát byt min. 2+1...aby případné dítě mělo kde být....smajlik - 26( a platit hypotéku, protože fakt tolik peněz nemám) to už se pak taky do baráku člověk těžko přestěhuje....pokud ty příjmy na to fakt nejsou....
Souhlasím, že je to nápor, obrovskej tlak. A veliká zkouška....Na druhou stranu fakt to člověk nemusí stavět 4 roky a za ty 2 mil. se to postavit dá.....

 
Juana
Juana - 24.8.2010 19:47

Ivetanta: Občas se něco rozbije, to je pravda, my třeba máme studnu a musíme občas vyměni tlakový spínač, letos jsme po 15 letech museli vyměnit nějaký ventil u topné soustavy, ale to jsou řádově stokorunové položky, když je chlap šikovný a vymění to sám. Pak taky občas měním nějaké součástky u kotle na dřevoplyn, to zabere taky tak řádově pár stovek ročně a dělám to sama, s tím chlapa ani neobtěžuju.

 
Ivetanta
Ivetanta - 24.8.2010 19:43

meved: Mně by zajímalo jak si užíváš ty, když taky máte barák.
Už jsem tu jednou psala, že vyděláváme slušně, ale nemáme potřebu to rozfofrovat. Neříkej mi když si postavíme nový dům, takže na měm budeme muset furt něco spravovat. Vidím to u té známé, mají postaveno 2 roky (je mladší než já) a zatím na barák nehrábly. Samozřejmě tomu věřím u toho starého baráku, to je mi jasné.

 
Juana
Juana - 24.8.2010 19:42

medved: ale houby, my taky pár let šetřili a pak jsme začali jezdit po světě, udělali jsme si potápěčský kurz, byli mnohokrát v Egyptě, mažel se potápěl až v Mosambiku. A v dnešní krizi jsme šťastní, že nemáme žádné dluhy, takže i když nám poklesly příjmy, nijak výrazně tím netrpíme a nemusíme se bát, že přijdeme o bydlení kvůli nesplacené hypotéce jako další náš známý, který platí hypotéku 15 tisíc a je rád, když ten měsíc na tu splátku vůbec vydělá a celou rodinu pak táhnou z nevelkého platu maželky.

 

Zvolte stranu: 1-15 | 16-30 | 31-45 | 46-60 | 61-75 | 76-90 | 91-93
Sponzori

Prohledej


Výherci v soutěžích

Soutěže na Soutez.cz

    Anketa

    Covid

    Prodělali/y jste v uplynulém roce Covid?

    Celkem hlasovalo 77231.
    Archiv anket.